خانه / گزارش اختصاصی / بیل موگریج طراح اولین لپ تاپ در سن ۶۹ سالگی درگذشت

بیل موگریج طراح اولین لپ تاپ در سن ۶۹ سالگی درگذشت

“تعداد کمی در این مورد می اندیشند یا به این امر آگاهند که هیچ چیز توسط انسان ساخته نشده است که در آن تصمیم گیری طراحی وجود نداشته باشد.”


جامعه ی جهانی طراحی صنعتی داغدار درگذشت کسی است که شاید در ایران اسم او را کمتر شنیده باشیم. بیل موگریج یکی از پیشروان طراحی انسان محور، یکی از مبدعین و مهمترین حامی گرایش “طراحی تعاملی” و یکی از سه نفر مؤسس شرکت IDEO است. وقتی در سال ۱۹۹۱ شرکت David Kelley Design و شرکت Matrix Product Design با شرکت وی که پیش از آن ID Two نام داشت ادغام شد تا IDEO را بسازند او یک طراح محصول مطرح و موفق بود.


بیل موگریج به عنوان طراح محصول عمر بسیار پرباری داشته و خودش بخش اول زندگی اش را مختص به انجام طراحی محصول می دانست. مهمترین طراحی او اولین لپ تاپ دنیاست که در سال ۱۹۸۲ برای شرکت GRID طراحی کرده است. طرحی که در تاریخ طراحی صنعتی جایگاه ویژه ای دارد.


مهمتر از طراحی فیزیکی اولین لپ تاپ، اتفاقی است که به واسطه ی این طراحی رخ می دهد. پس از تولید اولین پروتوتایپ محصول، بیل موگریج، بسیار خوشحال از طراحی موفق خود، اولین پروتوتایپ را با خود به خانه می برد و سعی می کند از دستگاه استفاده کند. خود وی در مورد این تجربه می گوید: “طی استفاده متوجه شدم تمام چیزی که انجام داده ام جالب توجه یا مهم نبوده و مهمترین موضوع در مورد این محصول تعامل بین من و نرم افزاری بود که پشت صفحه عمل می کرد.” او در جای دیگر اضافه می کند: “بعد از چند ماه، من هیچ توجهی به طراحی فیزیکی محصول نمی کردم و کاملاً مجذوب کار با نرم افزار شده بودم و تعامل من با دستگاه بیشتر مربوط به همین نرم افزار بود تا محصول فیزیکی. پس از این بود که متوجه شدم اگر قرار باشد کل تجربه ی یک کاربر با چنین دستگاهی را طراحی کنم، من باید طراحی نرم افزار ها را یاد بگیرم.”


این اتفاق باعث شد که موگریج به دنبال اسمی برای گرایش جدید طراحی که در آن محصول فیزیکی، نرم افزارهای جدید و واسطه های کاربری باید همه برای ایجاد یک تجربه طراحی می شدند بگردد و این گرایش به مرور “طراحی تعامل” یا “Interaction Design” نام گرفت و توسعه پیدا کرد.
کتاب معروف وی “طراحی تعاملات” که در سال ۲۰۰۶ پس از ۲۴ سال از تولید اولین لپ تاپ چاپ شده است نمونه های جامعی از طراحی محصول فیزیکی، نرم افزار، واسط کاربری و حتی طراحی خدمات را به عنوان نمونه های “طراحی تعامل” ارائه می کنند.


کتاب معروف وی “طراحی تعاملات” که در سال ۲۰۰۶ پس از ۲۴ سال از تولید اولین لپ تاپ چاپ شده است نمونه های جامعی از طراحی محصول فیزیکی، نرم افزار، واسط کاربری و حتی طراحی خدمات را به عنوان نمونه های “طراحی تعامل” ارائه می کنند.


بیل موگریج تا سال ۲۰۱۰ در IDEO ماند و در دو سال اخیر با جدا شدن از IDEO مدیریت یکی از بزرگترین موزه های ملی طراحی صنعتی در آمریکا را به عهده گرفت تا طراحی را تعریف یا بهتر بگوئیم بازتعریف کند. خودش در مورد این مقاطع از زندگی اش می گوید که بخش اول زندگی اش به طراحی محصول، بخش دوم به مدیریت تیم های چند رشته ای طراحی و در آخر بخش سوم زندگی اش به داستان سرایی گذشته است.

وی در سال ۱۹۸۸ مفتخر به کسب نشان RDI (Royal Designers for Industry) از جامعه سلطنتی هنرهای انگلستان (RSA) و در سال ۲۰۱۰ مفتخر به کسب جایزه پرنس فیلیپ به عنوان برترین طراح بریتانیا شد.

بیل موگریج روز ۱۸ شهریور (۸ سپتامبر ۲۰۱۲) به دلیل سرطان در سانفرانسیسکو چشم از جهان فروبست.

منابع: + + + + +

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

طراح صنعتی لوئیجی کولانی (Luigi Colani) در سن 91 سالگی درگذشت

لوئیجی کولانی (Luigi Colani) اسطوره دنیای طراحی درگذشت

لوئیجی کولانی اسطوره دنیای طراحی صنعتی (Luigi Colani) در سن ۹۱ سالگی درگذشت. طرح‌های کولانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *