خانه / اخبار / گزارش نشست خبری سومین دوسالانه طراحان بسته بندی ایران

گزارش نشست خبری سومین دوسالانه طراحان بسته بندی ایران

نشست خبری سومین دوسالانه طراحان بسته بندی ایران صبح روز ۲۵ آذر در سالن استاد امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دو سالانه، ایمان آل مظفر، موسس و مدیر مسئول سایت «بسته‌ها»، متین میرزائی، مدیر روابط عمومی و تبلیغات، امیر عباسیان به نمایندگی از کار آفرین برتر و چهره ماندگار صنعت و تجارت، امیرهومن محمدی چهره ماندگار صنعت چاپ و کارآفرین برتر و مهرداد ذوالنور مشاور و مدیر امور رسانه در این نشست حضور داشتند.
در ابتدا آل مظفر گفت: ما در این مدت و در چنین شرایطی که هر کدام به نحوی درگیر مشکلات اقتصادی و اجتماعی هستیم از خود پرسیدیم که آیا نباید دو سالانه را برگزار کنیم؟
وی ادامه داد: چند مسئله ما را وادار کرد که نه تنها این دو سالانه را برگزار کنیم بلکه به شکل پرشورتری وارد پروسه برگزاری آن شویم و با قدرت‌تر پیش برویم. ما این باور را داشتیم که در شرایط سخت است که باید کار خود را توسعه ببخشیم و برای کشور، برای نسل آینده تلاش کنیم.
دبیر دوسالانه طراحان بسته بندی اظهار کرد: در شرایطی که کالای خارجی کمتر وارد کشور می‌شود، تولیدکنندگان ما در یک رقابتی قرار گرفته‌اند تا بتوانند کالاهای باکیفیت‌تری را عرضه کنند و جایگزین خوبی باشند برای مصرف کننده ایرانی. تولیدکنندگان ما به سویی حرکت کرده‌اند که می‌دانند باید بسته‌ای مرغوب در اختیار مصرف کننده خود بگذارند.
آل مظفر گفت: بحث بعدی ما برای برگزاری این دو سالانه سازندگی و حمایت از نیروی جوان است. ما فکر کردیم تا چه زمانی می‌خواهیم از تعداد خاصی طراح استفاده کنیم و استعدادهای جوان کی و کجا پس می‌خواهند دیده شوند. ما در دوسالانه امسال بر روی این بحث تمرکز کردیم و به دنبال ایده ها، خلاقیت تجربی و کارهای جدید باشیم.
وی تاکید کرد: خوشبختانه وقتی کتاب‌های دوسالانه طراحان بسته بندی را مرور می‌کنیم متوجه آن هستیم که هم کیفیت طراحان رشد کرده و هم تولیدکنندگان توجه بیشتری به بسته بندی دارند. ما در این مسیر با پتانسیل‌های شخصی پیش می‌رویم و خوشبختانه سازمان‌های خصوصی فراوانی هستند که ما را حمایت کردند. این حمایت منجر به آن شد که ما بتوانیم فراخوانمان را به شکل وسیع تر حتی بر روی بیلبوردهای شهری هم نمایان کنیم.
مدیر وب سایت بسته‌ها گفت: ما در شورای سیاست‌گذاری امسال چند رویکرد خاص برای دو سالانه انتخاب کردیم. یک توجه کردن به محیط زیست بود و دیگری بحث ایده‌ها و خلاقیت تجربی که مختص به تهران هم نبود و ما خوشبختانه توانستیم آثاری را از سراسر ایران در اختیار داشته باشیم.
آل مظفر بیان کرد: این مسائل فقط مختص به طراح و تولید‌کننده نیست بلکه ما همه باهم در تلاش هستیم تا کالای ایرانی یک پله بالاتر برود و ما تغییر محسوس در این حوزه را احساس می‌کنیم.

گزارش نشست خبری سومین دوسالانه طراحان بسته بندی ایران
برندهای ما از هویت ذهنی برخوردار نیستند
سپس امیر حسین عباسیان که به نمایندگی از محمد چراغی در نشست حاضر شده بود گفت: من نماینده یک خانواده ۵ هزار نفری هستم. نماینده برندی که ۴۷ سال است مشغول به فعالیت است. من از بطن تولید می‌آیم و البته باید گفت ما کمی خسته هستیم. چرا که من در ۱۷ سالی که تجربه کاری دارم متوجه آن هستم که مسئولان ما حرف‌های ما را نمی‌شنوند و بهتر است که ما روی خودمان حساب باز کنیم و روی پای خودمان بایستیم.
وی ادامه داد: در سرتاسر جهان هر تولیدکننده‌ای از یک افق برخوردار است و چشم‌اندازهای کوتاه و بلند مدتی دارند اما ما روی هیچ برنامه ‌ای نمی توانیم کار کنیم چرا که امکانش نیست. ما از بسیاری از مسائل اطلاعی نداریم و چون حمایتی نسیت هر شکل برنامه‌ریزی منحرف و خراب می‌شود و از این بابت است که تولیدکنندگان ما دچار روزمره‌گی هستند و نمی توانند برنامه‌ریزی مشخصی برای خود متصور باشند.
این کارآفرین برتر گفت: بیشتر تولیدکنندگان ما هنوز درگیر تصورات تولید هستند و نمی‌دانند محصولشان باید دست چه کسی برسد؟ آن‌ها نمی دانند که چه تفکری در محصولشان باید گنجانده شود تا مخاطب به واسطه یک هدفی از این محصول استفاده کند و هم چنان اکثر بودجه ها باز در بخش تولید خرج می‌شود. وقتی ما درباره تولید ملی صحبت می‌کنیم باید بدانیم برندینگ اساسا چیست؟
عباسیان در این‌باره توضیح داد: تصوری که ما از برند داریم نام و نشان تجاری است اما برند یک هویت است. یعنی جدای از یک خدمات به شما هویتی هم القا می‌کند. هر برندی از یک هویت بصری و یک هویت ذهنی برخوردار است. در بهترین تولیدات ما فقط هویت بصری است که اهمیت دارد و ما در موقعیت آرایشی تولید گیر کردیم. بخشی از این مساله بر میگردد به بسته بندی و به این که بسیاری از تولیدکنندگان نمی دانند برندی که هویتی ذهنی برایش در نظر گرفته نشده است می خواهد در بازار چه کاربردی داشته باشد.
وی تاکید کرد: شاید به همین دلیل است که ما بسته‌بندی مناسب نمی‌بینیم و شاید دلیل حضور من در اینجا دغدغه‌ای است مبنی بر این که تولیدکنندگان ملی ما این مسئله را بهفمند و ما بتوانیم در زمینه برند سازی به یکدیگر کمک کنیم.

سپس با حضور میهمانان نشست از پوستر این رویداد رونمایی شد. پوستری که توسط تیم برگزار کننده طراحی شده بود.

گزارش نشست خبری سومین دوسالانه طراحان بسته بندی ایران
‌خواستیم دو سالانه منحصر به پایتخت نباشد
در ادامه نشست متین میرزایی مدیر روابط عمومی و تبلیغات دوسالانه درباره چگونگی برگزاری دوسالانه اطلاعاتی را بیان کرد و گفت: فراخوان ما امسال در دو بخش اعلام شد. یک بخش حرفه‌ای بود که خود شامل سه رویکرد می‌شد. ما با رویکردهای بهترین دیزاین بسته ‌بندی از منظر طراحی (دیزاین)، بهترین دیزاین بسته‌بندی از منظر توجه به محیط زیست و بهترین دیزاین بسته‌بندی از منظر نوآوری و نگاه تازه، این فراخوان را منتشر کردیم.
وی ادامه داد: بخش جنبی مسابقه هم بخشی بود که با همراهی «تترا پک» برگزار شد. ما امسال ۴۳۶ اثر از ۱۸۸ طراح مستقل، استودیوی طراحی و آژانس تبلیغاتی دریافت کردیم که بعد از انتخاب تعداد ۲۰۴ اثر از ۱۰۸ طراح به نمایشگاه راه پیدا کردند. این آمار برای ما خوشحال کننده بود چرا که ما با یک رشد دو و نیم درصدی در تعداد آثار، نسبت به دوسالانه قبلی رو به رو بودیم.

گزارش نشست خبری سومین دوسالانه طراحان بسته بندی ایران
مدیر روابط عمومی و تبلیغات دو سالانه تاکید کرد: بخش زیادی از آثار در جشنواره امسال از دیگر شهرها به دست ما رسید و این اتفاق خوشایند بود چرا که ما از ابتدا تصمیم داشتیم این رویداد منحصر به پایتخت نباشد. بسیاری از طراحان هم طراحانی بسیار جوان بودند که اساسا بخش مسابقه «تترا پک» برای کشف این طراحان جوان در نظر گرفته شده بود.
میرزایی سپس به داوران بخش اصلی و تیم تترا پک اشاره کرد و گفت: افرادی چون امراله فرهادی، سید رضا خلیلی، میترا شاهسوند، مهرزاد دیرین، سید مصطفی سید ابراهیمی داوران بخش اصلی جشنواره و عاصفه پیشرو، روجا دانش، نسیم صادقیان و ریچارد هاروانی داوران بخش تترا پک دو سالانه هستند.
وی بیان کرد: نمایشگاه دوسالانه از ۶ دی ماه در فرهنگسرای نیاوران افتتاح می‌شود و تا ۱۶ دی ماه ادامه دارد. ما امسال مراسم اختتامیه و اهدای جوایز را هم در تالار دریای نور هتل استقلال برگزار خواهیم کرد که در روز ۱۳ دی ماه اتفاق می‌افتد. یکی از دلایل آن که ما شکل اختتامیه دو سالانه را تغییر دادیم آن بود که طراحان ، تولیدکنندگان و فعالان این حوزه بتوانند در یک محیط مشخص با یکدیگر تعامل کنند.

تصاویر این نشست خبری:

 

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

فراخوان مسابقه بین المللی بسته بندی “۲۰۱۸ Young”

موضوع مسابقه بسته بندی موضوع مسابقه Coffee Mania می‌باشد. طراحی بسته‌بندی برای قهوه، فنجان قهوه، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *