در پایان این مقاله، شما توانایی شناخت و استفاده از اصول پایهای طراحی داخلی و معماری داخلی را، که توسط هر طراح داخلی برای خلق یک طراحی عالی، کسی که احتمالاً میداند شما پولی ذخیره و یا شغل جدیدی شروع کردهاید! مورد استفاده قرار میگیرد، به دست خواهید آورد. اکنون بیاید از ابتدا شروع کنیم و ببینیم طراحی داخلی چیست …
طراحی داخلی فرآیند شکلدهی به تجربهای از فضای داخلی، با به کارگیری احجام و تغییر و دستکاری سطوح است. نباید با دکوراسیون داخلی اشتباه گرفته شود، زیرا که طراحی داخلی دارای جنبههایی از روانشناسی محیط، معماری، طراحی محصول و همچنین دکوراسیون سنتی است.
یک طراح داخلی کسی است که به عنوان یک فرد حرفهای و متخصص در زمینهی طراحی داخلی شناخته میشود یا کسی که به طراحی فضاهای داخلی، به عنوان قسمتی از شغلش میپردازد. طراحی داخلی یک عمل خلاقانه است که اطلاعات برنامهریزی شده را تحلیل، یک مسیر مفهومی ایجاد و ارتباطات تصویری و اسناد اجرایی را تولید میکند. در بعضی از سطوح قانونی، طراحان داخلی باید مجوز کار داشته باشند (منبع: Wikipedia).
اکنون که شما تصور و دیدی نسبت به طراحی داخلی پیدا کردید، پیش میرویم و چیزهای بسیار مفیدی میآموزیم، “اصول طراحی داخلی”. شروع کنیم!
وحدت و هارمونی در طراحی داخلی
زمانی که در حال انجام طراحی داخلی هستید، لازم است که به خانه به عنوان یک کلیت نگاه کنید؛ یک مجموعهای از فضاها که به وسیلهی دیوارها و راهپلهها به یکدیگر متصل شدهاند. بنابراین بهتر است که یک سبک و تم مشترک در سراسر آنها اجرا شود. این امر بدین معنا نیست که تمامی اجزای طراحی داخلی یکسان باشند اما باید با یکدیگر کار کنند و به عنوان مکمل، تقویتکنندهی ترکیب کلی باشند. یکی از راههای خلق این تم و مسیر داستانی، استفادهی مناسب از رنگ است. تمهای رنگی، در کل یک روش عالی برای متحد کردن مجموعهای از فضاها هستند. به طور مثال ممکن است شما سه یا چهار رنگ انتخاب کنید و تنهای مختلف این رنگها را در سراسر خانه به کار ببرید.
تعادل در طراحی داخلی
برای کسانی که در حال مطالعهی این مقاله هستند، در یک جمله، “تعادل” را میتوان به عنوان “توزیع یکسان وزن بصری در یک اتاق” توصیف کرد. سه نوع تعادل وجود دارد، متقارن، نامتقارن، شعاعی.
تعادل متقارن معمولاً در فضاهای سنتی دیده میشود. این نوع تعادل به وسیلهی اشیاء یکسان در موقعیتهای مشابه در هر دو طرف یک محور عمودی ایجاد میشود. به طور مثال شما ممکن است اتاقهای قدیمی را که هر دو طرف آن کاملاً شبیه به یکدیگر بودند، به خاطر داشته باشید. این تقارن، همچنین در فرم انسان نیز وجود دارد، بنابراین ما درون یک مجموعهی متعادل، راحت هستیم.
تعادل نامتقارن برای طراحیهای امروزه مناسبتر است. در اینجا تعادل از طریق اشیاء غیر یکسان که وزن بصری و جذابیت چشمی مشابه دارند، ایجاد میشود. تعادل نامتقارن بیشتر اتفاقی بوده، کمتر احساس میشود و دستیابی به آن سختتر است. نامتقارن بودن باعث حرکت و جنبش میشود و فضاهای زندهتری را ایجاد میکند.
تعادل شعاعی زمانی شکل میگیرد که تمامی اجزای یک طرح حول یک نقطهی مرکزی مرتب شوند. یک راه پلهی مارپیچ مثال خوبی از تعادل شعاعی است. اگرچه این نوع تقارن اغلب به کار گرفته نمیشود، اما اگر در جای مناسب مورد استفاده قرار گیرد، میتواند یک ترکیب جذاب ایجاد کند.
نقاط کانونی در طراحی داخلی
بزرگترین دشمن طراحی داخلی یکنواختی است. هر اتاقی که به خوبی طراحی شده باشد، بسته به مقیاس آن یک یا چند نقطهی کانونی دارد. نقطهی کانونی باید به اندازهای غالب باشد که توجه را جلب کند و آنقدر جذاب باشد که بیننده را به تماشای بیشتر آن تشویق نماید. یک نقطهی کانونی باید یک تأثیر با دوام داشته و همچنین باید یک قسمت پایهای از دکوراسیون باشد که از طریق مقیاس، سبک، رنگ و یا تم با سایر بخشها مرتبط شده است. یک شومینه یا تلویزیون اولین نمونههایی هستند که به محض صحبت راجع به نقطهی کانونی اتاق، به ذهن افراد خطور میکنند.
اگر شما یک نقطهی کانونی طبیعی، مانند شومینه، در فضای خود ندارید، میتوانید از طریق تأکید بر قسمتی از مبلمان، یک اثر هنری و یا به راحتی به وسیلهی رنگآمیزی متضاد یک محدوده، آن را ایجاد نمایید. با این حال سعی کنید تعادل حفظ شود و نقطهی کانونی تمامی توجه کاربران را به خود جلب نکند.
ریتم
اگر دربارهی موسیقی صحبت میکردیم میتوانستیم ریتم را توالی ضربههای آهنگ تعریف کنیم. در طراحی داخلی، ریتم مربوط به تکرار الگوهای بصری است. ریتم به عنوان تداوم، رخداد مجدد یا حرکت سازمان یافته، تعریف شده است. در طراحی برای رسیدن به این اصل، باید دربارهی تکرار، توالی، تحول و تضاد فکر کنید. استفاده از اینگونه مکانیزمها باعث ایجاد یک حس حرکت در فضای شما شده و چشم را از یک جزء طراحی به دیگری راهنمایی میکند.
تکرار به معنای استفاده از عناصر مشابه بیش از یک بار در فضا است. شما میتوانید یک الگو، رنگ، خط، بافت یا هر عنصر دیگری و حتی بیش از یک عنصر را تکرار کنید.
توالی به معنای افزایش و کاهش یک یا چند کیفیت در یک جزء است. یکی از واضحترین نمونههای تحقق آن، درجهبندی سایز خواهد بود. یک مجموعه از شمعهایی با سایزهای مختلف درون یک سینی ساده، به علت نشان دادن توالی طبیعی، جذاب است. همچنین شما میتوانید از طریق رنگ به توالی دست یابید، به طور مثال در یک تم تک رنگ که هر یک از اجزا تن متفاوتی از همان رنگ را دارند، توالی ایجاد میشود.
تحول، تعریف این مفهوم کمی دشوارتر است. بر خلاف مفاهیم تکرار و توالی، تحول تمایل دارد که یک جریان نرمتری داشته باشد، جایی که چشم به طور طبیعی از یک محدوده به محدودهی دیگر سر میخورد. رایجترین تحول، استفاده از یک خط منحنی برای هدایت چشم است، مانند یک مسیر مارپیچی یا یک راهروی منحنی.
در نهایت، تضاد که نسبتاً ساده است: استفاده از دو شی که در تضاد با یکدیگر هستند، کوسنهای سفید و سیاه روی یک مبل، نشاندهندهی استفاده از این اصل طراحی است. همچنین میتوانید تضاد را به وسیلهی تقابل دو فرم، مانند استفاه از دایره و مربع در کنار هم، القاء کنید. تضاد میتواند بسیار جلب توجه کننده باشد و عموماً برای روح بخشیدن به یک فضا مورد استفاده قرار میگیرد، مراقب باشید که تأثیر اصول دیگری را که به کار گرفتهاید به واسطهی استفاده بیش از اندازهی اصل تضاد و تقابل خنثی نکنید.
جزئیات
یکی دیگر از عناصر مهم طراحی داخلی که لازم است برای آن زحمت زیادی متحمل شویم، جزئیات است. هرچیزی از رنگ نوار دور کوسنها تا کلیدهای برق و دستههای کابینت، نیازمند توجه خواهند بود. برخلاف رنگ، افراد جزئیات را خسته کننده میدانند. و درنتیجه از آنها غفلت کرده و رد میشوند و یا به طور کلی کنارشان میگذارند. همانطور که رنگ، روح و حیات کلی یک طرح را بیان میکند، جزئیات نیز یک پایهی مهم در طراحی داخلی محسوب میشوند. جزئیات نباید آشکار، اما بهتر است، درست و به جا باشند تا احساس کلی از یک فضا را تقویت نمایند.
مقیاس و تناسب، این دو اصل طراحی دست در دست هم هستند زیرا که هر دو به سایز و شکل مربوط میشوند. تناسب با نسبت یک جزء طراحی با جزء دیگر یا یک جزء با کل، سروکار دارد. مقیاس روی اندازهی یک شکل با دیگری متمرکز است.
رنگ. هنگام طراحی داخلی، رنگها تأثیر زیادی بر روی فضایی که میخواهید خلق کنید، دارند.
اگر علاقه مند به مطالعه آینده طراحی داخلی هستید این مطلب را از دست ندهید.
مترجم: شیرین امامی، گزارشگر طراحی صنعتی
۲ دیدگاه
بازتاب ها: طراحی صنعتی چیست؟ | بانک مقالات اخبار و رویدادهای طراحی صنعتی
بازتاب ها: ۵ اصل در طراحی فراگیر (طراحی فضایی برای همه) - طرح و ساخت برژمان