خانه / اخبار / طراحی فنجان با الهام از تپه­‌های شنی

طراحی فنجان با الهام از تپه­‌های شنی

فاندری، کارگاه ریخته‌­گری شرکت تینکاه، با الهام از تپه­‌های شنیِ همواره در تغییر، ماده­‌ی­ قالب­ پذیری ساخته شده با شن­‌های بیابانی، تولید کرده است؛ که از آن‌ها برای ساخت و طراحی فنجان های قهوه استفاده می­‌کردند.

فاندری محیطی خلاقانه است که توسط استودیو طراحی تینکاه در دبی تشکیل شد. طراحان تینکاه  قصد دارند تا از فراوان­‌ترین و بلا­استفاده­‌ترین ماده‌­ی موجود در امارات متحده عربی، یعنی شن­‌های بیابانی استفاده کنند.

طراحی فنجان با الهام از تپه­‌های شنی

این ماده به تقلید از واژه­‌ی عربی برای شن، رَمل نامیده شده است. این ماده کامپوزیت ویژگی­‌های ظاهری، قابل لمس و عایق گرمایی شن را با قابلیت ریخت پذیری سرامیک دوغابی­ ترکیب می‌­کند. تولید این مواد کار آسانی نبوده. شن از عناصر زیادی از جمله آهن، کلسیم، سیلیس، آلومینیوم و منیزیم، و هر نمونه‌­ای که از نظر ترکیب متفاوت است، تشکیل شده است.

فاندری با استفاده از مواد جدید خود فنجان قهوه سنتی باده­‌نشینی را مجددا به گونه‌ای طراحی کرد که برای هرچیزی، از اسپرسو گرفته تا قهوه عربی، قابل استفاده باشد. در فرهنگ قهوه خوری به شیوه باده نشینی، میزبان انگشتان خود را زیر فنجان قرار داده و آن را به مهمان تعرف می­‌کند، که البته شکل مخروطی فنجان باعث سهولت در انجام این کار می­‌شود. وقتی مهمان به قدر کافی قهوه­ نوشید، لبه­‌ی فنجان را نگه داشته و آن را تکان می­‌دهد. این طراحی با تمیز نگه داشتن لبه­‌ی فنجان این سنت را محترم می­‌شمارد. اگرچه در طراحی فنجان بادیه‌نشین­‌ها دسته وجود ندارد، اما اضافه کردن آن از افتادن فنجان جلوگیری کرده و به سنت مدرن نوشیدن قهوه  اشاره می­‌کند.

این طراح می­‌گوید: «ما معتقدیم محصول ما تجسم داستان این سرزمین­ است». «از نظر تاریخی، ساکنان بیابان با استفاده‌­ی خلاقانه از محیط خشک بر شرایط طاقت فرسا فائق آمدند. رَمل قصد دارد از فراوان­‌ترین عنصر خاورمیانه تجلیل کند. ما هرروز تمام تلاشمان را می­‌کنیم تا از شن­‌ها محافظت کنیم. با این حال، قصد داریم آن را به مکان زندگی‌مان برگردانیم. شن با گنجانده شدن در محدوده­ کاری و با به کار رفتن در محصولات ما، نقش و عملکرد جدیدی دارد. با به کار رفتن شن در محصولات ما، این عنصر نقش و عملکرد جدیدی را از آن خود ساخته است».

منبع: Coffee cups made from a sand material inspired by dunes

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

با این کیت ساده، هرکسی قادر به طراحی دیوار تعاملی است!

با این کیت ساده، هرکسی قادر به طراحی دیوار تعاملی است!

با این کیت[۱]‌ DIY ساده، هرکسی قادر به تبدیل دیوار به تاچ‌اسکرین و طراحی دیوار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *