خانه / گزارش اختصاصی / گزارشی از کنفرانس دکو ۲۰۱۱

گزارشی از کنفرانس دکو ۲۰۱۱

مراسم افتتاحیه کنفرانس دکو ۲۰۱۱ در روز یکشنبه ۱۷ مهرماه، در سالن همایشهای صدا و سیما آغاز به کار نمود. در این مراسم رامین سمیع زاده دبیر کنفرانس، با اشاره به تغییر نام و حیطه فعالیت انجمن گفت: ” در مجمع عمومی انجمن با اکثریت آرا و بر اساس ضوابط و موازین وزارت کار و امور اجتماعی با توسعه حوزه فعالیت های انجمن و نیز گسترش دامنه اعضا- که علاوه بر اعضای صنفی و صنعتی، امکان پذیرش دانشجویان، اساتید، اصحاب رسانه و مطبوعات را نیز فراهم نمود- نام انجمن به انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون تغییر یافت.”

وی در ادامه صحبت های خود گفت: ” از همین تریبون رسماً اعلام می نمایم از امروز، همزمان با آغاز چهارمین کنفرانس بین المللی تجارت جهانی مبلمان، طراحی و دکوراسیون داخلی – دکو ۲۰۱۱- پس از حدود۳۰ ماه توقفِ عضوگیری به خاطر اصلاح ساختار و تعریف ضوابط، درخواست عضویت تمامی کسانی که پایبند به منشور صنف و صنعت مبلمان و دکوراسیون بوده و دارای شرایط لازم باشند جهت بررسی و طی مراحل قانونی پذیرفته می شود. “

سمیع زاده در بخشی دیگر از صحبت های خود به اقدامات موثری که توسط انجمن انجام شده اشاره کرد که ارتقا سطح آگهی در بدنه صنف و صنعت و اطلاع رسانی صادقانه و شفاف به افکار عمومی از طریق مطبوعات، ایجاد سامانه الکترونیکی تحت عنوان tefso و انتشار فصلنامه دکومان به عنوان یک نشریه تخصصی از آن جمله است.

از دیگر اقامات صورت گرفته می توان به توانمند سازی سرمایه انسانی با استفاده از ظرفیت های واحد دانشگاهی علمی- کاربردی انجمن مبل ایران و رشته مدیریت مبلمان و دکوراسیون با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی اشاره نمود.

وی به ایجاد محل دائمی نمایشگاه تخصصی برندهای برتر ایران به عنوان ابزار کاربردی نهادینه سازی این مفهوم استراتژیک اشاره کرد و گفت: ” نمایشگاه تخصصی برترین محصولات کودک، نوزاد و نوجوان (kitex 2011 )در آبان ماه سال جاری، دومین نمایشگاه تخصصی برترین های مبلمان خانگی و دکوراسیون ( Hodex 2011)در دی ماه سال جاری و برترین های نورپردازی و دکوراسیون تکمیلی ( deco light 2011 ) در خرداد ماه سال ۹۱ در محل دائمی نمایشگاه های تخصصی برندهای برتر ایران برگزار خواهند شد.”

دبیر کنفرانس دکو ۲۰۱۱ در ادامه گفت: ” بر آنیم تا با ایجاد شورای ملی مبلمان و دکوراسیون کشور ، نوعی باز مهندسیِ ساختاری با هدف هم افزایی و ایجاد ارزش افزوده انجام دهیم. مستحضرید که در ادبیات مدیریت، سازماندهی را تقسیم ماُموریت یک سازمان میان اعضاء و ساماندهی را انتظام بخشیدن به امور تعریف می کنند. ما به یاری خداوند قادر متعال و مشارکت و همکاری و همت تمامی فعالان در صدد ساماندهی یک صنف و صنعت پویا، پر نشاط، آینده دار و گسترده هستیم که مشارکت جدی آن در ایجاد اشتغال و سهم ۸ درصدی آن در اشتغال موجود و تعداد نزدیک به ۶۰.۰۰۰ واحد صنفی و صنعتی و گردش مالی حدوداً ۱۰.۰۰۰ میلیارد تومانی آن بر هیچکس پوشیده نیست .”

در این مراسم عباس قبادی – معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت – در بخشی از سخنرانی خود با اشاره به اینکه تولید مبلمان در کشور باید صادرات محور باشد، اظهار داشت: ” ورود نیروهای هنرمند، فعال و تحصیل کرده به عرصه صنعت مبلمان، امید به آینده درخشان را بیشتر خواهد کرد.” وی افزود : ” هم اکنون راه اندازی رشته تحصیلی در زمینه طراحی و تولید مبلمان در دانشگاه از جمله اقداماتی است که برای عملی تر کردن صنعت مبلمان در کشور انجام شده است.”

پس از مراسم افتتاحیه کنفرانس رسما با سخنرانیهای اساتید و صنعت گران در روز اول به کار خود ادامه داد.

صبح روز دوم این کنفرانس علاقه مندان به شرکت در کارگاه های ارائه شده در این بخش حضور یافتند. در این روز ۸ کارگاه به شرح زیر برگزار گردید که برای شرکت کنندگان در این کارگاه ها گواهی حضور صادر خواهد شد.

۱- نشانگان شرکت های موفق هنر صنعت مبلمان (دکتر جمشید اثنی عشری)
۲- روانشناسی کاربردی در طراحی هنری، خلق دکوراسیون و فضای تأثیرگذار (مهندس رضا سمائی)
۳- مبانی زیبایی شناسی در طراحی مبلمان (مهندس رضا لاهیجی)
۴- اسکیس طراحی مبلمان داخلی (دکتر احسان طایفه)
۵- معماری و نور، معماری با نور (مهندس کاوه احمدیان)
۶- تمایلات حقیقی تجارت جهانی مبلمان و دکوراسیون در دوران معاصر (دکتر امانوئل گالینا از فرانسه)
۷- مبانی طراحی فروشگاهی (دکتر الساندرو بایومونتی از ایتالیا)
۸- پرورش تکنیک های خلاقیت و کاربرد آن در هنر صنعت مبلمان (دکتر احمدرضا فتوت)

پس از برگزاری کارگاه ها در روز دوم و صرف نهار مراسم اختتامیه این کنفرانس در سالن اصلی برگزار گردید. حضور مسئولین دولتی و نمایندگان مجلس در این مراسم همچون مراسم افتتاحیه باعث دلگرمی فعالین این صنعت بود. در ابتدای مراسم تنی چند از اساتید یا هنر-صنعت به ایراد سخنرانی پرداختند.

آل اسحاق – رئیس اتاق بازرگانی – یکی از سخنرانان مراسم اختتامیه در بخشی از سخنان خود گفت: ” امروزه مبلمان دیگر یک کالای لوکس نیست. زمانی ممکن بود که این به عنوان یک کالای لوکس حساب شود ولی امروز با توجه به نوع زندگی، الگوی زندگی، شرایطی که در زندگی داخلی و اطراف ما و بازارهای ما هست، مبلمان به عنوان یک کالای ضروری و مورد توجه است.”


در بخشی از مراسم اختتامیه به ۱۱نفر از فعالین و پیشکسوتان این هنر-صنعت که بعنوان چهره های موثر در این صنعت شناخته شده بودند ، به شرح زیر تقدیر به عمل آمد و تندیس یادبود کنفرانس به همراه لوح یادبود به ایشان اهدا گردید.

  • جناب آقای استاد حسین عظیمی، به پاس ۷۰ سال فعالیت و زحمات شایسته در عرصه منبت کاری.
  • جناب آقای جواد رجبی راد، به پاس زحمات و خدمات شایسته خصوص فعالیت های ساختاری صنفی و تشکلی.
  • جناب آقای احمد نوروزی، به پاس زحمات و خدمات شایسته در خصوص فعالیت های صنفی در حوزه صنایع چوب.
  • جناب آقای احمدجهان لتیباری، به پاس زحمات و خدمات شایسته در حوزه صنایع چوب و مبلمان.
  • جناب آقای محمدرضا حافظی، به پاس زحمات و خدمات شایسته در خصوص فعالیت های آموزشی، آکادمیک و اجرایی در حوزه طراحی و معماری داخلی.
  • جناب آقای محمدحسن داورزنی، به پاس زحمات و خدمات شایسته در خصوص فعالیت های آکادمیک و آموزشی در حوزه صنایع چوب.
  • جناب آقای عبدالحسین عباسی، به پاس زحمات و خدمات شایسته درخصوص توسعه و تعمیق ارتباطات و خدمات صنفی.
  • جناب آقای حامد مظاهریان، به پاس زحمات و خدمات شایسته در حوزه طراحی و فناوری معماری.
  • جناب آقای داوود ربیع، به پاس زحمات و خدمات شایسته درخصوص آموزش و انتقال تکنولوژی های نوین صنایع چوب و مبلمان.
  • سرکار خانم دکتر سمیرا ملک محمدی به پاس زحمات و خدمات شایسته در حوزه پژوهش، تحقیق و داده کاوی.
  • جناب آقای داریوش عباسی ، به پاس زحمات و تلاش های روزنامه دنیای اقتصاد در انعکاس مؤثر اخبار و اطلاعات و نیز چاپ ویژه نامه های تخصصی صنعت مبلمان و دکوراسیون مانند افکس ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ و هدکس ۲۰۱۰ و کنفرانس های بین المللی دکو ۲۰۰۹، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱، به عنوان نشریه منتخب صنعت مبلمان و دکوراسیون.

در انتهای مراسم با قرائت متن بیانیه پایانی کنفرانس توسط رامین سمیع زاده دبیر کنفراس دکو ۲۰۱۱، این کنفرانس رسما خاتمه یافت. در بخشی از این بیانه آمده است: “ در روند جلوگیری از شبیه سازی و کپی برداری محصولات مبلمان و دکوراسیون لازم و ضروری می دانیم که با مد نظر قرار دادن قوانین ملی و بین المللی از حقوق معنوی و مالکیت فکری پدید آورندگان محصولات، حمایت لازم به عمل آید و نظام پایش و منترل ویژه ای طراحی و اجرا گردد.

در حاشیه کنفرانس:


– در حاشیه این کنفرانس، نمایشگاهی با محوریت مبلمان و دکوراسیون برگزار شده بود. حضور دانشجویان طراحی صنعتی در یکی از غرفه ها که به نمایش آثار دانشجویان اختصاص یافته بود به چشم می خورد. اما متاسفانه علارغم اطلاع رسانی و درخواست استاد لاهیجی از دانشجویان استقبال مناسبی از این فرصت مغتنم نشده بود که در آینده ای نزدیک به آن پرداخته خواهد شد.
– حضور تنی چند از فارغ التحصیلان طراحی صنعتی در یکی دیگر از غرفه ها جای بسی خشنودی بود و امیدواریم سالهای آینده نقش طراحان صنعتی را در این کنفرانس پررنگ تر ببینیم.
– در طی ۲ روز برگزاری کنفرانس دکو، ۸ کارگاه آموزشی و ۲ میزگرد در زمینه های مبلمان، دکوراسیون و نورپردازی برگزار شد.
– به گفته مسئولان برگزاری، همزمان با برگزاری کنفرانس، مراسم بصورت آنلاین از طریق سایت این کنفرانس پخش گردید.
– گزارشگر طراحی صنعتی حضور ۳ تن از اساتید دانشگاه پلی تکنیک میلان در این کنفرانس را مغتنم شمرد و نشست هایی با این اساتید برگزار نمود که در آینده ای نزدیک به اطلاع مخاطبین خواهد رسید.
– در مراسم اختتامیه از خانواده تعدادی از شهدا و همچنین جانبازان این صنعت تقدیر به عمل آمد.
– حضور سالار عقیلی در مراسم اختتامیه و اجرای زنده این هنرمند در پایانی ترین بخش مراسم اختتامیه باعث حضور شرکت کنندگان در سالن برگزاری، تا پایان این مراسم شد.

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

طراحی مبلمان، معرفی چوب انعطاف پذیر DUKTA

معرفی چوب انعطاف پذیر DUKTA

دوکتا نوع خاصی از برش می باشد که چوب را انعطاف پذیر می سازد. این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *