خانه / اخبار / گزارش اختصاصی همایش حقوق مالکیت فکری دانشگاه علم و صنعت

گزارش اختصاصی همایش حقوق مالکیت فکری دانشگاه علم و صنعت

عکس ها از: عاطفه ناصری نژاد
گزارش از: پارسادخت ولی اله

همایش حقوق مالکیت فکری و طراحی صنعتی در تاریخ ۸ اردیبهشت ماه سال۱۳۹۳ مصادف با هفته ی جهانی مالکیت فکری با حضور اساتید هیئت علمی گروه طراحی صنعتی و دانشجویان در دانشکده ی معماری وشهرسازی دانشگاه علم و صنعت برگزار شد .
مراسم در ساعت ۱۰ صبح با معرفی سرکار خانم پورمحمدی آغاز شد .از اهداف این همایش می توان به بررسی مسائلی چون قوانین مالکیت فکری، بررسی حمایت از طرح صنعتی، چگونگی ثبت طرح صنعتی در ایران و عرصه ی بین المللی اشاره کرد .


سخنرانی خانم پورمحمدی با توضیح مختصری از حقوق مالکیت فکری آغاز شد؛ ایشان حقوق مربوط به آفرینش ها و خلاقیت های فکری را در زمینه های علمی، صنعتی، ادبی و هنری که با ابتکار یا هنرآفریننده همراه است، حقوق مالکیت فکری یا intellectual property rights نامیدند. در ادامه صحبت ها، به ماده ۲ قانون حمایت مولفان، مصنفان و هنرمندان مصوب سال ۱۳۴۸ و معرفی زمینه های مختلف و حقوق مرتبط با آن و ارائه ی تعریف طرح صنعتی طبق قانون ثبت اختراعات مصوب سال ۱۳۸۶ اشاره شد.


قابل توجه است که، تنها ترکیب خطوط یا رنگ ها و شکل سه بعدی با خطوط به گونه ای که ترکیب یا شکل یک فرآورده صنعتی یا محصولی از صنایع دستی را تغییر دهد، مشمول حمایت این قانون می شود و این قانون حمایت از نتایج فنی بدون تغییر ظاهری را در بر نمی گیرد. در نتیجه ماهیت زیبایی شناختی محصول مهم است و ویژگی های فنی یا عملکردی در این قانون اهمیتی ندارد .


در ادامه در مورد علل لزوم حمایت از طرح صنعتی، قوانین حمایت حقوقی در ایران و همچنین لزوم ثبت طرح صنعتی در داخل کشور بصورت مفصل مطالبی ارائه کردند. در ادامه به توضیح در مورد طرح های غیر قابل ثبت، شرایط لازم برای ثبت، معرفی صاحب حقوق و افراد متقاضی پرداخته شد که به معرفی مراجع قانونی این امر که مهمترین بخش این سخنرانی بود، انجامید .موارد اختراع، علامت تجاری، بررسی مجوز بهره برداری، شیوه های ثبت طرح در خارج کشور، از بخش های دیگر مورد بررسی این نشست بود. در این زمینه بطور مختصر اداره ی منطقه ی مالکیت صنعتی آفریقا (ARIRO) در کشور های آفریقایی انگلیسی زبان، اداره ی طرح های بلوکس (BDO) مربوط به بلژیک، هلند، لوگزامبورگ، اداره ی هماهنگ سازی بازار های داخلی (OHIM) مربوط به کشور های عضو اتحادیه ی اروپا، سازمان مالکیت فکری آفریقا (OAPI) مربوط به کشور های آفریقایی فرانسه زبان و در پایان موافقتنامه ی لاهه سیستم Hague Agreement (سیستم ثبت بین المللی لاهه WIPO) معرفی گردیدند. اطلاعات مربوط به ثبت طرح های صنعتی از طریق نشریه رسمی سیستم لاهه از تارنمای Wipo.int/hague/en/bulletinقابل دسترسی است.


آخرین بخش سخنرانی به موضوع اعتراض و اقدامات قضایی در مورد نقض حقوق مالکیت طرح صنعتی و طرح دعوا و مجازات ناقضین حقوق طرح صنعتی اختصاص داشت و در پایان مراسم نیز بعد از پرسش و پاسخ ها، مجری برنامه کتاب تازه منتشر شده سرکار خانم پورمحمدی را به جمع معرفی کردند و در جواب ایشان یک نسخه از آن را به انجمن علمی طراحی صنعتی دانشگاه علم و صنعت هدیه دادند.


در پایان مراسم به نشانه ی سپاس و یادبود، لوح و هدیه ای از جانب انجمن علمی طراحی صنعتی به خانم پورمحمدی اهداء شد.

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

گزارش نشست تخصصی طراحی پایدار – دانشگاه علم و صنعت ایران

گزارش از : امیر محمد آبست گزارشگر طراحی صنعتی عکاس: مهشید کفیلی نشست تخصصی طراحی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *