خانه / اخبار / پیش‌بینی چهار روند تجاری در سال ۲۰۱۶

پیش‌بینی چهار روند تجاری در سال ۲۰۱۶

ماشین نوآوری هرگز در صنعت فناوری از کار نمی‌افتد اما در عین حال سر و صدایش هم زیاد است. بخش بزرگی از کار ما کمک به حذف همین سر و صدای اضافه است. وقتی به سال ۲۰۱۶ نگاه می‌کنیم و به راهبرد فناوری‌مان می‌اندیشیم، چهار روند اصلی از این قرار خواهد بود:
۱. هوش مصنوعی: مسابقه شروع شده است
هوش مصنوعی یکی از روندهای کلیدی سال ۲۰۱۵ بود و در سال ۲۰۱۶ این روند رشد بیشتری هم پیدا کرد. در همین زمان، فروشندگان محصولات فناوری مسابقه فناوری‌های یادگیری ماشین منبع باز را آغاز کرده‌اند. در عرصه تجاری، آی‌بی‌ام سیستم محاسبات شناختی واتسون خود را با تقسیم آن به خدمات و موتورهایی عرضه کرده است که می‌توانند با استفاده از ای‌پی‌آی (API) به ابر متصل شوند. در عرضه مصرفی نیز همه از فیس‌بوک تا گوگل و مایکروسافت و آمازون و اپل نوعی برنامه هوش مصنوعی ارائه کرده‌اند.
ساده آنکه دستیاران دیجیتالی تنها آغاز راه هستند. فناوری اطلاعات و تصمیم‌گیرندگان تجاری باید درباره چگونگی استفاده از نیروی کار دیجیتالی خود فکر کنند – ارتشی از الگوریتم‌ها و سیستم‌های یادگیری ماشین که بسیاری از کارها را اتومات می‌کند و نقشی هم برای انسان می‌یابد. برای شرکت‌ها، اتوماسیون دیجیتال، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی تغییرات طبیعی هستند که باید انجام شوند.

در حوزه شغلی نیز مسابقه برای یافتن نقشی برای انسان ادامه خواهد داشت. هوش مصنوعی ممکن است همان‌قدر که شغل ایجاد می‌کند، شغل از بین ببرد. هوش مصنوعی و چگونگی تاثیر آن بر عرصه اشتغال نیز امسال موضوع گزارش‌های خاص بود. سال آینده تاثیر هوش مصنوعی بر انسان از بحثی نظری به بحثی سیاسی تبدیل خواهد شد. در عین حال این صنعت همچنان رشد خواهد کرد. در حوزه هوش مصنوعی باید روندهای زیر را در سال ۲۰۱۶ مد نظر داشته باشیم:

  • تقویت اینترنت اشیا توسط آمازون که بازوی هوش مصنوعی در سال ۲۰۱۶ است.
  • راه‌اندازی OpenAI با هدف توسعه هوش مصنوعی در راستای منفعت انسان
  • هوش مصنوعی: آیا باید به اندازه الون ماسک و بیل گیتس بترسیم؟
  • هوش مصنوعی در تجارت: حالت بازی و چشم‌انداز آینده
  • خبری بد برای فناوری اطلاعات: روبات‌ها و هوش مصنوعی کارها را بر عهده می‌گیرند.

۲. کندی روند اپل
در حالی که روند تولید ساعت اپل کند شده و احتمالاً آی‌فون نیز برای اولین بار کاهش فروش را در سال ۲۰۱۶ تجربه خواهد کرد، این سال به جای هیجان‌های بزرگ برای اپل، سال کندی خواهد بود. مورگان استنلی پیش‌بینی کرده است فروش آی‌فون سال آینده تا ۷/۵ درصد کاهش خواهد یافت. به یمن هزینه‌های بالاتر در بازارهای بین‌المللی و اشباع بازار گوشی‌های هوشمند شاهد این مساله خواهیم بود. گوشی‌های هوشمند اکنون یک فناوری بالغ و درک‌شده است و شگفت‌زده کردن مصرف‌کنندگان بسیار سخت شده. مطمئناً آی‌فون ۷ (یا هر نام دیگری که برای آن انتخاب کنند) چند خصوصیت جذاب خواهد داشت: شاید شارژ بی‌سیم یا ضدآب بودن اما نمی‌توان چیز زیادی به گوشی‌های آی‌فون (یا هر گوشی دیگری) اضافه کرد تا هیجان‌انگیز شود.
پس هیجان بعدی چیست؟ هنوز خیلی زود است از محصول بعدی اپل یعنی ساعت اپل بگوییم. هرچند کسانی هستند که جرات می‌کنند بگویند اپل موفق نخواهد بود اما بعید است ساعت هوشمند بتواند به اندازه‌ای که گفته می‌شود هیجان به وجود آورد. شاید نسخه بعدی ساعت اپل که قرار است در سال ۲۰۱۶ عرضه شود، جذاب از کار دربیاید اما برای بسیاری از مردم این ساعت ابزارکی است که همانند تمامی ساعت‌های هوشمند نقش معینی در زندگی‌شان ندارد.
در مورد برنامه‌های دیگر اپل، اگر شایعات درباره خودرو برقی اپل صحیح باشد احتمالاً سه تا پنج سال آینده ارائه نخواهد شد. با این وجود اپل حوزه‌های متنوعی برای پیشرفت دارد: این شرکت هنوز در عرصه آی‌پد پرو و پرداخت‌های موبایلی با اپل‌پی در حال پیشرفت است.
۳. غول بعدی ذخیره‌سازی چینی خواهد بود
هرچند شرکت‌های بزرگ ذخیره‌سازی امسال با رکود بازار مواجه بودند اما به یمن خرید سان دیسک توسط وسترن دیجیتال به قیمت ۱۹ میلیارد دلار و اشتراک نیروهای دل و ای‌ام‌سی، گزینه اصلی سال پیش روی ما کاری است که دانشگاه شینهوای چین انجام می‌دهد.
اگر تاکنون نشنیده‌اید، یونیس پلندور یکی از زیرمجموعه‌های شینهوا با شرکت اچ‌پی همکاری می‌کند تا تجارتی جدید به نام H3C برای فروش سرورها و محصولات ذخیره‌سازی اچ‌پی در چین ایجاد کنند.
بر اساس مفاد این توافق‌نامه، یونیس پلندور تا ۵۱ درصد سهام H3C را به قیمت ۳/۲ میلیارد دلار در اختیار دارد و اچ‌پی نیز زیرمجموعه فناوری‌های H3C خود و تجارتش در چین را وارد شراکت می‌کند. شرکت یونیس پلندور که از داشتن سهام اکثریت تجارت اچ‌پی در چین راضی نشده بود، در ماه اکتبر به دنبال خرید ۱۵ درصد سهام وسترن دیجیتال به قیمت ۸/۳ میلیارد دلار رفت.
ویگو ژائو، مدیر شینهوا یونی گروپ و یونیس پلندور زمانی گفته بود:«معتقدیم سرمایه‌گذاری بلندمدت به عنوان یک مدل همکاری سازنده برای شرکت‌های چینی و آمریکایی و موفقیت آنها خواهد بود.» یک ماه بعد وسترن دیجیتال و یونیس پلندور بار دیگر با هم همکاری کردند و صندوقی مشترک برای فروش آرایه‌های ذخیره‌سازی داده‌های دیجیتال وسترن در چین به وجود آوردند. این بار نیز یونیس پلندور ۵۱ درصد سهام را به صورت بدون نام در اختیار گرفت.
در فاصله میان این معاملات با یونیس پلندور، وسترن دیجیتال اقدام به خرید شرکت ساندیسک به قیمت ۱۹ میلیارد دلار کرد تا شرکتی با حدود ۲۰ میلیارد دلار درآمد سالانه ایجاد کند – شرکتی که ۱۵ درصد آن متعلق به یونیس پلندور خواهد بود.
هنگام نوشتن این مطلب به نظر می‌رسد تایید قانونی تنها مانع کار تبدیل یونیس پلندور به یک بازیگر عمده در عرصه ذخیره‌سازی است و وقتی در نظر بگیرید که شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین و هو جیانتو رئیس‌جمهور سابق هم عضو هیات‌مدیره دانشگاه شینهوا هستند، این شرکت دیگر فاقد نفوذ سیاسی نخواهد بود.
حتی اگر قانونگذاران آن سوی آب‌ها نیز یونیس پلندور را محدود به بازارهای چین کنند، باز هم این شرکت یک فروشنده عمده خواهد ماند. البته اگر بتواند آن‌طور که می‌خواهد به کشورهای دیگر توسعه پیدا کند و شرکت‌هایی مانند میکرون تکنولوژی را بخرد، شاهد تولد یک غول واقعی در عرضه ذخیره‌سازی و نیمه‌هادی‌ها خواهیم بود.
۴. واقعیت مجازی در مقام قدرت تجاری
در حالی که احتمال عرضه سه دستگاه واقعیت مجازی – Oculus Rift CV1, HTC Vive و Sony Playstation VR- در سال ۲۰۱۶ زیاد است، این سال می‌تواند نقطه عطفی برای این فناوری بسیار مورد توجه باشد. در ضمن کلاه‌های هولولنز مایکروسافت برای واقعیت افزوده نیز طی سه ماه اول سال آینده در مجموعه devkit ارائه خواهند شد. همچنین نسخه‌های ویژه‌ای از کاربوردهای گوگل مانند نیویورک تایمز و جنگ ستارگان را نیز شاهد خواهیم بود.
اگر واقعیت مجازی در نیمه دوم سال ۲۰۱۵ از نقطه‌ای سر برمی‌آورد، احتمال فراگیر شدن آن در سال ۲۰۱۶ وجود دارد. خبرهای واقعیت مجازی و تبلیغات تجاری و البته تفریحات با آن بسیار معمول خواهد شد. اما پیشرفت‌هایی در حوزه واقعیت مجازی که باید مراقب آنها باشیم، مواردی هستند که بیشترین فایده و ارزش را دارند. شاهد استفاده از واقعیت مجازی به روش‌های خلاقانه‌ای خواهیم بود که چشمه‌ای از نسل آینده محاسبات تجاری را به ما نشان می‌دهد. به عنوان نمونه می‌توان آموزش برای مشاغل دشوار، تصویرسازی سه‌بعدی داده‌ها، دموهای کاملاً چندرسانه‌ای از محصولات، احیای پزشکی، برنامه‌ریزی‌های نظامی و دفاعی و فرصت‌های تقریباً ناتمام در آموزش را نام برد.
از این رو وقتی تبلیغات پرزرق و برق را درباره کلاه‌های واقعیت مجازی و اشکال جدید سرگرمی در سال ۲۰۱۶ می‌بینید، باید به روش‌هایی فکر کنید که از این فناوری برای مصارفی مهم‌تر طی سال‌های آینده استفاده خواهد شد

مطالب گزارشگر طراحی صنعتی را در کانال تلگرام دنبال کنید.

منبع

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

معرفی چهار محصول طراحی شده برای جمع‌آوری پلاستیک در رودخانه‌ها

معرفی چهار محصول طراحی شده برای جمع‌آوری پلاستیک در رودخانه‌ها اغلب پلاستیک‌های موجود در اقیانوس …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *