خانه / گزارش اختصاصی / گزارش سمینار طراحی صنعتی – دانشگاه تهران

گزارش سمینار طراحی صنعتی – دانشگاه تهران

سمینار طراحی صنعتی روز سه شنبه مورخ ۹/۱۲/۹۰ در تالار آوینی دانشگاه تهران به همت گروه طراحی صنعتی پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران برگزار گردید.

در این برنامه ترکیبی از اساتید و دانشجویان ممتاز به ایراد سخنرانی پرداختند، که خلاصه ای از مطالب ارائه شده توسط آنها به شرح زیر می باشد:

سخنرانان:
دکتریاسمن خداداده: طراحی سیستم کرایه دوچرخه
مهندس صالح برادران امینی : طراحی خدمات
دکترنسرین مقدم : اسطوره و هنرهای معاصر
مهندس مهدی هداوندی: انسان شناسی و طراحی صنعتی

شرح:
پس از صحبت های اولیه مجری برنامه، دکتر خداداه به توضیح پروژه خود “طراحی سیستم کرایه دوچرخه” پرداختند. این مقاله از پایان نامه سرکار خانم ندا باطنی پور یکی از دانشجویان کارشناسی ارشد پردیس بین الملل کیش به راهنمایی ایشان، استخراج شده و در کنفرانس IASDR در شهر دلف ارائه شده بود. دکتر خداداده در ابتدای صحبت های خود به معرفی کنفرانس IASDR پرداخت و در ادامه ارائه مقاله خود را با مقایسه سیستم های مختلف کرایه دوچرخه ادامه داد. سپس به تعربف مختصات جغرافیایی و معرفی استفاده کننده این محصول پرداخت و در ادامه مشکلات موجود در سیستم فعلی را بیان نمودند.
دکتر خداداده در بخشی از سخنان خود به معرفی روشهای جمع آوری اطلاعات پرداخت و در ادامه به توضیح فازهای انجام پروژه پرداختند و فازهای انجام این پروژه را به شرح زیر معرفی نمودند:
۱- شناسایی مشکل
۲- پیدا کردن پارامترهای طراحی
۳- ارزیابی طرح جدید

در ادامه وی به معرفی طرح نهایی و مشخصات آن پرداخت. به گفته دکتر خداداده این طرح به سازمان مناطق آزاد کیش ارئه شده و در حال بررسی برای ساخت می باشد. ایشان صحبت خود را با سخنی از انیشتن با این محتوا به پایان رساندند:

“زندگی مانند راندن دوچرخه است برای حفظ تعادل همواره باید درحال حرکت باشید”

پس از صحبت های ایشان از سوی حضار چند سوال مطرح و سرکار خانم دکتر خداده به آنها پاسخ دادند.

در ادامه سمینار مهندس صالح برادران امینی با موضوع ” طراحی خدمات” به ارائه نتایج مطالعات خود درباره این موضوع پرداختند.


وی با بیان چگونگی پیدایش و اهمیت این رشته سخنان خود را آغاز نمود و در ادامه به روشها و ابزارهای مورد نیاز در طراحی خدمات پرداخت. وی ارائه خود را در ۴ بخش تقسیم بندی کرد:

۱- خدمات و ضرورتش
۲- لغات کلیدی در طراحی خدمات
۳- طراحی خدمات: متدها و ابزارها
۴- معرفی رشته طراحی خدمات

در ادامه وی وظیفه طراح خدمات را بوجود آوردن تجربه ای ارزشمند، در سطوح مختلف سازمان و ارائه آن در نقطات تماس به سود تمامی ذینفعان دانست. وی گفت طراحی خدمات فرآیندی کاربر محور و نیازمند طراحی مشارکتی است. چیزی که طراحی خدمات را به مراتب پیچیده تر از طراحی محصولات می کند نیاز به ارتباط تنگاتنگ با سازمان ارائه کننده خدمات برای تغییر عملیات و فرآیندها درون سازمان است و این مهم نیازمند مهارت های جدید طراحان برای درک و مدیریت ساختار و رفتار سازمانی است. در انتهای مطلب، ایشان به جمع بندی کلی از برنامه ” دورهم برای طراحی خدمات تهران ۲۰۱۲″ پرداختند و گزارش مختصری از آن به حضار ارائه کردند.

مطلب ارائه شده توسط ایشان برای برنامه “تهران سرویس جم” به صورت PDF در پایان همین صفحه قابل دانلود می باشد.

در ادامه سرکار خانم دکتر مقدم با مقاله اسطوره و هنر معاصر، به ارائه نتایج تحقیق خود پرداختند. وی صحبت های خود را با تعریف هنر آغاز کرد و در ادامه به نمونه هایی از هنرهای اساطیری اشاره کردند. سپس به معرفی اسطوره ها در آثار هنری باستانی و معاصر پرداخته و سپس به معرفی مفهوم اسطوره و تعریف آن اشاره کرد. در بخشی از تعارف آمده بود:

” در اصطلاح اسطوره به قصه ای اطلاق می شود که ظاهرا منشاء تاریخی نامعلومی دارد.”

به عقیده ایشان از اشتراکات اساطیر می توان به : تقدس – بی مکانی – بی زمانی – پیام دار بودن، اشاره نمود دکتر مقدم در ادامه صحبت های خود در مورد شباهتهای ظاهری قهرمانان اسطوره ای، مطالبی را ارئه نمودند و اشاره کردند که اسطوره را می توان به عنوان منبع الهام هنر به کار برد.

در ادامه برنامه جناب آقای مهندس هداوندی از اساتید دانشگاه صنعتی امیرکبیر، با موضع “انسان شناسی و طراحی صنعتی” به سخنرانی پرداختند. ایشان صحبت های خود را با یک پرسش آغاز کردند :

“در طراحی به چه جنبه هایی از انسان توجه می شود و لازم است به آن توجه شود”

ایشان هدف خود از ارائه این مطلب در این سمینار، ایجاد سوالهایی برای طراحان دانستند و اشاره کردند که ایجاد این سوالها باعث می شود که انسان به فکر فرو رفته و به دنبال چاره باشد. هداوندی در بخشی از صحبت های خود اشاره کرد که در دانشگاه استنفورد درسی به عنوان ” آشنایی با ارزش های انسانی در طراحی ” و در دانشگاه ویرجینیاتک دروسی با عناوین ” رفتارهای انسانی و اجتماعی – رسوم و ارزشهای فرهنگی” وجود دارد پس چرا در ایران ما چنین دروسی را در دانشگاه ها تدریس نمی کنیم؟ وی هدف خود از طرح چنین مباحثی، توجه دادن طراحان به اخلاق حرفه ای و این نکته دانست که:

” همه ما در مقابل طراحی هایمان مسئولیم و باید به اثراتی که بعد از آن می گذارد دقت نماییم.”

در پایان سمینار دکتر چوپانکاره مدیر گروه طراحی صنعتی دانشگاه تهران ضمن خوش آمد گویی به کلیه دانشجویان ورودی جدید، همه علاقه مندان را به بازدید از نمایشگاهی که از آثار دانشجویان طراحی صنعتی برگزار شده است دعوت نمود. لازم به ذکر است این نمایشگاه تا روز چهرشنبه ۱۷ اسفند دایر می باشد.

دریافت فایل ضمیمه:

PDF I

PDF II

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

تاثیر طراحی خدمات در کسب و کار

تاثیر طراحی خدمات در کسب و کار

تاثیر طراحی خدمات در کسب‌وکار و خرده‌فروشی‌ها از فروشگاه‌های پوشاک ورزشی گرفته تا مبادلات ارزی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *