خانه / اخبار / دانش طراحی منو و تأثیرات آن بر رژیم غذایی

دانش طراحی منو و تأثیرات آن بر رژیم غذایی

با توجه به افزایش نرخ چاقی در آمریکا در دهه‌های اخیر، دولت این کشور قوانین سر سخت تری را برای رستوران‌ها تعیین کرده است که باعث شود مردم غذاهای سالم تری بخورند از جمله کوچک تر کردن سایز غذاها، کاهش تنوع نوشابه‌ها و از این قبیل قوانین. اما در مقاله جدیدی که توسط ژورنال مدیریت مهمان نوازی به چاپ رسیده است، یک پروفسور بازاریابی به اهمیت طراحی منو غذا در انتخاب مشتریان اشاره می‌کند. این مقاله بر اساس تحقیقات مشابه پیشین، و تحقیقات میدانی در کافه‌ها و رستوران نوشته شده است.

به گفته این پروفسور، ترفند این کار در این است که توجه بصری مشتریان را وقتی‌ که به منو نگاه می کنند به سمت غذاهای سالم تر جلب کرد؛ و این کار را می‌توان با خوشمزه تر نشان دادن این غذاها، و افزایش ارزش مجازی آنها انجام داد.

بیشتر اوقات وقتی‌ مشتری به رستوران می رود از قبل می‌داند که می‌خواهد چه سفارش بدهد، پس به سرعت منو را ورق می زند تا به صفحه همبرگر‌ها برسد و دیگر برای وی مهم نیست که چقدر سالاد‌های این رستوران خوشمزه هستند.

بر اساس تحقیقاتی‌ که حتی سابقه آنها به سال‌های ۱۹۸۰ برمی گردد، این پروفسور پیشنهاد می دهد که در طراحی منو از از رنگ‌های چشمگیر تر، فونت‌های متضاد، و تصاویری استفاده شود که حتی برای یک لحظه هم که شده توجه این مشتریان را در حین ورق زدن به گزینه‌های سالم تر جلب کند.

ترفند دیگر این است که گزینه‌های سالم تر که حتی ممکن هم هست ارزان تر باشند در کنار اقلام گران در منو قرار داده شوند. با این کار ارزشی که مشتری برای این گزینه‌ها قائل می شود افزایش یافته و چون قیمت آنها نسبت به غذاهای گران و اصلی‌ کمتر است ممکن است این غذاهای سالم تر و ارز‌ن تر را سفارش بدهد.

همچنین، اغلب مشتریان یک منو را همچون یک مجله مطالعه می کنند، یک نگاه سریع به چهار گوشه صفحه. بنابرین، اگر غذاهای سالم تر در این چهار گوشه قرار داده بشوند شانس بیشتری برای انتخاب شدن دارند.

کلمات نیز قدرت بسیاری در انتخاب مشتریان دارند. برای همین است که در رستوران بسیار شاهد هستیم که منو‌ها سرشار از کلمات خارجی‌ مخصوصا ایتالیای و فرانسوی و عبارت‌های شاعرانه هستند. پیشنهادی که این پروفسور می دهد این است که نه تنها از این کلمات زیبا برای توصیف غذاهای سالم تر استفاده شود بلکه برای توصیف غذاهای ناسالم از کلمات ساده و حتی تا حدی ناخوشایند و نچسب استفاده شود، مثلا شما کدامیک از این دو گزینه را انتخاب می‌کنید فیله دریایی با سٔس ایتالیای یا همبرگر؟

در مجموع رستوران داران باید از بهترین صفاتی که در حال حاضر برای غذاهای نا سالم استفاده می شود پرهیز کرده و همان صفات را گرفته و برای غذاهای سالم مورد استفاده قرار دهند.

در حال حاضر رستوران‌ها از شیوه‌های مختلفی‌ استفاده می کنند که به شما تلقین کنند که آنچه برای یک غذا پرداخته اید کمتر از قیمت واقعی‌ آن غذا است. به عنوان مثال، کنار قیمت غذا تومان نمی‌نویسند، که شما وقتی‌ به قیمت نگاه می‌کنید تصور منفی‌ در ذهنتان ایجاد نشود. یا بعضی‌ جاها قیمت‌ها زیر هم نوشته نمی شوند و شما متوجه قیمت غذایی که سفارش می‌دهید نخواهید شد. برخی‌، غذاهای پر سودتر را در گوشه‌های منو قرار می دهند تا مردم بیشتر آنها را سفارش بدهند. حالا تصور کنید که با کمی‌ تغییر می‌توان از تمام این روش‌ها برای ترغیب مشتریان به انتخاب غذاهای سالم تر استفاده کرد. به گفته این پروفسور، معمولا غذا‌های سالم تر راحت تر درست می شوند و بنابرین سود آوری بیشتری هم خواهند داشت. مثلا در یک منو ممکن است قیمت سالاد سزار و چیز برگر یکی‌ باشد ولی‌ هزینه تهیه سالاد سزار به مراتب کمتر است. بنابرین ترغیب مشتریان به انتخاب این غذاها حتی برای رستوران داران هم می تواند سود آور تر باشد.

وی همچنین به رستوران داران پیشنهاد می دهد که غذاهای اصلی‌ خود در نصف اندازه معمول خود با ۷۰% تخفیف به مشتریان ارائه دهند و به جای سیب زمینی‌ سرخ کرده سالاد را به عنوان گزینه اصلی‌ کنار غذا قرار بدهند. با استفاده از این روش‌ها هر دو طرف برنده خواهند بود، غذا ی سالم تر برای مشتریان و سود بیشتر برای رستوران ها.

منبع

 

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

دیزاین مان، گفتمان دیزاین – فرزاد برخورداری

قسمت اول: داستان طراحی یک فرزاد برخورداری: من سه تا خودروی تقریبا نیمه نظامی برای شرکت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *