خانه / تازه ها / ارزش طبیعت برای شهرها: بررسی نقش خدمات اکوسیستم‌ها در تدوین سیاست‌های مدیریت شهری

ارزش طبیعت برای شهرها: بررسی نقش خدمات اکوسیستم‌ها در تدوین سیاست‌های مدیریت شهری

مجموعه مقالات دومین کنفرانس ملی طراحی خدمات| www.iransdc.ir
نوع پذیرش مقاله: پوستر

برای مشاهده گزارش کامل کنفرانس از این لینک استفاده کنید.

ارزش طبیعت برای شهرها: بررسی نقش خدمات اکوسیستم‌ها در تدوین سیاست‌های مدیریت شهری

سیدهمایون گلستانه، سیدهاشم مسدد
مدرس دانشگاه علم ‌و‌ صنعت ایران
استادیار گروه طراحی صنعتی دانشکدۀ معماری و شهرسازی دانشگاه علم‌ و‌ صنعت ایران

چکیده

بوم‌سازگان (اکوسیستم)‌، مجموعه‌‌ای از عناصر پویا و پیوسته‌، در قالب بخش‌های خود تنظیم‌گر و سازمان‌یافته‌ است که دارای سطوح مختلفی از تنوع زیستی می‌باشد. ظرفیت‌های جاری اکوسیستم، جریان بهبود و حمایت از زندگی را در قالب خدماتی حیاتی و در راستای نیک‌بود جوامع انسانی، فراهم می‌آورد. در این راستا، این تحقیق برآن است تا ضمن تشریح ساختار اکوسیستم‌ها، به نقش خدماتی آنها در حل مشکلات شهری و پاسخگویی به نیازهای موجود در حوزۀ خدمات تأمینی، تنظیمی، فرهنگی و حمایتیِ مدیریت شهری بپردازد. بر این اساس، مؤلفین ابتدا به شناسایی ساختار و ویژگی‌های اکوسیستم‌ها پرداخته و با تشریح مفاهیمی مانند بوم‌سازگان، تنوع زیستی و زیستگاه، چارچوبی کلی را برای درک خدمات اکوسیستم تدوین کرده‌اند. سپس با استفاده از نتایج حاصل از مطالعات مروری، تلاش شده تا با رویکردی کل‌نگر و مبتنی بر فرایند طراحی خدمت، ارتباط بین سامانه‌های طبیعی و نیک‌بود انسانی، شناسایی شده و نقش خدمات اکوسیستم در ایجاد زیرساخت، برنامه‌ریزی و تدوین سیاست در حوزۀ مدیریت شهری، مشخص گردد. براساس یافته‌های این پژوهش، تمرکز بر خدمات اکوسیستم، فرصت‌های فراوانی را برای حل مشکلات شهری و دستیابی به تعادل بین اهداف توسعه‌ای و زیست‌محیطی برنامه‌های مدیریت شهری، فراهم خواهد ساخت. این رویکرد گام‌به‌گام، راهنمایی را برای درک ارزش خدمات اکوسیستم‌ها در ساختار شهری، فراهم کرده و به تدوین چارچوبی مشخص برای شناسایی و تعیین گزینه‌های مدیریت شهری برمبنای خدمات اکوسیستم، منجر شده است. درنهایت، با ارزیابی اثرات اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی بهره‌مندی از خدمات اکوسیستم‌ها، شاخص‌های تأثیرگذار خدمات اکوسیستم‌ها و میزان تأثیر آنها بر فرایند تدوین سیاست‌های مدیریت شهری، تعیین شده است.

مشاهده این مطلب برای اعضای سایت امکان پذیر می باشد

مشاهده این محتوا فقط برای اعضای سایت امکان پذیر است . برای مشاهده این مطلب با استفاده از لینک در سایت وارد شده و یا با استفاده از لینکRegister در سایت ثبت نام نمایید.

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

جهان‌محلی‌گرایی در طراحی خدمات

جهان‌محلی‌گرایی در طراحی خدمات و کاربرد مدل‌های فرهنگی در فرایند توسعه‌ی خدمات آنلاین ایمان آزادگان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *