خانه / تازه ها / مد و فشن در قالب خدمت

مد و فشن در قالب خدمت

مد و فشن در قالب خدمت

نویسنده: آلفونزو سگورا

ماه پیش من مجموعه دی وی دی‌هایم را به مرکز بازیافت بردم. من در این مجموعه بیش از صد دی وی دی داشتم که شامل ماتریکس، جنگ ستارگان، ایندیانا جونز، متروپلیس و… بود. متاسفانه این مجموعه هم مانند نوارهای کاست و ویدئویی به زباله الکترونیکی تبدیل شده بود، در دوره ای که مالکیت و مدل محصول محور توسط مدل جدید خدمات محور به چالش کشیده شده است. یک گوشی هوشمند بیش از پیش قابلیت دسترسی به فیلم‌ها، سریال‌ها، آهنگ‌ها و سایر سرگرمی‌ها را به فرد می‌دهد. اقتصاد اجاره ای لانگ تِیل یا اقتصاد آزاد، رفتار مشتری را تغییر داده است.

نحوه ارزش گذاری نسل‌های جدید روی تجربه و دسترسی فراتر از مالکیت، دیگر یک روند نیست بلکه یک واقعیت است. نسل هزاره هنگام بازدید از فروشگاه‌های بزرگ هیجان کمی دارند و خرده فروشی دیگر صرفا فروش محصولات نیست. بازآفرینی یا اصلاح خرده فروشی با رابطه میان محصول و مشتری دوباره تعریف می‌شود.

در اواخر قرن بیستم کل سیستم رشد تصاعدی داشت و بازیگران جدیدی همانند ای بِی، گوگل، آیتیونز، اسپاتیفای، نتفیلیکس و آمازون وارد عرصه شدند. امروزه برخی از مدل‌های کسب و کار جدید (مثلا مدل مبتنی بر اشتراک یا اقتصاد اجاره ای) روی ارائه تجربه و خدمات تمرکز کرده اند.

خرده فروشی درحال تحول از فروش محصولات به فروش و ارائه تجربه است. فرمت جدید فروشگاه نورد استروم این نقش جدید را با ارائه خدماتی که تجربه مشتری را از فروش لباس‌ها بهبود می‌بخشد، همانند جایگزینی در محل، استایلیست شخصی و بسته بندی هدیه نشان داده است.

مزایای جعبه‌های اشتراکی

مزایای جعبه‌های اشتراکی برای مشتریان

  • سفارشی سازی و راهنمایی: خدمت استایلینگ شخصی که نه تنها مد و گرایش‌های روز آن را درک می‌کند، بلکه نیازهای مشتری را نیز در نظر دارد.
  • تسهیلات: مشتری یک خدمت مجازی یک به یک و تحویل درب منزل دریافت می‌کند.
  • کشف: به مشتریان کمک می‌کند برندها و استایل‌های جدید را کشف کنند.

مزایای جعبه‌های اشتراکی از دیدگاه تامین کننده

  • داده مشتری: دریافت بینش‌های ارزشمند از مشتری که به پیش بینی بهتر و بهینه سازی دسته بندی کمک می‌کند.
  • درآمد‌های مکانیزه شده و قابل پیش بینی
  • وفاداری: مشتریان نسبت به خدمت ارائه شده وفادار می‌مانند نه به محصول یا قیمت آن
  • برگشت بینش‌ها: لجستیک معکوس مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد تا دریابد چرا مشتری گزینه پیشنهادی را انتخاب نمی‌کند (تناسب، رنگ، اندازه و قیمت)

توزیع کنندگان بسته‌های اشتراکی پوشاک

ترانک کلاب: یک خدمت استایلینگ لباس شخصی می‌باشد که سال ۲۰۰۹ در اورگون تاسیس شد و در سال ۲۰۱۴ امتیازش توسط نورداستروم خریداری شد. مشتریان در ترانک کلاب برای استایلینگ حرفه‌ای ۲۵ دلار هزینه می‌کنند تا کمد لباسشان را به روز رسانی و سفارشی کنند. شما برای هرچه نگهدارید هزینه پرداخت می‌کنید و طیف این قیمت‌ها از ۴۰ دلار تا ۳۰۰ دلار می‌باشد. امروز ترانک کلاب مکان‌های حضوری در بوستون، دالاس، لس آنجلس، شیکاگو، واشنگتن و نیویورک دارد.

بیرچ باکس: یک خدمت جعبه زیبایی ماهانه می‌باشد که به بانوان کمک می‌کند روند زیبایی خود را از نو تعریف کنند و محصولات جدید را به شیوه ای راحت پیدا کنند. بیرچ باکس که در سال ۲۰۱۰ تاسیس شد و در نیویورک مستقر است، اولین پیشنهاد دهنده جعبه‌های اشتراکی زیبایی و شروع کننده تجارت الکترونیکی است. این شرکت براساس مشخصات زیبایی و عادات خرید هر فرد، برای هر شخص یک محصول (جعبه) خاص ارائه می‌کند. انطباق محصول درون جعبه با نیازهای زیبایی هر شخص، کلید موفقیت این خدمت است.

این شرکت درحال بستن فروشگاه خود در سوهو نیویورک است، اما در سال ۲۰۱۸ والگرینز سهم اقلیت در بیرچ باکس را در اختیار گرفت و از قبل فضایی اختصاصی برای ارائه تجربه بیرچ باکس در مکان‌های مختلف ایالت متحده در نظر گرفت.

استیتچ فیکس: در سال ۲۰۱۱ تاسیس شد، دفتر مرکزی آن در سانفرانسیسکو می‌باشد. این یک خدمت استایلینگ شخصی برای مردان، بانوان و کودکان است که پوشاک را درب منزل تحویل می‌دهد.

بنیانگذار استینچ فیکس، کاترینا لیک، این شرکت را برای ترکیب عنصر انسانی استایلینگ شخصی با لباس‌های با کیفیت و الگوریتم‌های اختصاصی انجام داد.

لتوتِه: نتفلیکس مد. لتوته که در سال ۲۰۱۲ در سانفرانسیسکو تاسیس شد، یک پلتفرم کشف مد و فشن است که برندها را با استفاده از یک مدل اجاره‌ای به مشتریان ارتباط می‌دهد. این شرکت خدمات مساعدت شخصی را ارائه می‌دهد و‌ بانوان می‌توانند هر آنچه که می‌خواهند را تا هر زمانی نگه دارند. لتوته با اینفلوئنسرها هم کار می‌کند.

والمارت باکس: اولین جعبه زیبایی خود را در سال ۲۰۱۴ عرضه کرد. از آن زمان به بعد جعبه دامادی مردان و جعبه کودک را ارایه می‌کند. والمارت از سال ۲۰۱۴، دومیلیون نمونه از برندهای آوینو، بیور، برت بیز، کریس، کتافیل، کاورگرل، داو، گارنیر، جرگنز، نوتروجنا، نیوآ، سالی هنین و بسیاری دیگر را به مشتریان وفادارش عرضه کرد. مشتریان برای هر جعبه ۵ دلار پرداخت کردند و سالانه ۴ جعبه دریافت می‌کنند.

آمازون پرایم واردرُ‌ُب: آمازون برنامه خرید شخصی خود را در سال ۲۰۱۸ راه اندازی کرد. اعضای اصلی می‌توانند دو یا چند مورد از جمله لباس، کفش و لوازم جانبی را از طیف گسترده برندها انتخاب کنند. پس از آن می‌توانند قبل از خرید آنرا پرو کرده و مواردی که نمی‌خواهند را رایگان بازگردانند.

یک رویکرد مشابه مدل جعبه اشتراکی، رویکردی است که توسط ثرید ارائه شده است؛ یک استارت آپ تجارت الکترونیکی پوشاک زنانه و مردانه که از استایلیست‌های آنلاین و همچنین هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ برای ایجاد یک تجربه خرید شخصی استفاده می‌کند.

ثرید ابتدا یک پرسشنامه اولیه برای مشتریان می‌فرستد و در آن از مشتری راجع به برند و استایل موردعلاقه شان و بودجه و سایز می‌پرسد. پس از آن یک استایلیست پیشنهادات خود را در یک وبسایت سفارشی به روز می‌کند که به لطف لایک‌های مشتری بهبود می‌یابد. هر لایک در اینستاگرام به لطف ماشین لرنینگ می‌تواند به درک سلیقه مد شما کمک کند.

این شرکت گزینه‌های بیشتری مانند اضافه کردن لباس مورد علاقه و چیزهایی که به دنبالشان می‌باشید را ارائه می‌دهد که توسط استایلیست مورد استفاده قرار گرفته تا نحوه پوشیدن لباس‌های جدید و پیدا کردن گزینه مناسب را به شما نشان دهد.

 

منبع: 

Fashion as a service 1 

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

تاثیر طراحی خدمات در کسب و کار

تاثیر طراحی خدمات در کسب و کار

تاثیر طراحی خدمات در کسب‌وکار و خرده‌فروشی‌ها از فروشگاه‌های پوشاک ورزشی گرفته تا مبادلات ارزی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *