خانه / اخبار / طراحی مجدد “شریان بند” توسط زیبا دیزاین

طراحی مجدد “شریان بند” توسط زیبا دیزاین

یک وسیله پزشکی‌ قدیمی‌ بالاخره طراحی مجدد می گردد.

“شریان بند” وسیله است که در شرایط اضطراری برای کاهش شدت خون ریزی و مسدود کردن شریان خون از آن استفاده می شود. رومیان باستان از نوارهای چرم و برنز استفاده می کردند که جریان خونریزی رگ‌ها را کند کنند به ویژه زمانی‌ که عضوی قطع می شد. این طراحی از زمان رومیان باستان چندان تغییر نکرده است به ویژه بعد از جنگ جهانی‌ دوم که این وسیله شهرت بدی پیدا کرد که به جای بند آوردن خون بدتر باعث قطع عضو می شود. بالاخره تا اینکه، سال گذشته شرکت طراحی زیبا به همراه شرکت تجهیزات پزشکی‌ SAM این وسیله را طراحی مجدد نمودند.

یک شریان بند معمولی به شکل یک کمربند است که آن را محکم یا بالای ران و یا بالای بازو می‌بندند تا جریان خون از قلب را به این اعضا قطع کنند و به امداد گران این فرصت را بدهند تا مصدوم را به یه مرکز درمانی برسانند و مصدوم خون کمتری از دست بدهد.

در اوایل سال‌های ۱۹۰۰ این وسیله یک پیشرفت اساسی‌ در زمینه طراحی داشت: شریان بند بادی، که از یک دستبند بادی استفاده می کرد که جریان خون رگ‌ها را قطع کند. این دستبند بادی خیلی‌ سفت به پوست و اعصاب فشار نیاورده و باعث آسیب‌های جانبی به اعضا نمی‌شد. اما متاسفانه این دستگاه برای اینکه جریان باد کافی‌ را تولید کند به یک موتور جداگانه برقی‌ نیاز داشت که حمل و نقل این دستگاه را سخت می‌نمود. مشاهده این مشکلات طراحان زیبا را مصمم کرد که این وسیله را سبک تر طراحی کنند که به سرعت قابل استفاده و جا به جائی‌ باشد.

شریان بند‌های که در میدان جنگ استفاده می شوند در حدو ۰.۷۳ کیلوگرم وزن دارند. تیم طراحی زیبا توانست وزن این وسیله را با طراحی خود به ۰.۴۹ کیلوگرم کاهش دهد. این کاهش وزن از این طریق امکان پذیر شد که یک سری بالشتک‌های غیر ضروری، و همچنین چسب‌های اضافی که برای محکم کاری بود اما حتی بعضی‌ وقت‌ها جلوی دست و پای را می‌گرفت و سرعت امداد گر را نیز پایین می آورد، حذف شدند.

این تیم در نظر داشت که یک کیف امداد، چیزی در حدود ۱۸ کیلو وزن دارد و پر از وسایل سنگین است. بنابرین نمی‌شد که این وسیله را خیلی‌ شل و ولن ساخت. به همین دلیل در ساخت این شریان بند از یک نایلون مخصوصی استفاده شد که هم محکم بود و هم انعطاف پذیر. سبک کردن این وسیله همچنین باعث شد که ساخت آن ارزان تر تمام شود. قیمت شریان بند‌های معمولی چیزی در حدود $۷۶۰ است ولی‌ این وسیله $۳۵۰ قیمت دارد.

یکی‌ دیگر از محدودیت‌های شریان بند‌های معمولی در این است که فقط به بالای ران یا بازو بسته می شوند و بعضی‌ وقت‌ها باعث می گردند که فرد کاملاً پا و حتی بخش‌های از استخوان لگن خود را نیز از دست بدهد. اما شریان بند زیبا حتی به دور شکم نیز بسته می شود و یک بالشتک‌های دارد که به طور مستقیم یک رنگ را هدف قرار داده و آن را مسدود می‌کند و از این طریق می تواند عضو را حفظ نموده و به ماهیچه‌های اطراف رگ صدمه نزند.

برای اینکه این وسیله را طوری طراحی کرد که سریعتر و راحت تر مورد استفاده قرار بگیرد، زیبا به همراه SAM یک قلاب کمربندی طراحی کرده اند که یک مکانیزم فنری داخلی‌ دارد. وقتی‌ که امداد گر نوار شریان بند را می‌کشد، این مکانیزم فشار را اندازه گرفته و وقتی‌ به ۱۵۰ نیوتن رسید آن را در جا قفل می‌کند که این نوار بیشتر سفت نگردد. تمام مراحل استفاده از این شریان بند میتواند با استفاده از یک دست انجام شود. به گفته بنیان گذار شرکت SAM, وسایل امدادی که برای میدان جنگ ساخته می شوند باید ضّد بمب بوده و بدون فکر قابل استفاده باشند.

منبع

 

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

نگاهی به تلاش کشورها در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات

نگاهی به تلاش کشورها در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات با گذری بر پروژه‌های منتخب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *