خانه / گزارش اختصاصی / معرفی گروه طراحی بربرها

معرفی گروه طراحی بربرها

نوشته: مهرافزا میرزازاد
دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی صنعتی دانشگاه تکنیک استانبول

نهادن اسم بربر درحقیقت به معنی‌ ترد کردن و برخلاف عادت و دیگری بودن است. گروه طراحی “Barbar” از همان آغاز کار، معنی‌ “دیگری” را به عنوانه هدف خود قبول کرده و بر اساس آن کار می‌کند. این گروه متشکل از طراحان آزادی است که با دور هم جمع شدن و تبادل اطلاعات طرح هایی اجرا می کنند که قابل تولید نباشند و هدف تجاری نداشته باشند.

طراحان عضو این گروه با وجود اینکه در دنیای تجاری رقیب هم هستند ولی‌ در گروه بربر، همگروه هستند و‌ رقابت تجاری را فراموش می کنند. پروژه هایی که در این گروه طراحی می شود از طرف اعضای دیگر گروه مورد انتقاد قرار می ‌گیرند و‌ به این ترتیپ پروژه‌های نهایی نتیجه صحبت و‌ انتقاد گروهی است که به خود، «بربر‌ها» می‌گویند. این گروه در مورد فرهنگ، دنیا، سیاست و غیره بحث می کنند و در مورد کانسپت کاریشان از این طریق تصمیم می گیرند.

اولین کار این گروه در سال ۲۰۰۷، در نمایشگاه هفته طراحی استانبول ۲۰۰۷ به نمایش گذاشته شد. اسم کانسپت آن سال “Barbarlar Sofrası” یا به زبان فارسی سفرهٔ بربرها نام داشت. این سفره شامل کاسه، سینی و اکثر وسایلی‌ که در سفره استفاده می شود بود ولی طراحی شده‌ با فرم‌های کاملا غیر طبیعی‌ و بر اساس سمبل های افسانه ای و میتولوژیک. در این کار سعی‌ کردند که فرم‌های کاملا غیر ممکن را به وجود آورند.

دومین کار این گروه با نام بربر لایت در هفته طراحی استانبول سال ۲۰۰۹، در یکی‌ از بناهای تاریخی خیابان استقلال به نمایش گذاشته شد.

و امسال در افتتاحیه هفته طراحی استانبول ۲۰۱۱، با جشن افتتاحیه ای که با اسپانسری مجله ELLE برگزار شده بود و با کانسپتی به اسم بارباربوک در معرض نمایش قرار گرفت. نوشتار، تمایزی در بربریت و تمدن ایجاد می ‌کند. نوشتن، در برقراری ارتباطات و تبادل اطلاعات نقش بزرگی‌ دارد و با این کتابها بود که این ارتباط بین انسانها و فرهنگ های مختلف ایجاد شد. کتاب یکی‌ از معدود اشیایی است که هیچ وقت نمی‌توان آن را متوقف کرد. ناتوان بودن از توقف کتاب دلیل کافی بود برای اینکه پروژه ای باشد در گروه بربر. و به این ترتیب بارباربوک به دنیا آمد. این کانسپت هم مانند ۲ کانسپت قبلی این گروه با فرم هایی دور از امکان تولید و ماورای طبیعت طراحی شده بودند. هرکدام از این اشیا بازدیدکنندگان را شگفت زده کرده و باعث فکر کردن در مورد گذشته و کانسپت اصلی‌ خود می نمودند.

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

دیزاین مان، گفتمان دیزاین – فرزاد برخورداری

قسمت اول: داستان طراحی یک فرزاد برخورداری: من سه تا خودروی تقریبا نیمه نظامی برای شرکت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *