خانه / اخبار / گزارش اختصاصی همایش تدکس دانشگاه علم و صنعت

گزارش اختصاصی همایش تدکس دانشگاه علم و صنعت

همایش یک روزه‌ی تدکس دانشگاه علم و صنعت در روز ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ با حضور ۱۰۰ نفر شرکت‌کننده، توسط تعدادی از دانشجویان این دانشگاه، در دانشکده مهندسی راه آهن برگزار شد.

در این همایش، با عنوان “سمفونی پرواز” ۹ سخنرانی با موضوعات مختلف علمی، اجتماعی و فرهنگی ارائه شد.
سمفونی پرواز اشاره به زندگی عادی هر انسانی دارد که با تمام تلخی‌ها، خوشی‌ها، شکست و پیروزی‌هایی که در مسیر زندگی تجربه کرده است به یک قطعه‌ی موسیقی تبدیل شده که اوجی دارد، انسان‌هایی که در مسیری  حرکت کرده‌اند و با داشتن یک رویا یا هدف اوج و پروازی برای خود رقم زده اند، و جهان خود را دگرگون کرده‌اند.

سخنران‌های تدکس دانشگاه علم و صنعت به ترتیب ارائه:
سرکار خانم متین لشکری، جناب آقای دکتر مسعود باقرزاده کریمی، جناب آقای احسان نگین، سرکار خانم سحر طوسی، جناب آقای حنیف مقدس، جناب آقای رضا بهزادیان، جناب آقای دکتر اصغر محمدی خنامان، جناب آقای رضا قوامی پور کومله، سرکار خانم مریم مهری.

گزارش اختصاصی همایش تدکس دانشگاه علم و صنعت

سرکار خانم متین لشکری

گرافیک دیزاینر و بنیانگذار شرکت Persian Food Tours، از تجربه‌ی کودکی خود در خارج از ایران و عطر و طعم غذاهای ایرانی می‌گوید، غذاهایی که جزء جدایی ناپذیر زندگی ایرانی‌هاست. در برهه‌ای از زندگی‌اش تصمیم می‌گیرد سفر کند و برای رسیدن به این هدف حتی دوره‌های تورلیدری می‌گذراند، وقتی همراه با توریست‌های خارجی در نقاط مختلف ایران سفر می‌کند، با سوالی در ذهن خود مواجه می‌شود، برای ارائه‌ی غذاهای ایرانی به توریست‌ها چه راه‌هایی وجود دارد؟ غذایی که می‌تواند انتقال دهنده‌ی فرهنگ و روحیات مردمان یک منطقه باشد. او با تاسیس شرکت Persian Food Tours تجربه‌ای نو برای توریست‌ها فراهم کرد، این شرکت فضاییست تا مسافران مختلف فراهم کردن و پخت غذاهای ایرانی را به همراه دیگران تجربه کنند، و از این طریق غذاهای ایرانی که دربردارنده‌ی فرهنگ و تاریخ یک منطقه است به نقاط مختلف جهان سفر می‌کند.

 

گزارش اختصاصی همایش تدکس دانشگاه علم و صنعت

جناب آقای دکتر مسعود باقرزاده کریمی

آقای دکتر باقرزاده، مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی، از زمین صحبت می‌کند، زمینی که سال‌هاست سخاوتمندانه همه‌ی منابعش را در اختیار انسان‌ها قرار داده و ما انسان‌ها بدون توجه به حال بد زمین هر روز بیشتر از قبل در جهت تخریب آن قدم برمی‌داریم، پیشبینی‌ها حاکی از این است که با سیری چنین، در سال ۲۰۲۳ میزان تقاضای ما از زمین به دو برابر توانایی آن می‌رسد و دیگر یک زمین برای بشر کافی نیست، حال چاره چیست؟

روندی که جهان مدرن طی می‌کند نشانگر یکسان سازی فرهنگ‌ها و جهانیان است، و این یکی از اصلی‌ترین علت‌های مشکلات و تخریب‌های وارده بر زمین است. وقتی مردم یک منطقه فرهنگ خود که شامل نوع پوشش، رفتار، تغذیه، زبان، مسکن و.. می‌شود را کنار گذاشته و فراموش می‌کنند و همسو با روند یکسان شده‌ی جهان سرمایه‌داری می‌شوند، نتیجه‌ای جز آسیب به زمین نخواهند دید.

مثال‌های زیادی برای تایید ضرورت حفظ فرهنگ‌های مناطق مختلف در جهت کمک به حفظ محیط زیست و نجات زمین وجود دارد، برای مثال ساخت قنات در ایران، احترامی که به برخی حیوانات یک منطقه (مانند لک‌لک) قائل هستند و..

زمین خانه‌ی ماست، ما هم مانند بسیاری دیگر از گیاهان و جانوران مهمان این خانه هستیم، پس برای حفظ و نجات آن باید تلاش کنیم.

 

گزارش اختصاصی همایش تدکس دانشگاه علم و صنعت

جناب آقای احسان نگین

فردی که دغدغه‌هایی فراتر از زندگی شخصی خود داشته، و کودکانی که مشکلات آموزشی در دوران تحصیل داشته‌اند را مورد بررسی قرار داده است، اومعتقد است ۲ تا ۳ درصد کودکان محصل ایرانی مبتلا به اختلالی هستند که باعث می‌شود گوش آن‌ها صداها رابه درستی دریافت کند ولی مغزشان آن‌ها را نشنود. او به همراه همسرش ۴ سال روی کودکان مبتلا به اختلال پردازش شنوایی کار کرده‌است، در ابتدا مهم‌ترین هدفشان معرفی این اختلال به جامعه بوده است. در این مدت بررسی کرده‌اند که این اختلال چگونه رخ می‌دهد، چطور می‌توان پیشگیری کرد و چطور تشخیص داده و چطور درمان کنند.

وی تجربیاتی گسترده در این زمینه داشته و پس از بررسی‌ها و درک راه‎‌های شناسایی این اختلال در کودکان به درمان افراد مبتلا پرداخته است، ولی نکته‌ی بسیار مهمی که در این مسیر دریافته این است که فرهنگ افراد در جامعه، مانع پیشرفت و پذیرش بسیاری از این کودکان می‌شود، کودکانی که از طرف والدین و معلمان خود تحقیر می‌شوند و به عنوان کودکی با درک یا هوش کم و با ضعف تحصیلی شناخته شده‌اند و با وجود حل مشکل اختلال پردازش شنواییشان همچنان مشکلات تحصیلیشان حل نمی‌شود.

 

گزارش اختصاصی همایش تدکس دانشگاه علم و صنعت

سرکار خانم سحر طوسی

گاه در زندگی مسیری را انتخاب می‌کنیم و حین حرکت در آن مسیر رویاهایی را در ذهن خود پرورش می‌دهیم، رویاهایی که حالمان را خوب‌تر می‌کنند ولی جسارت تغییر مسیر زندگی را نداریم، افرادی هستند که این یک قدم تا رویاهایشان را بر می‌دارند و مسیر خود را تغییر می‌دهند تا حال بهتری داشته باشند. رویاهایی که مثل تمام مراحل دیگر زندگی سختی‌های خود را خواهد داشت ولی تفاوتی در زندگی ایجاد می‌کند و رنگی به تاریکی‌های زندگیمان می‌بخشد، رنگی که حسرت‌ها و آرزوهایمان را تبدیل به هدف می‌کند و این هدف بخشی از زندگی می‌شود.

سحر طوسی بعد از تجربیات مختلفی که در زمینه‌ی تحصیل و کار داشته است، در مرحله‌ای از زندگی‌اش از روزمرگی‌های خود فاصله می‌گیرد و راه بهتری برای داشتن حال خوب پیدا می‌کند، این راه برای او گردشگری بوده؛ در ابتدا سفر را به عنوان بخشی کوچکی از زندگی در میان برنامه‌هایش قرار داده و به تدریج مدل مناسب سفر کردن را برای خود پیدا کرده و به طور حرفه‌ای با سبک مناسب و شخصی خودش گردشگری حرفه‌ای شده است.

 

گزارش اختصاصی همایش تدکس دانشگاه علم و صنعت

حنیف مقدس

درست در لحظاتی که همه چیز را از دست می‌دهید، همان لحظه‌ایست که باید بایستید و دوباره شروع کنید. خیلی ها تجربیات سخت و تلخی داشته‌اند، روزهایی از زندگی که همه چیز غیرقابل پیش‌بینی و غیر قابل تحمل می‌شود، ولی افرادی می‌توانند این لحظات را تبدیل به درخشان‌ترین اتفاقات زندگی خود کنند، افرادی که ازین نشیب‌های زندگی به اوج آرزوهای خود می‌رسند، آرزوهایی که روزی دغدغه بوده‌اند تبدیل به هدف می‌شوند و شخص برای رسیدن به آن‌ها قدم برمی‌دارد.

حنیف مقدس شخصی که معتقد است لمس چوب حال انسان‌ها را خوب می‌کند، شخصی که زنده ماندن هر درخت برای او ارزشمند است، او در این راه قدم برداشته و برای زنده نگه داشتن هر تکه چوب تلاش کرده است، تکه چوبی که روایت های زیادی دارد، و تجربه‌ی یک زندگی را درون خود حفظ می‌کند، قطعاتی که با قرار گرفتن در کنار هم فراتر از یک شیء بیجان هستند و تجربه‌ای تکرار نشدنی را رقم می‌زنند. تکه چوب‌های کلبه‌ای که سالیان طولانی محل زندگی افرادی بوده است، تکه چوب های لنجی که چندین سال در خلیج فارس تا هند و آفریقا سفر کرده و خاطراتی در خود دارد، چوب‌هایی که نمی‌توان به سادگی از بین برد و تاریخ و هویتشان را نادیده گرفت.

او اولین برند ایرانی چوب‌های احیا شده را راه اندازی کرده تا پاسخی به دغدغه‌های خود دهد و به جای نابودی و بازیافت چوب، به احیا و زنده نگه داشتن چوب‌ها تلاش کرده است.

 

گزارش اختصاصی همایش تدکس دانشگاه علم و صنعت

جناب آقای رضا بهزادیان

آقای بهزادیان (دبیر جشنواره فیلم کوتاه کودک و نوجوان) از کودکی دغدغه‌ای از جنس هنر و سینما داشته است، وقتی در دوران کودکی با یکی از همکلاسی‌های نابینایش صحبت می‌کند که به دیدن فیلم علاقه‌مند بوده، جرقه‌هایی در ذهنش ایجاد می‌شود، جرقه‌ای که سینما و فیلم را فراتر از یک تصویر نشان می‌دهد. سال‌ها می‌گذرد و او در جایگاه یک معلم به مدرسه باز می‌گردد، رویایی در ذهن داشته، رویای کلاسی متفاوت، کلاسی جذاب برای دانش آموزان، در ابتدا با استفاده از تصویر، موسیقی و.. فضای کلاس را تغییر میداده، کاری که در مدت زمان بسیار کمی محبوبیتی بسیار بین دانش آموزان پیدا می‌کند.

پس از مدتی اتفاقی جدید در کلاس‌ها رقم زد، از دانش آموزان خواست تا فیلمی کوتاه تهیه کنند، نتیجه ای که ازین اتفاق پیش آمد جالب بود، دانش آموزان با این کار فرصتی پیدا کردند تا دیده شوند، دیده شدن باعث افزایش اعتماد به نفس آن‌ها می‌شد و این اعتماد به نفس به آن‌ها کمک می‌کرد تا در آینده برای رسیدن به اهداف و رویاهایشان تلاش بیشتری کنند.

این اتفاقات گسترش پیدا کرد تا جایی که جشنواره فیلم کوتاه کودک و نوجوان راه اندازی شد، و در این مسیر که همه‌ی مسئولیت‌ها بر عهده‌ی دانش آموزان بود اتفاقاتی باور نکردنی رخ داد.

 

گزارش اختصاصی همایش تدکس دانشگاه علم و صنعت

جناب آقای دکتر اصغر محمدی خنامان

به سادگی داستان زندگی خود را روایت می‌کند. هر آنچه اتفاق افتاده و به همان بی پیرایگی که خود او در برخورد با زندگی داشته است، با زبانی ساده و صمیمی.

شروع زندگی از خنامان، روستایی کوهستانی در شهرستان رفسنجان شروع می شود، روستایی که سختی‌های بسیاری برای تحصیل و سواد آموزی برای کودکان داشته و در مسیر طولانی کرمان به دانشگاه صنعتی شریف و سازمان انرژی اتمی ایران و از آنجا به مرکز تحقیقات هسته‌ای سوئد، انستیتو تکنولوژی استکهلم، دانشگاه صنعتی لین شوپینگ و رفت و آمدهای متوالی سال‌های اخیر بین کشورهای پیشرفته و صنعتی و ایران ادامه پیدا می‌کند. ماجراهایی از فراز و نشیب‌های زندگی، سختی‌ها و شادی‌هایی که طی سالیان تجربه کرده  و در این مسیر خلاقیت ها و اختراعاتی که انجام داده است.

 

گزارش اختصاصی همایش تدکس دانشگاه علم و صنعت

جناب آقای رضا قوامی پور کومله

همه‌ی انسان‌ها با رویا زندگی می‌کنند، رویا خلاقیت و انگیزه‌ی درونی افراد را پرورش می‌دهد؛ رضا قوانی‌پور کومله، فردی که اختراع و خلق اشیا برایش رویا نیست، فکر می‌کند، تلاش می‌کند و می‌سازد! هیچگاه ایده‌هایش را دست کم نمی‌گیرد، هر ایده و فکری برایش دنیایی از علم و تلاش است.

او به ارتباط اشیا با یکدیگر و استفاده‌ی اشیا از اینترنت اشاره می‌کند، اشیایی که به زودی قادر به ارتباط با یکدیگر خواهند بود تا دنیای راحت‌تری برای ما بسازند.

 

گزارش اختصاصی همایش تدکس دانشگاه علم و صنعت

سرکار خانم مریم مهری

کره‌ی زمین همواره پر از موجودات متنوع و گونانون بوده، که بسیاری از آن‌ها فقط در تاریخ مانده‌اند و نسلشان منقرض شده است، گونه‌هایی که بخاطر تغییرات آب‌ و هوایی کره‌ی زمین یا هزاران دلیل دیگر از بین رفته‌اند، اما سهم انسان در این چرخه چیست؟ انسان‌هایی که به دست خود گونه‌های موجودات باقی مانده را نابود می‌کنند، موجوداتی که با شکار بی رویه‌ی انسان‌ها از بین رفته‌اند و می‌روند!

در این میان پرندگانی هستند که در ادبیات و اسطوره‌های ایران توصیف شده و نام برده شده‌اند، پرندگانی که از نظر ما وجود خارجی ندارند و حاصل تخیل شاعر یا نویسنده بوده است، ولی گاه نشانه‌هایی در آثار تاریخی کشف می‌شود که نشانگر وجود خارجی این پرندگان در مقاطعی از تاریخ است.

نمونه‌ای ازین انقراض را می‌توان در درنا دید، پرنده‌ای مهاجر که هر سال زمستان از سیبری به فریدون‌کنار می‌آید، پرنده‌ای واقعی که احتمال دارد در آینده رد پای آن را در افسانه‌ها بیابیم، چرا که تنها عضو خانواده‌ی این نوع درنا چند سال پیش توسط انسان‌ها شکار شده، و این گونه در معرض انقراض است.

خانم مریم مهری این پرندگان را در منطق‌الطیر عطار جست و جو کرده، این پرندگان را از دل تاریخ و شعر بیرون کشیده و حیات دوباره‌ای به آن‌ها بخشیده است، پرندگانی که زنده شده‌اند تا پیامی داشته باشند، تا انسان را به فکر وادار کنند، آن‌ها هم اندازه انسان‌ها حق زیستن روی کره‌ی زمین دارند!

گزارش و عکس از گزارشگر طراحی صنعتی نگار نورانی خوشخو

عکس تیم تدکس دانشگاه علم و صنعت

 

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

گزارش دومین کنفرانس ملی طراحی خدمات

دومین کنفرانس ملی طراحی خدمات در ایران در ۲۸ بهمن ماه ۱۳۹۵ در محل سالن …

یک دیدگاه

  1. کاش فیلم تدکس رو میذاشتید با توجه به این که خیلی از افراد که تمایل داشتند در آن حضور پیدا کنند و نتوانستند و عملا بهره ای از این سخنرانی نبردند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *