خانه / گزارش اختصاصی / گزارش همایش اندیشه زیبا – آقای مهدی مجتبوی

گزارش همایش اندیشه زیبا – آقای مهدی مجتبوی

همایش اندیشه زیبا، “نگاهی به طراحی در زیبا دیزاین“، روز دوشنبه ۲۶ دی ماه ۱۳۹۰ در سالن همایش های پژوهشکده فرهنگ و هنر (جهاد دانشگاهی) و برگزار گردید.


این همایش با حضور میهمان محترم برنامه، آقای مهدی مجتبوی (طراح شرکت زیبا دیزاین) در ساعت ۱۵:۳۰ بعد از ظهر آغاز گردید. در این نشست قرار بود که مجتبوی، زیبا دیزاین را برای علاقه مندان تشریح کنند و علاقه مندان را با روند طراحی در این شرکت مشاور طراحی بیشتر آشنا کنند.


ایشان صحبت خود را با توضیحات مختصری درباره شرکت زیبا دیزاین آغاز و پیشینه شرکت را مطرح کردند، و توضیحات خود را با ذکر مراحل تغییر و روند شکل گیری این شرکت، ادامه دادند. وی در صحبت های خود روند طراحی کنونی در شرکت زیبا دیزاین را مشتری محور و با توجه به نیازهای کارفرمایان ترسیم کردند. ایشان گفتند: ” این شرکت از بدو تأسیس تا کنون ۳۵۰۰ پروژه به اجرا رسانده و در تمام این پروژه ها تلاش بر این بوده که تجربه لذت بخشی را برای مشتریان خود فراهم کنند”.

WE EXIST TO DESIGN BEAUTIFUL EXPERIENCES


” کار تخصصی شرکت زیبا برقراری ارتباط میان برند و مشتری است یعنی ایجاد سود و لذت برای مصرف کننده و تولید کننده”.
به گفته ایشان: ” ارائه خدمات در شرکت های Consumer Base (زیبا دیزاین) شامل سه بخش است. بخش اول Promise یعنی ایجاد وعده و انتظار سپس بخش Offering است یعنی پیشنهادات و جهت گیری ها در زمینه وعده ها و مرحله آخر Delivery است یعنی بدست آوردن روش های تحقق بخشیدن وعده ها و ایده ها. وظیفه زیبا برقراری ارتباط هوشمند و هدفمند بین این سه بخش است”.


در ادامه آقای مجتبوی نمونه های بسیار جدیدی از محصولات طراحی شده توسط شرکت زیبا را به نمایش درآوردند، نمونه هایی چون مجموعه Boom Box از سری محصولات TDK، که نمونه بسیار ارزشمندی از ارتباط دنیای دیجیتال در قالب آنالوگ است. نمونه دیگر، مبلمان (صندلی) آمفی تئاتر شرکت زیبا دیزاین بود که این پروژه توسط آقای مجتبوی طراحی شده و در ابتدا برای مصارف داخلی شرکت بوده ولی با توجه به ویژگی های ارزشمند آن به فروش خارج از شرکت نیز دست یافته و محبوبیت خاصی جلب کرده است. از نمونه های دیگر تبلیت های شرکت wacom بود که طبق گفته آقای مجتبوی از مشتریان ثابت شرکت زیبا است. در پایان بخش نمایش نمونه ها، تصاویری از محصولات قدیمی طراحی شده توسط شرکت زیبا نیز به حضار ارائه گردید (نمونه هایی از محصولات شرکت های Logitech، Kitchen Aid و … ).

در بخش دیگری از صحبت ها، آقای مجتبوی عوامل مهم در یک محصول خوب از دید زیبا دیزاین را موارد زیر دانستند:

Purpose – Simplicity – Harmony – Balance – Context – Details – Fun
خوشایندی – جزئیات – ارتباط محتوا با طرح – تعادل – هماهنگی – سادگی – هدف


و در ادامه با تصاویر محصولاتی بعنوان شاهد مطالب خود را برای حضار ملموس تر بیان کردند. در ادامه همین بحث، ایشان توانایی های یک طراح در تیم طراحی صنعتی، را شامل موارد زیر دانستند:

– Synthesize – توانایی جمع بندی داده ها
– Explore – گسترش حیطه های طراحی
– Refine – اعمال تغییرات و طراحی جزئیات
Finalize – نهایی کردن پروژه
– Support – پشتیبانی و نظارت بر اجرای طرح

از جزئیات مهم در مراحل ذکر شده می توان به ذیل اشاره کرد:
– در مرحله Refinement بیشتر به جزئیات و موارد مهم در ساخت و تولید پرداخته می شود که از بخش های این مرحله می توان به Prototyping و CMF/CAD Support اشاره کرد.
– مرحله Finalize هنگامی است که طرح به تأیید کارفرما می رسد از بخش های این مرحله نیز CAD Production و Product Rendering را می توان نام برد.
– پس از مرحله Finalize طرح به تولید کننده ارائه می گردد و گروه طراحی می بایستی در حین مراحل تولید در کنار گروه تولید باشند تا در مواقع ضرور مشکلات را حل کند ، به این مرحله Support می گویند. ( ساخت Cosmetic Model در این مرحله صورت می گیرد.)


در بخش پایانی صحبت های خود، آقای مجتبوی به صحبت آقای ریموند لوی (معمار و طراح معروف – Raymond Loewy –) بسنده کردند با این مضمون: ” طراحان ترکیبی از Stylist – مهندس و فرم آرا هستند که می توانند با ابزار رنگ و شکل تمامی این توانایی ها را در یک کره مرموز با علائق و تعصبات رایج در جامعه، تبدیل به طرح می کنند”.

در پایان سخنرانی خود، آقای مجتبوی مهمترین نکته در دیزاین را ، هدفمند طراحی کردن دانستند. در ساعت ۱۷:۳۰ سخنرانی آقای مهدی مجتبوی به پایان رسید و جناب آقای اصل فلاح از حضار خواستند تا سوالات خود را از ایشان در مدت زمان باقی مانده مطرح کنند. از مهمترین مباحث مطرح شده در بخش پرسش و پاسخ که با هدایت آقای دکتر رزاقی بعنوان مجری صورت می پذیرفت، می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– نرم افزار های مورد استفاده در شرکت زیبا : Illustrator – Rhino
– راه ارتباط با آقای مجتبوی : Facebook – Email ایشان
– تحصیلات آکادمیک چقدر در پذیرش در زیبا موثر است : به نظر من (مجتبوی) مدرک خیلی مهم نیست، یعنی هیچ کس از من مدرک نخواسته تا حال و دیگر اینکه با بالا رفتن تحصیلات معمولا انتظارات بالا می رود بنابراین افراد نمی توانند براحتی جذب شرکت ها شوند.
– وضعیت مالکیت معنوی در شرکت زیبا چگونه است : مالکیت معنوی تحت اختیار شرکت طراحی (طراحان) است ولی مالکیت مادی از آن شرکت کارفرما است.
همایش اندیشه زیبا با صحبت پایانی آقای مهدی مجتبوی با این محتوا که ” نا امید نباشید ” در ساعت ۱۸:۴۵ به پایان رسید.


در حاشیه
– استقبال خوبی از این همایش توسط دانشجویان و اساتید طراحی صنعتی شده بود.
– مطالب، مثال ها و نمونه های مطرح شده در این همایش بسیار جدید و بروز بودند و مطالب تکراری مطرح نشد.
– توسط آقای دکتر رزاقی مطرح شد که ورک شاپی با هدایت آقای مجتبوی با عنوان ” یک روز در زیبا ” در روز شنبه اول بهمن ۱۳۹۰ در دانشگاه علم و صنعت برگزار خواهد شد.
– ارتباط صمیمی و دوستانه آقای مجتبوی با علاقه مندان که حتی تا ساعاتی پس از پایان برنامه نیز به سئوالات آنان پاسخ دادند، ارزشمند است.

با تشکر از مجموعه پژوهشگاه فرهنگ و هنر به ویژه جناب آقای محمدی برای همکاری در جهت تهیه گزارش از این همایش.

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

گزارش کارگاه ” یک روز طراحی در زیبا دیزاین”

کارگاه “یک روز طراحی در زیبا دیزاین” به همت گروه طراحی صنعتی دانشگاه علم و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *