خانه / گزارش اختصاصی / گزارش اختصاصی اولین کنفرانس بین المللی « بسته بندی، صنایع دستی و توسعه پایدار»

گزارش اختصاصی اولین کنفرانس بین المللی « بسته بندی، صنایع دستی و توسعه پایدار»

گزارشگر و عکاس: روشنک حقیقی ، معین فخرآور

بیست و هشتم آذر ماه ۱۳۹۴، اولین کنفرانس بین المللی « بسته بندی، صنایع دستی و توسعه پایدار» با همکاری دانشگاه الزهراء و انجمن علمی هنرهای تجسمی ایران در سالن دکتر تورانی دانشگاه الزهراء (س) برگزار شد.


مراسم با قرائت آیات کلام الله مجید و سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.
خانم دکتر خزعلی ریاست محترم دانشگاه الزهراء (س) با عرض خوش آمدگویی به حضار و مهمانان کنفرانس و تشکر از گروه برگزار کننده و اظهار خوشنودی از این حرکت، به دانشجویان توصیه کردند که علم و اطلاعات و دانش را افزایش دهند، ریسک پذیری را گسترش داده و از شکست های مقطعی و موقت برای پیشرفت و جاوادانه درس بگیرند. و همچنین در شیوه ها و راهکارهای صنعت بسته بندی، با استفاده از استعداد و بهره گیری از داده های کشورهای خارجی، بازگشت به خویش و هم بازنگری به عملکرد داشته باشیم. در پایان ایشان اظهار امیدواری فرمودند که این کنفرانس به عنوان الگو باعث توسعه در این صنعت گردد و دانشگاه الزهراء (س) با وجود بانوان و دختران خلاق و هنرمند کشور بتواند در این حوزه، در دانشکده هنر، پیشرو باشد.
سپس آقای دکتر نامور مطلق معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، با اشاره به اینکه مساله بسته بندی از مسایل مهم صنایع دستی است به هماهنگی بسته بندی صنایع دستی با خود صنایع دستی از لحاظ متریال دوستدار طبیعت بودن تاکید کردند. وی با اشاره به مشکلات بسته بندی صنایع دستی از جمله نبودن فرهنگ متناسب و نشناختن درست از بسته بندی تولیدکنندگان و توجه نداشتن به اهمیت بسته بندی و هزینه برداربودن آن، تنوع زیاد صنایع دستی، نبود مطالعات و فرهنگ استفاده از بسته بندی به بیان راه کارهایی چون ترویج و فرهنگ سازی برای تولیدکنندگان و قرار دادن رشته بسته بندی در صنایع دستی، ایجاد یک جایگاه آموزشی و نهاد آکادمیک برای بسته بندی در دانشگاه ها، حمایت علمی و مالی از تولیدکنندگان برای طراحی بسته بندی، جلوگیری از فروش صنایع دستی بدون بسته بندی و کمک به راه اندازی کارگاه بسته بندی پرداختند.
آقای دکتر بایسلامی عضو شورای عالی سازمان صنایع دستی و گردشگری، ارتباط تنگاتنگ اقتصاد و بسته بندی صنایع دستی را به تفصیل بیان کردند و به قابلیت ها و ظرفیت های صنایع دستی به ویژه در ارتباط با گردشگری و توریست در حال حاضر اشاره نمودند و از مشکلات چون؛ نپرداختن به موضوع بسته بندی به دلیل در نظر نگرفتن بازار جهانی و داشتن اقتصاد بومی و محلی، تیراژ بسیار کم صنایع دستی و تامین نکردن از لحاظ اقتصادی معشیت خانواده ها اظهار نگرانی کردند. راهکارهایی ایشان در سخنرانی خود پیشنهاد کردند شامل
نمایش دادن کالا به شکل فاخر و اقتصادی با دیدگاه تخصصی و هنری، تحول در صنایع دستی و تقاضای بازار و تبلیغات در بسته بندی صنایع دستی با همیاری از رسانه های ملی بود.
در ادامه خانم دکتر سهرابی دبیر علمی کنفرانس، اهداف کمیته علمی، اولین کنفرانس بین المللی بسته بندی صنایع دستی که در دو بخش مقالات و آثار،کارگاه برگزار شد، را اعلام کرده و به بیان اهمیت تولید و ترویج صنایع دستی و تجارت آن در دنیا و تاثیر اقتصادی آن پرداختند.
پس از ۲۰ دقیقه استراحت، خانم دکتر یوکو اراکی در مورد بسته بندی کشور ژاپن سخنرانی نمودند. سخنان ایشان شامل تاریخچه ی بسته بندی صنایع دستی معرفی تعدادی از نمونه های بسته بندی کشور خود و اشاره به مواد و متریال بومی بسته بندی خوراکی های کشور ژاپن و همچنین زباله های بسته بندی تولید شده در ژاپن بود. در انتها حضار سوالات خود را مطرح کردند.


سپس خانم مهندس اله دادی دبیر اجرایی این کنفرانس، ضمن عرض خوش آمدگویی به توضیح روند تشکیل دبیرخانه دائمی سلسله کنفرانس های بسته بندی پرداختند. ایشان اعلام کردند؛ تعداد مقاله دریافت شده توسط دبیرخانه ۱۱۳ که از بین اینها ۸۱ مقاله به صورت سخنرانی و پوستر توسط اعضای کمیته علمی کنفرانس منتخب شد و از ۵۰ اثر دریافت شده طی دو جلسه داوری ۳۱ اثر به مرحله دوم داوری راه یافت. همچنین ایشان نوید دومین کنفرانس بین المللی « بسته بندی، صنایع مواد غذایی و توسعه پایدار» از سلسله کنفرانس های بسته بندی را در پاییز سال ۹۵ را به حضار دادند.


پنل های تخصصی ارائه مقالات با حضور داوران این پنل آقای دکتر مهران فاطمی نیا، خانم دکتر زهرا مسعودی امین، آقای دکتر مهدی افشار کشاورز و با مدیریت خانم دکتر مهین سهرابی نصیرآّبادی و ارائه مقاله اول توسط خانم سامانی فر با موضوع بررسی دیدگاه گردشگران خارجی نسبت به وضعیت بسته بندی صنایع دستی شروع شد. پس از ارائه ی مقاله داوران به پرسش و نقد در ارتباط با این مقاله پرداختند. سپس آقای مجتبی قمی به نمایندگی از آقای حمیدرضا فیلی مقاله خود را با موضوع بهبود برنامه ریزی بسته بندی گلیم با استفاده از روش Extent و رویکردSWOT برای حضار ارائه دادند. سپس دوران به نقد مقاله پرداختند. در این پنل طبق برنامه ریزی می بایست خانم شایسته فر مقاله ی خود را با موضوع کاربرد گرافیکی نقوش هندسی مسجد جامع اصفهان در بسته بندی هنر مینا کاری ارائه دهند که موفق به حضور نشدند.


در ادامه پس از صرف نهار، آقای دکتر سیموموتو سخنرانی خود را در ارتباط با بسته بندی کشور ژاپن و نشان دادن نمونه هایی موجود در ژاپن و توضیحاتی را ارائه نمودند.


پنل دوم با حضور آقای دکتر بهزاد سلیمانی، آقای دکتر سید جواهر ظفرمند، و با مدیریت آقای دکتر حسن صادقی نائینی و با ارائه ی مقاله توسط خانم روزبهانی با موضوع قابهای قرآن کریم، بایسته های فرهنگی و راهکارهای توسعه صنایع دستی شروع به کار کرد. سپس حضار و داوران به پرسش و نقد در این باره پرداختند. همچنین به ترتیب خانم شیما علی پور با موضوع برندسازی بسته بندی صنایع دستی، راهکارها و چالش های مطالعه، خانم فولاد پنجه با موضوع کاربرد روش های ایده پردازی خلاقه در نوآوری بسته بندی برای صنایع دستی و آقای حاجی محمدزاده با موضوع تعیین جایگاه فاکتورهای هویت بخشی در بسته بندی بر اساس مدل کانو مقالات خود را ارائه دادند و مورد نقد و بررسی قرار گرفتند.


پنل سوم با ارائه مقاله توسط خانم پنجه باشی با موضوع استفاده از نقش های سنتی ایرانی در بسته بندی معاصر صنایع دستی ایران، خانم اشعری با موضوع آسیب شناسی طراحی بسته بندی در محصولات صنایع دستی صادراتی ایران و خانم رهبر با موضوع بسته بندی صنایع دستی مواد و متریال دوست دار محیط زیست و پرسش و پاسخ توسط آقای باقری، خانم موسوی لر، خانم دکتر مهین سهرابی نصیرآّبادی به پایان رسید.


در پایان، برای قدردانی از مهمانان خارجی جناب آقای دکتر سیموموتو و سرکار خانم دکتر یوکو اراکی لوح سپاس و هدیه یی به رسم یادبود توسط سرکار خانم دکتر فرزام و خانم مهندس اله دادی به آنها اهدا شد. همچنین با اهدای جوایز، تندیس و لوح تقدیر به نفرات اول تا سوم و ۱۲ نفر برگزیده بخش آثار از آنها قدردانی شد. در انتها از تمامی اعضای کمیته علمی و اجرایی بخاطر تلاشهای بی وقفه در فرآیند برگزاری، با اهدای تندیس های یادبود قدردانی به عمل آمد.


در طول کنفرانس، نمایشگاه یی از آثار و مقالات در همان مکان به نمایش گذاشته شده بود.

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

فراخوان مسابقه بین المللی بسته بندی “۲۰۱۸ Young”

موضوع مسابقه بسته بندی موضوع مسابقه Coffee Mania می‌باشد. طراحی بسته‌بندی برای قهوه، فنجان قهوه، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *