خانه / اخبار / دانش آموحتگان طراحی صنعتی هم صاحب صنف شدند

دانش آموحتگان طراحی صنعتی هم صاحب صنف شدند

پس از سالها انتظار و تلاش توسط گروه های مختلف بالاخره اولین جلسه انجمن صنفی دانش آموحتگان طراحی صنعتی به همت جمعی از فعالین این رشته، در ساختمان معاونت فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت واقع در خیابان نادری، برگزار گردید.

دانش آموحتگان طراحی صنعتی هم صاحب صنف شدند

برنامه در ساعت ۱۲:۴۰ دقیقه با قرائت قرآن کریم آغاز گردید و پس از پخش سرود ملی در ابتدای برنامه جناب آقای فلاح شروع به صحبت کردند و ضمن خیر مقدم به مهمانان اهداف جلسه را به شرح زیر اعلام نمودند:

  1. اعلام برنامه های کلان و راهبرد های کلان انجمن
  2. قرائت اساس نامه انجمن و تصویب آن
  3. رای گیری هیات مدیره و بازرسین انجمن
  4. رای گیری برای میزان حق عضویت
  5. انتخاب روزنامه رسمی

پس از ایشان، در ادامه جناب آقای اکبری با عرض خیر مقدم به حضار گفتند: امیدوارم امروز نشستی پیش برنده برای هویت یابی، نظام مند شدن و ساز و کار پیدا کردن صنف دانش آموحتگان طراحی صنعتی در کشور را داشته باشیم. سپس پیام معاون محترم وزیر صنعت، معدن وتجارت “دکتر قبادیان” خطاب به صنف تازه تاسیس دانش آموحتگان طراحی صنعتی را قرائت نمودند.

دانش آموحتگان طراحی صنعتی هم صاحب صنف شدند

دکتر قبادیان معاون پژوهش، آموزش و فناوری وزارتخانه در این پیام اعلام کرده بودند: “طراحی اساس خلقت و نگرش حاکم بر آن است. بدون تفکر طراحانه هستی بدون معناست و از همین روست که در دنیای امروز بارزترین وجه انسانی فناوری، در رویکردهای طراحانه قابل درک و ارزیابی است.

دوستان عزیز و ارجمند، دانش آموحتگان طراحی صنعتی ایرانی بر شما درود می فرستم و از این که امروز در این مکان گردهم آمده اید تا سنگ بنای تاسیس انجمن و تشکل صنفی طراحی صنعتی را پایه گذاری نمایید تقدیر و تشکر می کنم. بدون شک ضرورت ایجاد انجمن های صنفی و تخصصی به هدف ایجاد انسجام صنفی بر اساس اصل نظام مند ساختن رفتارهای حرفه ای از اصلی ترین راهبردها و گام های هر جامعه ی صنفی به شمار می آید. اهمیت شکل گیری انجمن های صنفی و تخصصی از دیدگاه ما به عنوان وزارت صنعت و معدن و تجارت یک امر مهم تلقی می شود و این مهم در شکل گیری انجمن های مرتبط با حوزه ی طراحی و طراحی صنعتی دو چندان است. از اینرو برخود لازم می دانم از جایگاه معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت این دستاورد بسیار ارزشمند را به حضور یکایک شما عزیزان تبریک بگویم و تاکید نمایم وزارت صنعت و معدن از شکل گیری هرگونه تعامل سازنده و پایدار دوجانبه ی اینگونه انجمن ها در مسیر طراحی و توسعه محصولات صنعتی حمایت جدی به عمل می آورد.”

پس از قرائت پیام آقای دکتر قبادیان در بخش بعدی برنامه از جناب دکتر اژدری دعوت شد تا در مورد برنامه های راهبردی و کلان این انجمن سخنانی را قرائت فرمایند. ایشان فرمودند : “پویش یا جنبش طراحی در حال شکل گیری است. باید ما از جنبش طراحی به سمت نظام طراحی حرکت کنیم، به عبارتی باید به کمک تشکل های صنفی طراحی صنعتی نظام مند شویم تا مانند تمامی تشکل ها مطالبات به حق خود را بتوانیم اعلام کرده و نشان دهیم چه مسائلی را می توانیم حل و چه امکاناتی را برای کشور ارائه کنیم. امیدوارم انجمن صنفی طراحان صنعتی و انجمن دانش آموختگان طراحان صنعتی در کنار انجمن مدرسین طراحان صنعتی به یک سمت حرکت کنند. ”

دانش آموحتگان طراحی صنعتی هم صاحب صنف شدند

“امیدوارم روزی برسد که نظام طراحی صنعتی در کنار نظام پزشکی و نظام مهندسی کشور به رسمیت شناخته شود، برای این مهم باید نشان داده شود که طراحان صنعت چه مسائلی را در جامعه می توانند حل کنند. باید گام برداری شود که چه مهارت هایی نیاز است و در تبیین این مهارت هاست که پایش طراحان صنعت و نظام آن باز جای کار پیدا می کند که انجمن دانش آموختگان در این راه می تواند قدم بردارد. ”

پس از سخنرانی دکتر اژدری، مجری برنامه، اهداف انجمن را به شرح زیر اعلام کرد:

  1. حفاظت از منافع صنفی طراحی صنعتی.
  2. تعیین تعرفه برای انجام فعالیت های تخصصی.
  3. حمایت حقوقی از صنف طراحی صنعتی در برابر نهادهای کلان کشور
  4. ارتباط این مجمع با رسانه ها.
  5. ایجاد ارتباط و هویت صنفی.
  6. -تعیین نظام ارزش گذاری فعالیت های تخصصی طراحی صنعتی از جمله رتبه بندی قراردادهای طراحان، رتبه بندی پروژه ها و شرکت های طراحی.
  7. و فراهم کردن تسهیلات رفاهی برای تمام کسانی که عضو این انجمن هستند.

دانش آموحتگان طراحی صنعتی هم صاحب صنف شدند

در ادامه فلاح مجری برنامه ضمن ارائه توضیحاتی به بعضی از سوالات و شبهات ایجاد شده به شرح زیر پاسخ هایی را ارائه کردند:

در مورد ظرفیت کم ثبت نام شدگان به محدودیت ظرفیت سالن اشاره کردند و اعلام کردند در حدود ۳۰ تا ۴۰ نفر اضافه بر ظرفیت سالن، برای حضور در مجمع ثبت نام کردند.

  • گروهی در خصوص نحوه دعوت افراد شرکت کننده پرسیده بودند، که گفته شد در شبکه های مجازی و توسط هیئت موسسین به طور شفاهی اطلاع رسانی صورت گرفته است تا بتوانیم در خدمت همه ی گروه ها باشیم!
  • گروهی در خصوص نحوه تدوین اساسنامه سوالاتی داشتند، که گفته شد: این اساسنامه در سایت بارگذاری شد و در کانال های تلگرامی نیز انتشار پیدا کرد و طی ۲۰ جلسه با الگو برداری از صنف های مشابه و در نظر گرفتن ویژگی های خاص صنف طراحی صنعتی تدوین شده است. البته اساسنامه کامل و بی نقصی نیست و راه برای هیئت مدیره و مجمع عمومی برای بازنگری و اصلاح باز است.
  • گروهی نیز در خصوص حق عضویت، که در قبال چه خدماتی دریافت می گردد پرسیده بودند، که گفته شد: این انجمن برای حیات و شکل گیری نیاز به خدماتی دارد، برای استقرار در مکانی مشخص، حقوق منشی و مدیر اجرایی، خرید تجهیزات اداری و فرایند های اجرایی مستلزم هزینه است.

در ادامه برنامه نماینده وزارت صنعت و معدن به روی سن آمده و روال اجرایی جلسه را مطابق جلسات اصناف اصلاح نمودند و مقرر گردید که برای ادامه روال برنامه افرادی به عنوان هیئت رئیسه در اداره جلسه بر روی سن بیایند و جلسه توسط مدیر هیئت رئیسه (سنی) اداره شود. در نهایت هیات رئیسه سنی مجمع آقایان داورزنی، نیلی،  فاطمی نیا و چوپان کاره، انتخاب شدند.

نماینده وزارت کشور طی سخنرانی کوتاه خوشحالی خود را نسبت به حضور دوستانی که نسبت به کار تشکلی علاقه مندند، اعلام کردند. ایشان اضافه نمودند این اولین جلسه تشکیلات صنفی دانش آموختگان طراحی صنعتی است که معمولا تصویب اساسنامه، انتخاب هیئت مدیره و بازرسین، تعیین حق عضویت، انتخاب روزنامه در آن صورت می گیرد.

در ادامه افراد علاقه مند به کاندیداتوری برای هیات مدیره و بازرسین انجمن ثبت نام کردند. اسامی کاندیداها به شرح زیر بود:

اسامی کاندیداهای هیات مدیره انجمن:

جناب آقای داوود اکبری- سرکار خانم اعظم اسکندری- جناب آقای نواب بحرینی – جناب آقای احمد عابدینی- جناب آقای آرمان فرهمند – جناب آقای همایون گلستانه – سرکار خانم نسرین مقدم – جناب آقای مصطفی میرفندرسکی – جناب آقای مسعود محمود خان شیرازی – جناب آقای وحید نوید آذر- جناب آقای مهران هاشمی – جناب آقای احمد علی همت

اسامی کاندیداهای بازرس انجمن:

جناب آقای مهیار صامت حقیقی _ جناب آقای کوروش خان محمدی – جناب آقای هانی سقائیان – جناب آقای حمیدرضا نکوئی

 

دانش آموحتگان طراحی صنعتی هم صاحب صنف شدند

 

سپس برای مبلغ حق عضویت رای گیری انجام شد و مبالغ ۲۰۰-۳۰۰-۴۰۰ هزار تومان مورد رای گیری قرار گرفت و در پایان مبلغ ۳۵۰ تومان به عنوان مبلغ حق عضویت در انجمن مورد تصویب واقع شد. این مبلغ برای ورود اعضا به انجمن خواهد بود و هزینه تمدید حضور توسط هیات مدیره تعیین خواهد شد.

همچنین روزنامه گسترش صنعت به عنوان ارگان رسمی برای اطلاع رسانی و درج اخبار، مورد رای گیری قرارگرفته و تصویب گشت.

در پایان برنامه نیز:

پس از انجام فرایند رای گیری و شمارش آرا اعضا هیئت مدیره به شرح زیر اعلام گشتند:

  1. جناب آقای مهران هاشمی با ۹۴ رای
  2. جناب آقای وحید نوید آذر با ۹۱ رای
  3. جناب آقای داوود اکبری با ۷۹ رای
  4. جناب آقای احمد عابدینی با ۶۰ رای
  5. جناب آقای نواب بحرینی با ۵۴ رای

به عنوان اعضای اصلی هیئت مدیره انتخاب گشتند و

جناب آقای مصطفی میرفندرسکی با ۳۵ رای

جناب آقای احمد علی همت با ۲۰ رای

اعضای علی البدل اعلام انتخاب شدند.

 

اعضای بازرسین نیز : جناب آقای مهیار صامت حقیقی با ۸۷ رای و جناب آقای هانی سقائیان با ۶۸ رای اعضای اصلی و جناب آقای حمیدرضا نکوئی با ۳۳ رای و جناب آقای کوروش خان محمدی با ۱۱ رای اعضای علی البدل معرفی شدند.

دانش آموحتگان طراحی صنعتی هم صاحب صنف شدند

پس از اتمام جلسه حدود ساعت ۳ حضار آرام آرام سالن را ترک کردند.

گزارش و عکس ها از گزارشگر طراحی صنعتی سارا لطف اللهی

 

گزارشگر طراحی صنعتی در پایان از تلاش های افراد زیادی که در راستای شکل گیری انجمن صنفی تلاش نموده اند و مانند بقیه صرفا به نقد و ایرادگیری نپرداخته اند، قدردانی می نماید. امید است شروع این انجمن چراغ راهی برای پیشرفت و اعتلای این رشته در ایران باشد.

 

درحاشیه :

  • عدم حضور اساتید و افراد شاخص طراحی صنعتی در جلسه به طور مشهودی نمایان بود.
  • دیدار با قدیمی ها و پیش کسوتان طراحی صنعتی از نکات دلچسب و خاطره انگیز جلسه بود.
  • عدم اطلاع رسانی درست و منطقی در مورد برگزاری جلسه و ثبت نام علاقه مندان برای حضور در مجمع از نکات قابل تامل در این برنامه بود.
  • عدم برنامه ریزی صحیح برای برگزاری منظم برنامه و درهم ریختگی بخش های مختلف برنامه از نقاط ضعف این برنامه بود.

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

دوره جامع طراحی محصول آکادمی یوزراکس

چهارمین دوره جامع طراحی محصول آکادمی یوزراکس

پس از سه تجربه موفق در برگزاری دوره آنلاین طراحی محصول  آکادمی یوزراکس اقدام به …

۴ دیدگاه

  1. آقای فلاح اینطور که توضیح دادن انگار اطلاع رسانی کاملا شفاف و فرصت به همه داده شده بود برای ثبت نام؟؟!!
    به نظرتون این توضیحات توهین به شعور مخاطب نیست؟

  2. اگرچه این حرکت بسیار مثبتی است و باید از تمام کسانیکه که مسبب این قدم خیر شدند قدردانی کرد, جای بسیار تاسف و نگرانی دارد که خانوم ها در جمع مدیران و ناظران حضور ندارند. در جایی که تقریبا نیمی از دانشجویان و فارغ التحصیلان این رشته زنان هستند چرا اینقدر حضورشان در پست های مدیریتی حتا در چنین صنف های کوچک و نوپایی کمرنگ و محدود هست؟ آیا این به دلیل حضور پررنگ و مردسالارانه آقایان هست یا به دلیل عدم حضور و پشتیبانی جامعه زنان از یکدیگر هست؟ در شورای که که فقط ۲ کاندیدای زن حضور دارند و حتا یکی از آنها هم رای نمیآورد واقعا جای تعمق و نگرانی هست.

  3. نحوه و روند شگل گیری صنف، اطلاع رسانی و دعوت، تعداد مدعوین (رای دهندگان)، تعداد و تنوع کاندیدا و … در حد اندازه صنف دانش آموختگان طراحی صنعتی نبود. ولی شاید براساس نظر بسیار از ناظران هم این تشکل با این شرایط بوجود آمد که بوجود آمده باشد و شاید بتواند پایه گذار اقدامات و اصلاحاتی باشد که در شکل گیری خودش نیز انجام نشده است. بسیاری از این اتفاقات که خیلی ها از کمبودش سخن می گویند ، مواردی است که می بایست در آینده نزدیک در اقدامات این صنف نمایان شود و شاید حتی بخشی از ساختار اولیه خودش را به بوته ی تغییر گذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *