خانه / اخبار / پیوستن جمهوری اسلامی ایران به معاهده همکاری در ثبت اختراع

پیوستن جمهوری اسلامی ایران به معاهده همکاری در ثبت اختراع

بنا بر خبر سازمان جهانی مالکیت فکری (لینک خبر)، پیوستن جمهوری اسلامی ایران به معاهده همکاری در ثبت اختراع از تاریخ ۱۷ مهرماه ۱۳۹۲ اجرایی خواهد شد و ایران به عنوان عضو صد و چهل و هشتم (۱۴۸) این معاهده شناخته خواهد شد.

لازم به ذکر است که لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به این معاهده در جلسه ۲۴ مهرماه ۱۳۸۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بود اما در سال‌های گذشته سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (به عنوان مرجع ملی نظام ثبت اختراع) به دلیل کمبود امکانات و مهیا نبودن زیرساخت‌های اجرایی لازم (لینک)، سند الحاق را به سازمان جهانی مالکیت فکری تودیع نمی‌کرد. در نهایت در تاریخ ۱۳ تیرماه ۱۳۹۲ این سند به آن سازمان جهانی تحویل داده شد و عضویت ایران از تاریخ ۱۷ مهرماه ۱۳۹۲ نهایی خواهد شد.

این معاهده با کمک به ساده‌سازی فرآیند ثبت اختراع در دیگر کشورها، برای مخترع این امکان را به وجود می‌آورد تا با ثبت تنها یک تقاضانامه ثبت، مسیر کسب حفاظت قانونی در کشورهای عضو را به موازات طی کند. همچنین از راه این فرآیند ثبت، مخترعین می‌توانند زمان بیشتری برای تصمیم‌گیری در مورد کشورهای محل ثبت اختراع خود به دست آورند. پیش از این (بر اساس کنوانسیون پاریس) مخترعین ایرانی از زمان ثبت درخواست ثبت اختراع خود در ایران تنها ۱۲ ماه وقت داشتند تا نسبت به تشکیل پرونده ثبت در دیگر کشورها اقدام کنند. اما مشکل این جاست که در این بازه زمانی کوتاه، پتانسیل تجاری بسیاری از اختراعات آشکار نمی‌شود و سرمایه‌گذاری برای ثبت آنها دشوار می‌شود. اما از راه معاهده همکاری ثبت اختراع این بازه زمانی تا ۳۰ ماه افزایش می‌یابد.

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

همایش ضمانت اجرای حقوق مالکیت صنعتی

انجمن علمی حقوق مالکیت فکری ایران و سازمان ثبت اسناد و املاک با همکاری سازمان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *