خانه / اخبار / برخاستن ربات های انسان نما

برخاستن ربات های انسان نما

در نمایشگاه تکنولوژی و الکترونیک (CES)، بسیاری از وسایل به گونه ای طراحی شده بودند که شبیه انسان بنظر برسند. هدف؟ تا ارزش انسان را نسبت به هوش مصنوعی نشان دهند.


مگ میلر ۹ ژانویه ۲۰۱۷

قرارگرفتن درمیان عده زیادی از مصرف کنندگان در نمایشگاه CES سال ۲۰۱۷ لاس وگاس، تماشاگران با رباتهایی مواجه شدند که رفتار دوستانه ای داشتند و شطرنج بازی می کردند، تاب می خوردند، گیتار می زدند و برای کارهای خانگی پیشنهاد کمک می دادند.
نمایشگاه تجاری مغلوب هوش مصنوعی بود که در همه چیز ادغام شده، از لوازم خانگی تا اتومبیهای خودکار بدون سرنشین. دستیارهای مجازی همه جا دیده می شدند، اغلب فرم رباتهایی به بلندی زانوی انسان را می گرفتند که در صحن همایش پرسه می زدند و با قیافه معصوم پلک می زنند یا با فریاد از جایگاه خود با بینندگان سلام و خوش آمد می گویند. این رباتها هنوز از از خدمتکارهای شبه انسان خانگی در قیلمهای علمی تخیلی دور هستند، اما همه چیز آنها – ظرافت، حرکات و لحن صحبت کردن- به این معناست که خیال برخی از کسانی که به داشتن این درجه از تکنولوژی در خانه حساسیت دارند را راحت کند.


تویوتا کانسپت – i

این اتومبیل انسان نمای دوستدار کاربر تنها منتسب به ربات ها در CES نبود. اتومبیل کانسپت خودکار تویوتا، کانسپت – i ” کمتر بعنوان یک ماشین، بلکه بیشتر یک رفیق” ثبت شده. یک صورت دوست داشتنی داشت که با این موضوع هماهنگ بود. چراغهای جلوی ماشین شباهت بامزه ای به چشمهای دوزیستان دارد. هر یک از پنجره های درخشان آن بسمت روح یویی Yui – نام هوش مصنوعی که با ماشین یکپارچه و متحد شده است. یویی نفس یا ضمیر کانسپت – I و وجه شناسایی او است.
مکررا اتومبیل انسان نمای کانسپت i بعنوان ” کمتر ماشین و بیشتر یک رفیق” ثبت شده است.


ایان کارتابیانو، سرپرست طراحان در استودیوی طراحی کالتی تویوتا در جنوب کالیفرنیا می گوید او و تیمش یویی را خلق کردند که از ۱۲ مرحله انیمیشن که Disney در سال ۱۹۳۰ بوجود آورد استفاده کردند تا موضوعات متحرک را زنده بنمایند. به یویی به عنوان یک نوع فوق العاده آینده نگرانه هربی Herbie فکر کنید که حشره احساساتی مورد علاقه همه است. همینکه شما سوار اتومبیل می شوید، یویی با شوق و ذوق به شما سلام می کند. اگر حس کند که شما اضطراب دارید یک موسیقی ملایم را برایتان پخش می کند، و اگر حس کند شما خواب آلود هستید صندلی شما را به آرامی تکان می دهد. درست برخلاف اتومبیلهایی که بطور معمول طراحی می شوند. تیم طراحی کالتی هوش مصنوعی اتومبیل و همینطور عملکرد اولیه داخل اتومبیل را کاملتر کردند- اینها سپس طراحی انسان نمای بیرونی اتومبیل را با داخل آن منطبق کردند.


ادغام هوش مصنوعی در اتومبیلهای انسان نما یکی دیگر از ترندهای CES امسال بود. NVIDIA و AUDI کمک راننده هوش مصنوعی خود را منتشر کردند. ماشینی که آنها قصد داشتند تا در ۲۰۲۰ به جاده ها بفرستند، و هوندا هم یک اتومبیل کانسپت با هوش مصنوعی را با یک موتور هیجانی بنمایش گذاشت، که با درک هیجاناتی که در پشت تصمیمات راننده است خود را تنظیم می کند. چه استدلالی پشت این ارتباط عاطفی است؟ مالکیت یک اتوموبیل هوشمند میتواند برای برخی راننده ها تهدید آمیز باشد، بخصوص آنهایی که از رانندگی لذت می برند و خیلی طرفدار اتومبیلهای بدون راننده خودکار نیستند. کارتابیانو می گوید: شخصی کردن اتومبیل واقعا یک راه خیلی خوب برای احساس وابستگی به هوش مصنوعی است.

در مورد فن آوری خانگی مرتبط هم میتوان همین را گفت. بیل وب یکی از شرکای شرکت طراحی محصول هیوج Huge که در سان فرانسیسکو پایه گذاری شده می گوید: یک دشواری طبیعی در بودن ربات در خانه های شما نیز وجود دارد.بیل وب دو سال پیش طراحی را بسمت ساخت ربات جیبو Jibo هدایت کرد و امسال در CES مشاهده کرد که طراحی های مشابه از همه طرف سر درآوردند، از ربات هاب ال جی Hub تا رباتیک می فیلد بنام کوری Kuri.
باوجود این بیل وب پیش بینی میکرد که ترند بانمک و انسان نمای الکترونیک فقط یک دوره گذار است که به مردم کمک میکند تا بر دشواری داشتن رباتها غلبه کنند و تکنولوژی جدید را بپذیرند. درواقع او و تیمش در نهایت حالت کارتونی طراحی اولیه ربات جیبو را کاهش دادند و تصمیم گرفتند چیزی مشابه سر و قالب بدن انسان را انتخاب کنند.


در نهایت، طراحی صنعتی خوب قادر است چیزهایی را که خوشایند ما نبوده اند را طوری بسازند که کاربرها را به آن علاقمند کنند. Apple احتمالا یکی از معروفترین آنهاست. استیو جابز کامپیوترهای کابردی گذشته را که اساسا تشکیل می شد از یک جعبه، یک صفحه کلید و مقداری سیم را تبدیل به محصولی کرد که مردم عمیقا و حتی از لحاظ احساسی به آن وابسته اند. و تازه او اینکار را بدون اینکه به کامپیوتر چشمهای پلک زننده شیرین بدهد انجام داد.


ربات جیبو

بیل وب می گوید: این تقریبا مانند این است که ما خودمان را به یک کلیشه خاص بچسبانیم تا مردم را با آن راحت تر کنیم. ما کلیشه ای را میسازیم که مردم را با تکنولوژی راحت تر کنیم. یک موجود سفید و براق پلاستیکی، دقیقا تصویری است که در ذهن ما برای روبات ها جا افتاده!
منبع

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

معرفی ۶ ایده برتر CES (نمایشگاه لوازم الکترونیکی‌) در سال ۲۰۱۵

هر ساله نمایشگاه لوازم الکترونیک CES ده‌ها هزار نفر را دور هم جمع می‌کند که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *