خانه / گزارش اختصاصی / گزارش اختصاصی سمینار طراحی بسته بندی پایدار

گزارش اختصاصی سمینار طراحی بسته بندی پایدار

ارسال شده توسط گروه طراحی صنعتی دانشگاه هنر اصفهان

سمینار طراحی بسته بندی پایدار با حضور اساتید، دانشجویان علاقه مند و فعالین این حوزه برای اولین بار در ایران روز چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه به همت گروه و انجمن علمی طراحی صنعتی و با حمایت مالی و معنوی چند شرکت فعال در زمینه بسته بندی و نیز چندین موسسه مردم نهاد در سالن آمفی تئاتر دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان برگزار گردید.


سخنرانان ویژۀ این سمینار ۳ صاحب نظر و فعال در حوزه بسته بندی پایدار (آقایان Stuart Hoggard، Eric Benson و خانم پروفسور Aaris Sherin) بودند که به صورت ویدئو کنفرانس به سخنرانی پرداخته و شرکت کنندگان را با مبانی نظری این حوزه، جدیدترین فعالیت های انجام شده در جهان در این حوزه و جایگاه ویژۀ آن در بهبود مسائل اقتصادی و محیط زیست جهان آشنا نمودند.
در این سمینار که از ساعت ۱۴ آغاز و تا ساعت ۱۸.۳۰ ادامه داشت، ابتدا جناب آقای سعید علیاری مدیر گروه رشته طراحی صنعتی دانشگاه هنر اصفهان، ضمن خوشآمدگویی به حاضرین و قدردانی از حامیان و شرکت کنندگان در سمینار به معرفی موضوع سمینار پرداخته و با اشاره ای به آمارهای سازمان فائو در رابطه با مسائل بسته بندی خصوصاً گرایش پایدار و اتلاف غذا در دنیای امروز، حاضرین را برای ورود به بحث سمینار و ارائۀ سخنرانان آماده نمودند. ایشان در ادامه ابراز امیدواری کردند که با برنامه ریزی هر چه بهتر، شاهد برگزاری پربار تر این کنفرانس در سالهای آینده باشیم.

پس از سخنرانی آقای علیاری، کلیپ تاثیرگذاری با مضمون اتلاف غذا پخش شد. سپس پروفسور Aaris Sherin استادیار دانشگاه سنت جونز آمریکا و مولف چندین کتاب مطرح در حوزه پایداری، به ارائه سخنرانی پرداختند.
کلیپ دوم که مربوط به تجارب شرکت هاوی مسئول طراحی بسته بندی مک دونالد، بعد از ارائۀ پروفسور شرین پخش شد. قبل از استراحت میان برنامه، کلیپ سوم تحت عنوان Into The Future نیز پخش شد.
بعد از استراحتی کوتاه و در بخش دوم برنامه آقای Stuart Hoggard رئیس انجمن بین المللی خبرنگاران بسته بندی به سخنرانی و ارائۀ خود با موضوع پایداری در کشورهای آسیایی پرداختند.

سخنرانی بعدی مربوط به آقای Eric Benson استادیار دانشگاه ایلینویز بود. ایشان نیز در صحبت های خود ضمن تاکید بر تاثیرات زیست محیطی بسته بندی به ارائه آثار دانشجویان خود در زمینه خلاقیت در بسته بندی پرداختند.


بعد از این سخنرانی، برنامه به صورت پرسش و پاسخ و با حضور همزمان پروفسور شرین و آقای بنسون ادامه پیدا کرد که با استقبال بسیار خوبی از طرف حاضرین روبرو شد.


در قسمت انتهایی برنامه، جناب آقای دکتر سرمست به ارائۀ گزارشی از بخش جنبی سمینار یعنی مسابقۀ طراحی بسته بندی با رویکرد کاهش اتلاف غذا پرداختند. طبق گزارشی که ایشان ارائه دادند، در این بخش ۱۴ نفر به صورت گروهی طرح ارسال کرده بودند که ۵ طرح به فینال راه یافتند.


با نظر هیئت داوران هیچ طرحی استحقاق کسب رتبۀ اول را نداشت. طرح دوم و سوم به ترتیب برندۀ هفت و چهار میلیون ریال جایزۀ نقدی به همراه تندیس و لوح تقدیر و نیز یک جلد از کتابهای تالیفی پروفسور شرین (اهدایی خود ایشان با امضای مولف به برنده ها) شدند. در نهایت این سمینار با بریدن کیک سمینار و گرفتن عکس یادگاری و نیز با پذیرایی اختتامیه به کار خود پایان داد.

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

طراحی پایدار | بیاید آلودگی پلاستیک را متوقف سازیم.

بیاید آلودگی پلاستیک را متوقف سازیم.

سال ۲۰۱۸ نیز تمام می‌شود و شما در صورتی می‌توانید مفید باشید که کمی ابراز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *