خانه / مقالات / چرا طراحی فرهنگ فضای کار اهمیت دارد؟

چرا طراحی فرهنگ فضای کار اهمیت دارد؟

چرا طراحی فرهنگ فضای کار اهمیت دارد؟ (و چگونه می‌توان فضای خوبی طراحی کرد)

نویسنده: آنِت فررا (مدیر تیم تجربه IDEO در شیکاگو)

مردم اغلب می‌خواهند فرهنگ محیط کار را به تمهیدات مجللی نسبت دهند که بیشتر در شرکت‌های فناوری دیده می‌شود. اما در واقع فرهنگ یعنی ایجاد محیطی که باعث شود افراد بتوانند باهم کار کنند تا به محصولات و ایده‌های نوآورانه دست پیدا کنند؛ همان محصولات و ایده‌هایی که درآمد به همراه می‌آورند.

من شغل خودم را در شرکتی روشنفکر شروع نکردم، بلکه کارم را در دنیای هنر شروع کردم، در گالری های هنری مجلل، باشگاه های هنری خصوصی و موزه‌های مختلف. محیط اطرافم زیبا بود اما حس بدبختی می‌کردم. سیاست‌بازی و تبعیض جنسیتی شدید بود. هرگز احساس نمی‌کردم که می توانم نظرات شخصی‌ام را ابراز کنم.

خوشبختانه، سرانجام سر از شرکت IDEO درآوردم. در طول ۱۰ سال گذشته یا بیشتر، من به ایجاد رویدادها، تجارب و آیین‌هایی کمک کرده‌ام که فرهنگ استودیوی ما را سالم و طراحان ما را خوشحال می‌کند. اکنون، مدیر تیم تجربه در شیکاگو هستم. مأموریت ما: طراحی برای حس تعلق.

من و اعضای تیمم از ابزارهایی مانند فضای استودیویی، غذا، رویدادها، تجارب و آیین‌های خود استفاده می‌کنیم تا همه کسانی که از درهای دفتر وارد می‌شوند احساس گرمی، پشتیبانی و توانمندسازی در انجام بهترین کارهای زندگی خود کنند. ما کارهایی مختلفی انجام می دهیم، مانند وقفه‌های یهویی در لحظه که بعدازظهر را تقسیم می‌کند و همینطور ناهارهای گروهی برنامه ریزی می‌کنیم تا افراد مثل خانواده باهم غذا بخورند به جای اینکه تنها و غمگین روی میز کارشان غذا بخورند. ما حتی جلسات هنرهای کاردستی و سفرهای طبیعتگردی برنامه ریزی می‌کنیم.

چرا طراحی فرهنگ فضای کار اهمیت دارد؟تصویر توسط بِن سیورسون

همکارانی که با هم نقش‌آفرینی می کنند، در کنار هم می‌مانند. در اینجا وانمود می‌کنم که عضوی از یک گروه خبری خیابانی در رویداد IDEO هستم.

آیا متقاعد نشده اید که اقدام‌های افزودۀ سنجیده مانند آبگرم و رویدادهای داستان‌پردازی در واقع می تواند به جرقه ایده های درآمدزا کمک کند؟ مورد شرکت اوبِر را در نظر بگیرید.

تراویس کالانیک، مدیرعامل سابق آن را به یاد دارید؟

رئیس اجرایی عزل شده، زنگ فرهنگ شرکت را به صدا درآورد. تحت مدیریت او، شرکت توانست قوانین محلی را زیر پا بگذارد و در تلاش برای رسیدن به موفقیت از رقبا انتقاد کند. به لطف فرهنگ فراگیر «داداش بازی» این شرکت، آزار جنسی و تبعیض علیه زنان شایع شد. کارمندان در برابر یکدیگر چاه می‌کندند، و مدیریت از نقض قواعد توسط مجریان برتر شرکت چشم‌پوشی می‌کرد.

رویکرد کالانیک به رهبری و فرهنگ را با رویکرد مدیرعامل مایکروسافت ساتیا نادلا مقایسه کنید که در سال ۲۰۱۴ زمام امور را بدست گرفت. او شرکتی فاقد نوآوری و اهمیت در بازار به ارث برد. عملکرد سهام مایکروسافت یک خط صاف بود. هدف وی تغییر فرهنگ از «دانستن همه چیز» به «یادگیری همه چیز» بود. وی در کتاب Hit Refresh نوشت: «فرهنگ مایکروسافت سفت و سخت بود» وی گفت: «هر کارمند باید ثابت کند که باهوش‌ترین فرد اتاق است. تحولات فرهنگی که می خواستم متمرکز بر اعمال یک ذهنیت رشدمحور روزانه بود.»

سه سال بعد، نه تنها کارمندان شادتر، خلاق تر و همدل تر هستند بلکه این شرکت بیش از ۲۵۰ میلیارد دلار ارزش بازار ایجاد کرده است – بیشتر از شرکت های Uber، Airbnb، Netflix، Spotify، Snapchat و WeWork.

من در مقام مدیر بخش تجربه، بر این نکته متمرکز هستم که کارکنان از شکست و اکتشاف احساس امنیت کنند، احساس کنند که به دیگران ارتباط دارند و این که برای حل مشکلات و ارائه راه حل های نوآورانه هر چه لازم باشد در اختیار دارند. وظیفۀ من فراهم کردن شرایط کار عالی است.

چرا طراحی فرهنگ فضای کار اهمیت دارد؟ (و چگونه می‌توان فضای خوبی طراحی کرد)تصویر توسط بِن سیورسون

وقتی فرهنگ طراحی فضای کار رونق می‌گیرد، افراد می توانند ایده های جدیدی را کشف و آزمایش کنند.

پس چطور می توان این کار را کرد؟ در اینجا پنج روش برای پرش و شروع فرهنگ شرکت شما آورده شده است.

۱. ارزش‌های فرهنگی شرکت خود را تعریف و پایه‌گذاری کنید

ارزش ها قطب‌نمایی هستند که سازمان برای گزینش کارمندان، پاداش دادن به کارمندان فعلی و تصمیم‌گیری‌های تجاری از آنها استفاده می‌کند. اگر تازه شرکتی را راه‌اندازی کرده اید و نیاز دارید که ارزش های خود را از ابتدا به ساکن تعریف کنید، Greenhouse، شرکتی که از نرم افزار استخدام IDEO استفاده کرده، یک تمرین نقشه‌برداری مفید برای کمک به شما در شروع کار دارد. به الهام بیشتری نیاز دارید؟ ارزشهای شرکت گوگل را بررسی کنید: «روی کاربر متمرکز شوید و همه موارد دیگر در پی آن خواهند رسید.» «بهترین کار این است که یک کار واقعاً خوب انجام شود.» «سریع بهتر از کند است.» «عالی به اندازه کافی خوب نیست.»

چرا طراحی فرهنگ فضای کار اهمیت دارد؟ (و چگونه می‌توان فضای خوبی طراحی کرد)تصویر توسط نیکولاس زورچر

ارزش‌های شرکت خود را تنها بر روی دیوار آویزان نکنید. آن‌ها را هر روز از طریق فضاسازی‌های سنجیده و فعالیت‌های طراحی شده احیا کنید.

 

  1. از رفتارهایی بهره ببرید که طبیعی بروز می کنند

کلاه انسان‌شناسی خود را بر سر بگذارید. چه کارهای جالب یا غیرمعمولی هست که افراد در اطراف دفتر انجام می دهند و شما می توانید جزئیاتی به آن بیافزایید؟ (تکیه بر رفتارهای موجود سریعتر و آسان تر از تشویق رفتارهای جدید است.) در یک شرکت، متوجه شدم افراد نسبت به صحبت با غریبه ها احتیاط می کنند. متأسفانه، از آنجا که یک فضای همکاری مشترک بود، تقریباً همه افراد غریبه بودند. همچنین مشاهده کردم که افراد از آشپزخانه به عنوان میانبری برای دستشویی استفاده می کنند و منطقه بی‌طرف بود. یعنی هیچ کس صاحب آن نبود. ترافیک بالای پاها + عدم مالکیت = فرصتی برای جرقه گفتگو و دورهمی گاه به گاه! می توانید کاری را انجام دهید که من انجام دادم – به دنبال فضاهای بلااستفاده در محل کار خود باشید و از سوالات در یادداشتهای پست کردنی برای ایجاد مکالمات تصادفی استفاده کنید – یا منابع مشترک مانند چاپگرها یا میان وعده ها را به جای اینکه در گوشه ای از بین ببرید به وسط فضا منتقل کنید.

چرا طراحی فرهنگ فضای کار اهمیت دارد؟ (و چگونه می‌توان فضای خوبی طراحی کرد)از اهرم فضاهای مشترک به روش‌های جدید و غیر منتظره برای الهام بخشیدن به ارتباطات بین فردی استفاده کنید.

  1. شناسایی و توانمندسازی اسوه‌های فرهنگی

من به عنوان یک مدیر تجربه، همیشه به دنبال همکاران جدید هستم. اگرچه برخی از تجربیات فرهنگی می‌توانند از بالا به پایین بیایند، اما دیگران وقتی از پایین به بالا می‌آیند بهتر عمل می‌کنند. احساس اعتبار و اصالت بیشتری پیدا می‌کنند. من همیشه در تلاش بودم که اسوه‌های فرهنگی جدیدی را در سازمان خود تشخیص دهم و با دادن وقت، پول یا منابع برای تحقق ایده‌های آنها نقشی ایفا کنم. برای مثال، در IDEO، متوجه شدیم که تعدادی از طراحان ما معلمان طبیعی بودند و به خودشان زحمت می‌دادند تا به دیگران نشان دهند چگونه مهارت جدیدی را یاد بگیرند. این کاملاً مطابق با دو ارزش شرکت ما است: «یادگیری از شکست» و «موفق ساختن دیگران» – بنابراین ما به آن طراحان بودجه دادیم و آنها را آزاد گذاشتیم تا بتوانند ایده های خود را بسازند. اکنون ما به طور منظم شب‌های نابغه داریم که در آن افراد یاد می‌گیرند کدنویسی کنند و کلاس‌هایی می‌گذاریم که در آن چیزهایی مانند گلدان بتنی و کیف پول چرمی درست می‌کنیم.

چرا طراحی فرهنگ فضای کار اهمیت دارد؟ (و چگونه می‌توان فضای خوبی طراحی کرد)تصویر توسط بِن سیورسون

کنسرت سالانه ValenTINY Elevator ما، با الهام از کنسرت‌های کوچک میز کار NPR، استعدادهای موسیقی تعدادی از اسوه های فرهنگی استودیوی ما را به نمایش می‌گذارد.

 

  1. تعامل چهره به چهره را در اولویت قرار دهید

ابزارهای دیجیتالی کارآمد هستند، درست، اما تنها راه برای ایجاد روابط اصیل و انسانی چهره به چهره است. همین و بس. وقتی خودتان از یک ابزار دیجیتالی برای برقراری ارتباط با یک فرد یا گروه استفاده می کنید، فکر کنید: آیا می توان به جای آن بصورت حضوری ارتباط گرفت؟ آیا من در پشت این ابزار و این ایموجی پنهان شده‌ام؟ دیگران را ترغیب کنید که از پشت صفحه  نمایشگر خود خارج شوند. یک راه آسان؟ مردم را مجبور کنید غذای خود را باهم بخورند.

چرا طراحی فرهنگ فضای کار اهمیت دارد؟ (و چگونه می‌توان فضای خوبی طراحی کرد)تصویر توسط بِن سیورسون

گپ زدن به صورت شخصی، ارتباطات شخصی را تقویت می کند. ما آن را FaceSlacking TM می‌نامیم.

 

  1. طراحی آیین‌های معنادار

ما همواره در مراسم ها به میزبانی نهادهای اجتماعی، سیاسی و دینی شرکت می کنیم. اما در دنیای تجارت معمولاً درباره آنها صحبت نمی‌شود، حتی اگر روشی ساده برای ملموس کردن ارزش های فرهنگی باشند. در IDEO، من بخشی از تیمی بودم که داستان‌های IDEO  را شروع کردم، یعنی یک رویداد داستان سرایی زنده که به منظور کمک به طراحان ما برای بازگویی بهتر داستان های پروژه طراحی شده بود. بعد از اولین رویداد، مشخص شد که این فقط راه خوبی برای یادگیری مهارت جدید نیست، بلکه راهی منحصر به فرد برای جشن گرفتن پشت پرده داستان و متحد کردن اجتماع بود.

در طول هفت سال گذشته در شیکاگو، ما همچنین یک مهمانی سالانه جوایز استودیو برگزار کرده‌ایم، یک عصر با الهام از مراسم جوایز اسکار که در آن اعضای اجتماع به کارهای ارزشمند پروژه سال گذشته رأی می‌دهند. هر سال دسته بندی‌ها طوری انتخاب می‌شوند تا رفتارهای نوظهور و مفید برای تجارت ما بروز پیدا کند.

آیا ایده هایی برای مراسم خاص خود دارید؟ آنها را در توییتر با ما به اشتراک بگذارید، تا بتوانیم از یکدیگر الهام بگیریم.

چرا طراحی فرهنگ فضای کار اهمیت دارد؟ (و چگونه می‌توان فضای خوبی طراحی کرد)تصویر توسط بِن سیورسون

آئین های اجتماعی داستان‌ها و خاطرات مشترکی ایجاد می‌کنند که پایه و اساس هویت گروه را می‌سازند. 

 

منبع: Why Workplace Culture Matters (And How to Build a Good One)

 

همچنین می‌توانید بخوانید: “یک روز کاری در شرکت طراحی IDEO

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

بیل موگریج طراح اولین لپ تاپ در سن ۶۹ سالگی درگذشت

“تعداد کمی در این مورد می اندیشند یا به این امر آگاهند که هیچ چیز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *