خانه / اخبار / تولد دوباره Air Force 1 – Nike پس از ۳۰ سال

تولد دوباره Air Force 1 – Nike پس از ۳۰ سال

ترجمه شده توسط : الناز اکبریان

مدل Lunar Force 1 نایک، که طراحی دوباره مدل Classic Air Force 1 نایک می باشد به تازگی وارد بازار شده است. در سی امین سالگرد تولد Air Force 1 یک مرور دوباره ای بر این مدل آشنا و نمادین می اندازیم.

نگاهی بهLunar Force 1 (مدل جدید Air Force 1) ،ما را به یاد نسلی از کفش های ورزشی می اندازد که در دهه ۱۹۸۰ حضور داشته. مدل Air Force1 نایک، کفشی که خیلی از ما با آن بزرگ شدیم ده روز قبل ۳۰ ساله شد. بعد از تولید تقریبا ۱۷۰۰ مدل منحصربفرد و بی همتا، جابجایی میلیون ها دلار و حتی ارائه موزیک-ویدئو که Nelly خواننده مشهور آمریکایی برای این کفش خواند، نایک تصمیم به تفکر دوباره درباره پایه و اساس این مدل گرفت.

در حدود۲ سال پیش، مسئول طراحی لباس های ورزشی نایک، Marc Dolce شروع به طراحی دوباره این مدل کلاسیک کرد و به نمونه ای رسید که در آن برخی از جدیدترین تکنولوژی های نایک استفاده شده بود و این در تقابل با زمینه ذهنی بسیاری بود (باتوجه به نمونه قبلی) که معتقدند مدل AF1 بطور تعجب برانگیزی، از تکنولوژی ضعیفی بهره می برد.

محصول جدید که به Lunar Force1 تغییرنام داده بود، با ویژگی ها و تکنولوژی های منحصربفردی نظیر Hyperfuse )این فناوری توسط دیزاینرهای Nike در سال ۲۰۱۰در ورزش بسکتبال، پس از مشاهده استهلاک زیاد در کفش های بسکتبال روی کفپوش زمین های بازی در پکن معرفی گردید) طراحی شد. پس از این دوره، تیم طراحی شرکت Nike یک فرد خلاق را برای طراحی و خلق یک کفش بسکتبال بادوام و محکم که Lunar Force 1 نامیده شد، استخدام کرد. اما در نهایت طرح نهایی برگشت به همان الگوی رنگی سفید روی سفید بود که در عوض محصولی بسیار سبکتر از قبل شده بود: از ۵۶/۱۷ اونس به ۷/۱۱.

جایگزین شایسته AF1، که این روزها به بازار آمده “LF1″، از تکنولوژی جدیدی به نامThermo Molded بهره گرفته، یعنی تکنیک جدید وکیوم فرمینگ شرکت Nike که تمام رویه کفش را بدون هیچگونه شکاف، درز و یا کوکی تولید می کند. Marc Dolce می گوید: “این تلاشها برای پشتیبانی وحمایت از میراث و داشته های ما است، در عین حالی که می خواهیم این میراث را به فضاهای جدیدی نیز ببریم. ”

اولین مدل AF1 در سال ۱۹۸۲ به بازار معرفی و به سرعت هم متوقف شد. اما در سال ۱۹۸۶ با یک حرکت نو، دوباره در بازار پدیدار گشت و به طور گسترده ای به رقابت پرداخت تا زمانی که در دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ (بدلیل محبوبیت زیاد)، AF1 در بروکلین ، بالتیمور و فیلادلفیا به صورت کفش بومی منطقه درآمد.

همانطور که این کفش به عنوان یک طرح پرفروش، بزرگتر می شد، نایک هم استراتژی فروش ممتاز خود را گسترش داد و این عاملی بود، که به حفظ شهرت Nike در سه دهه کمک کرده بود. پس از مدتی این شرکت، متوجه شد که چگونه موارد ضروری که یک کارگاه کوچک صنعتی برای تولید AF1 نیاز دارد را خلق کند و در نتیجه خلاقیت و تنواع باعث تولید مدل های ویژه برای: تعطیلات، افراد مشهور، موزیک ها، هنرمندان خیابانی و غیره گردید، مدلهایی نظیر: Homor Simpson AF1 و Raw Meat AF1 و Presidential AF1.

نمونه های مخصوص در تعداد نیم میلیون جفت و یا کمتر ساخته می شوند که این مورد به نایک اجازه می دهد از میزان دقیق انتظار و تقاضا برای هر محصول جدید مطلع شود. این مورد کودکان را نسبت به کفش هیجان زده نگه می دارد و باعث می شود که آنها کلکسیونی از کفش ها داشته باشند.

این مدل رویایی در بازار امروز در حدود ۱۲۵ دلار قیمت گذاری شده و به فروش می رسد.

منبع

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

کفش اوریگامی و نجات جان انسان ها

ما همیشه با قصد و یا بی‌ قصد برای خود به خرید کفش می‌رویم. بعضی‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *