خانه / اخبار / چاپ سلولهای خورشیدی بر روی کاغذ و لباس

چاپ سلولهای خورشیدی بر روی کاغذ و لباس

ترجمه و تلخیص: اعظم نعمتی
قراردادن پانل های خورشیدی روی سقف را فراموش کنید. “مایلز بار” تصمیم دارد پرده، پوسته تلفن و حتی آستین هایی بسازد که از نور خورشید انرژی تولید کنند.


بار” دکترای تخصصی مهندسی شیمی از موسسه تکنولوژی ماساچوست دارد و در زمینه “رسوب سازی با بخار” متخصص است. وی می گوید این پروسه ای است که در آن دو بخار درون یک محفظه کاملا بسته شده دمیده می شوند، جایی که واکنش و یک لایه فیلم ظریف و جامد پیرامون یک شی داخلی تشکیل می دهند. این تکنولوژی جدید نیست و مثلا برای اضافه کردن یک لایه ضد آب به پارچه استفاده می شده است. “بار” این تکنولوژی را با موفقیت برای “پرینت” یک سلول خورشیدی عامل که مواد معمولی را پوشانده، با یک صفحه کاغذ در سال ۲۰۱۰ شروع کرد. او می گوید: وقتی ما برای اولین بار آنرا انجام دادیم تخیلات زیادی جرقه زده شد؛ اگر بتوانیم یک سلول خورشیدی را بر روی کاغذ قرار دهیم چه چیز دیگری را می توانی روی آن قرار دهیم؟

رسوب سازی با بخار، کیفیت یک سطح را بدون استفاده زیاد از دما و حلال هایی که ممکن است آسیب ایجاد کند تغییر می دهد. هنگامی که تیمِ “بار” در MITمتوجه شدند چطور از این پروسه برای ایجاد سلول خورشیدی استفاده کنند به یک فروشگاه رفتند تا آزمایش را بر روی مواد دیگر امتحان کنند: کاغذ کپی، دستمال کاغذی و تقریبا هرچیزی که بتوان تصور کرد. به گفته “بار” این تکنیک می تواند برای تولید انبوه به روز رسانی و تعدیل شود. از آنجایی که این متد به مولکولهای ارگانیک زیاد وابسته است تا فلزهای سنگین و مواد کمیاب، می تواند ارزان هم باشد. هم اکنون این سلولها تنها حدود ۲درصد از انرژی موجود در نور را به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند – در مقایسه با ۲۰-۱۰ درصدی که پانلهای فوتوولتائیک معمول تولید می کنند – اما “بار” فکر می کند که می توان بهره وری را تا ۱۰درصد افزایش داد.

هزینه نصب پانل ها مانع از قبول انرژی خورشیدی توسط مردم می شود. با ادغام سلولها با مواد معمولی می توان این مانع را برداشت. شما تا بحال یک پرده در خانه خود آویخته اید چرا مقداری انرژی به آن اضافه نمی کنید؟

منبع

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

طراحی پایدار در پرورش گیاه: تام دیکسون و ایکیا از باغ آزمایشی برای آینده زراعت شهری رونمایی کردند.

تام دیکسون و ایکیا از باغ آزمایشی برای آینده زراعت شهری رونمایی کردند

استودیوی طراحی تام دیکسون دیدگاه مشترک خود با ایکیا در رابطه با آینده زراعت شهری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *