خانه / گزارش اختصاصی / گزارش رویداد هفته طراحی دبی ۲۰۱۷

گزارش رویداد هفته طراحی دبی ۲۰۱۷

هفته ی دیزاین دبی (Dubai Design Week 2017) روز ۱۳ نوامبر آغاز به کار کرد. این رویداد بین المللی از سال ۲۰۱۵ تحت حمایت شیخ لطیفه بنت المکتوم، نقاش و عکاس عرب، کار خود را آغاز نموده است. این برنامه از رویداد ها و نمایشگاه های گوناگونی در زمینه های مختلف از جمله طراحی داخلی، طراحی صنعتی ، دیزاین غذا ، معماری ، فرهنگ و هنر ،‌ جواهرات و … شکل گرفته است.

یکی از اتفاقات این دوره از این نمایشگاه، بخش رقابتی Progress Prize بود که برای اولین بار برگزار گردید و هدف آن شناسایی آثار برتر نمایشگاه بود. در این برنامه هیاتی متشکل از افراد، با تخصص های مختلف از جمله ژورنالیست ها، دیزاینرها، سرمایه گذارها و تولیدکننده ها از سراسر دنیا، به دعوت برگزار کنندگان این نمایشگاه، آثار ارائه شده را بررسی نموده و ۱۰ اثر را به عنوان فینالیست این بخش معرفی کردند. در بین اعضای هیئت داوران شخصیت های مطرحی از جمله Edwin Heathcoate منتقد طراحی و معماری از ژورنال Financial Times و Noah Murphy-Reinhertz از مدیران شرکت Nike حضور داشتند. صاحبین این آثار در مدت زمانی کوتاه طرح های خود را با جزئیات بیشتر به هیئت داوران ارائه کردند و در نهایت در روز پایانی نمایشگاه، یک طرح به عنوان طرح برتر این دوره انتخاب شد.

فینالیست های مسابقه Progress

جایزۀ این دوره به مجموعه جواهراتی با عنوان MIKO+ تعلق گرفت که برای افرادی که دچار آسیب های مچ دست یا سندرم تونل کارپال هستند طراحی شده است. طرحی شامل هفت قطعه جواهر از دانشجویان School of form از کشور لهستان که کارکرد درمان به واسطۀ فیزیوتراپی نیز دارند. ترکیبی خلاقانه از کارکردهای زیباشناسانه و فیزیوتراپی که محصولات حوزه پزشکی را وارد سبک زندگی کرده است.

هفته دیزاین دبی شامل بخش های گوناگونی است که در ادامه توضیح مختصری در مورد هر بخش ارائه خواهد شد:

اینستالیشن ها
در هفته دیزاین دبی ۲۰۱۷ اینستالیشن هایی زیبایی چون An Invisible City توسط Boano Prismontas ، BETTair Hoouse شرکت super future design ، Dubai توسط Amrish Patel ،‌ Prologue توسط Fredrikson Stalled ، Serac Benches توسط Zaha Hdid به نمایش گذاشته شد که مورد توجه بازدید کنندگان قرار گرفت.

اینستالیشن‌ سوارفسکی

اینستالیشن دبی

اینستالیشن اسکای لاین

installation super future design

چراغ‌های بزرگ نمایانگر مساجد و چراغ‌های کوچک نمایانگر افرادی که دعا میکنند، می‌باشد.

نمایشگاه ها
در دیزاین ویک ۲۰۱۷ نمایشگاه هایی توسط موسسه ها و شرکت ها به نامی از جمله IKEA برگزار شد، نمایشگاهی سرشار از شگفتی، شوق، رمز و راز و تخیل که مخاطبان را از کودکان گرفته تا بزرگسالان، در قالب یک نمایش و داستان با نمایشگاه درگیر می کرد. این نمایشگاهLet’s Play For Change نام داشت و هر بازدید کننده را با هر رده ی سنی سرگرم می کرد. علاوه بر آن در این مکان ورکشاپ هایی مخصوص کودکان و نوجوانان با رویکرد بازی و آموزش مهارت های زندگی برگزار شد.


نمایشگاه آثار گرافیکی دانشجویان دانشگاه هنر انگلیس از دیگر نمایشگاه های این رویداد بود که به مناسبت سالگرد نقطه عطف دانشکده ی گرافیک دانشگاه رویال کاج انگلیس شکل گرفته شده بود و در آن آثار گرافیکی کمتر دیده شده از دانشجویان این دانشگاه به نمایش گذاشته شد که Fifty Years and Beyond نام داشت.

از دیگر نمایشگاه های این رویداد می توان به Innovatio Award توسط Audi و Portraits of Design توسط Rado و Super Market Design بود که برندهای مختلف محلی و بین المللی، محصولات با کیفیت و دیزاین شده خود را برای فروش عرضه کرده بودند. هدف از این بخش این بود که علاوه بر شناخته شدن این برندها، مخاطبان این رویداد، هدایا و یادگاری هایی را نیز از جنس دیزاین بتوانند خریداری کنند.

رویداد های زنده
همچنین در این رویداد افراد مختلفی از جمله Mauro Porcini ، Sir David Adjaye ، Elmar Mock، Mario Cucinleaa و Sass Brown سخنرانی هایی در زمینه های گوناگون دیزاین از جمله متریال های پایدار و کارخانه های خلاق و دیزاینر های آینده و … داشتند.
در این هفته دانشگاه رویال کالج انگلیس ورکشاپ هایی با موضوعیت Interior Future، Designing with people ،‌ Immersive information experience برگزار گردید. که شرکت کنندگان علاوه بربحث و گفتگو در رابطه با چالش های تفکر دیزاین، می توانستند با روش و متدهای تدریس در این دانشگاه آشنا شوند.

Down town design
اتفاق مثبت دیگر در این میان، برگزاری نمایشگاهی تحت عنوان Downtown Design با حضور ۱۵۰ برند مطرح و بین المللی در حوزۀ Furniture و Interior بود که دقیقاً در کنار نمایشگاه Global Grad Show بر پا شده بود. مثبت بودن این اتفاق از این جهت بود که صاحبین این برندها از نزدیک شاهد توانمندی و استعداد طراحان نوظهور در سراسر دنیا بودند و این موضوع منجر به شکل گیری تعاملات بسیار خوبی بین دو طرف و حمایت های لازم جهت توسعه و تولید برخی طرح ها شد.

GLOBAL GRAD SHOW
این نمایشگاه که سالانه در هفته دیزاین برگزار می شود نمایش آثار دانشجویان از بهترین دانشگاه های سراسر دنیا مانند Royal collage of arts ، Keio University ، KAIS و … به نمایش گذاشته شد.

 

در گلوبال گریدشو ۲۰۱۷، ۲۰۰ اثر از ۹۱ دانشگاه و ۴۰ کشور به نمایش درآمد.
که در بین این آثار ۲ اثر «Puppy Light» طرحی از محمد قاسمی و نیما شریفی و «Loight» طرحی از زهرا غیاثی به نمایش گذاشته شده بود.

«Loight» طرحی از زهرا غیاثی

«Puppy Light» طرحی از محمد قاسمی و نیما شریفی

آثار ارائه شده در این نمایشگاه در سه بخش Empower، Connect و Sustain دسته بندی شده بودند. بخش Empower بر روی محصولاتی تمرکز داشت که به تحریک ذهن و توسعه توانمندی های افراد تاکید داشتند. در بخش Connect محصولاتی که با هدف تقویت تعاملات طراحی شده بودند به نمایش گذاشته شده بود و درنهایت محصولات بخش Sustain شامل ایده هایی بود که رویکرد آنها کاهش زباله، تولید انرژی و مباحث پایداری بود. هر دو اثر دانشجویان دانشگاه هنر اصفهان در بخش Sustain به نمایش گذاشته شده بود.

به اعتقاد مدیر Global Grad Show، این مجموعه یک مرور اجمالی به موضوعاتی است که طراحان نو ظهور در دنیا به آنها می پردازند و نتیجۀ آن بینشی است از اینکه آیندۀ ما چگونه خواهد بود.
همچنین در بخشی دیگری از سایت نمایشگاه، ۲۳ ذهن خلاق از خاورمیانه به عنوان نسل بعدی دیزاینرهای منطقه معرفی شدند که نام دانشجوهای دانشگاه هنر اصفهان در این بخش هم دیده می شود.

ABWAB
کلمه ی ابواب در عربی به معنی ” درها ” در واقع نمایشگاهی برای نمایش دادن هنرهای بومی خاورمیانه و آفریقای جنوبی و آسیای شمالی است. در سال ۲۰۱۷ این آثار در پاویلیونی که با متریال های بومی و پایدار ساخته شده بود و توسط فاهد (FAHED ) شرکت معماری چند زمینه ای در دبی و معماران آن طراحی شده بود، به نمایش گذاشته شد. این پاویلیون که در راهروی منطقه ی دیزاین قرار گرفته بود نمایانگر موج های دریا است و با عبور نور خورشید از بین شکافه های سقفش پترن های گوناگونی را بر روی آثار ایجاد می کرد. در این نمایشگاهی افرادی همچون لطیفه بنت مکتوم به نمایش گذاشته شد.

ANJALI SRINIVASAN

SOUKEINA HACHEM

RANA M. HAZIM

JASSIM ALNASHMI

ABHISHEK MATTA

نکته جالب توجه در این بخش حضور یک طراح ایرانی به نام SIBA SAHABI بود.

SIBA SAHABI

توصیفی که برای این طراح ایرانی در محل نمایشگاه نوشته شده بود:
SIBA SAHABI طراحی با بیان شعرگونه است که با آثار خود نشان می دهد فرهنگ ها چطور بر روی همدیگر تاثیر می گذارند و چطور این تاثیرات به بیان های جدیدی در دنیای طراحی ختم می شود.

iconic city
این نمایشگاه در واقع برای نشان دادن فرهنگ و دیزاین خاورمیانه و آفریقای شمالی است. سالانه شهری متفاوت برای نمایش فرهنگ خود انتخاب می شود در سال ۲۰۱۵ بیروت و در سال ۲۰۱۶ قاهره و در سال ۲۰۱۷ کازابلنکا شهری در آفریقای شمالی به عنوان شاخص انتخاب شده بود.

تهیه گزارش سارا کشفی/سعید علیاری

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

پنج چیدمان هنری که بهتر است در دوسالانه معماری شیکاگو ۲۰۱۹ از دست ندهید

پنج چیدمان هنری که بهتر است در دوسالانه معماری شیکاگو سال ۲۰۱۹ از دست ندهید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *