خانه / گزارش اختصاصی / گزارش ورکشاپ طراحی به روش زیبا دیزاین در دانشگاه تهران + مراسم پایانی

گزارش ورکشاپ طراحی به روش زیبا دیزاین در دانشگاه تهران + مراسم پایانی

ارسال شده توسط: محمدرضا امینی

ایده ی این ورک شاپ به واسطه ارائه درس مدیریت طراحی در معماری داخلی برای گروه کارشناسی ارشد معماری داخلی دانشگاه تهران شکل گرفت.

مدرس این درس دکتر علیرضا اژدری می باشد. ورک شاپ مذکور توسط انجمن علمی معماری داخلی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران در سه روز برگزار می شود. ثبت نام برای کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه ها آزاد بوده است.

اولین روز ورک شاپ در تاریخ نهم اسفند ماه سال نود برگزار شد و در آن دکتر علیرضا اژدری به بیان ویژگی های طراحی به روش “زیبا” پرداخت. همچنین موضوع اصلی و ایده ای که می بایست بر اساس آن گروه ها به طراحی بپردازند مطرح شد.
شرکت کنندگان بعد از تقسیم شدن به گروه های سه نفره کار خود را به کمک روش طوفان ذهنی شروع نمودند.

در ادامه ورک شاپ زیبا، در تاریخ سیزدهم اسفند ماه سال نود، گروه هایی که در این کارگاه شرکت نموده بودند به ارائه کارهای خود پرداختند. این جلسه به همت انجمن علمی معماری داخلی پردیس هنرهای زیبا و با حضور دکتر علیرضا اژدری، مدیر این ورک شاپ در محل آتلیه های کارشناسی ارشد معماری داخلی دانشگاه تهران برگزار شد.

ارائه ی گروهها در قالب فیلم و اسلاید بود. پس از ارائه هر کدام از کارها، نقاط قوت و ضعف آن باتوجه به معیارهای روش طراحی زیبا ، توسط دکتر اژدری و سایر شرکت کنندگان در جلسه، به بحث گذاشته شد.

دکتر اژدری در گفتگویی کوتاه با گزارشگر طراحی صنعتی به این نکته اشاره کردند که روند زیبا دیزاین که ایشان آن را در ورک شاپی که آقای سهراب وثوق، در ایران برگزار کرده بودند با آن آشنا شده بودند، در واحدی به نام مدیریت طراحی در گروه معماری داخلی دانشکده معماری پردیس هنرهای زیبا در کنار روندهای دیگری چون روند دانشگاه پلی تکنیک میلان و دانشگاه دلف، به دانشجویان تدریس شده بود که با توجه به استقبال دانشجویان از روند زیبا دیزاین، این کارگاه شکل گرفت تا در طول آن دانشجویان بیشتر و به صورت حرفه ای تر با این روند آشنا شوند.

به گفته وی این روند دارای ۳ اصل اساسی است: مردم نگاری سریع، شناخت الگو و طراحی سناریو. که در طول ۳ روز برگزاری این کارگاه سعی شد تا در هر روز دانشجویان با یکی از این اصول آشنا شده و آن را تمرین نمایند. ایشان در پایان به این نکته اشاره کردند که شخصا این روند را برای طراحی محصول بکار برده بودند -هرچند که در نمونه های موجود در زیبا، نمونه های معماری نیز دیده می شود- و برای ایشان استفاده از این روند در معماری و معماری داخلی یکی از نکات جالب و مثبت این کارگاه بود.

در جلسه پایانی کارگاه، دکتر انصاری، مدیر گروه معماری داخلی پردیس هنرهای زیبا و دکتر فرضیان، عضو هیئت علمی معماری دانشگاه حضور داشتند.

در پایان مراسم دانشجویان هدیه ای به رسم یادبود به جناب آقای دکتر اژدری اهدا نمودند.

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

گزارش همایش یک روزه تدکس دانشگاه تهران

گزارشگر: روشنک حقیقی عکاس: معین فخرآور همایش یک روزه تدکس دانشگاه تهران (TEDxUniversityofTehran)توسط اعضای انجمن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *