خانه / اخبار / ۵ روشی که MIT با آن سیمهای برق را متحول خواهد کرد

۵ روشی که MIT با آن سیمهای برق را متحول خواهد کرد

با الهام گیری از شلنگ آب، گروه مربوط به نوآوری در زمینه ارتباطات قابل لمس MIT روش هایی را امتحان می‌کند که سیم برق را به بخشی از ارتباط تعاملی کاربر با دستگاه، تبدیل نماید.
به گفت اعضا این گروه، تقریبا همه از سیم‌های برق متنفرند. هر وسیله‌ای یک سیم دارد، و معمولا هم و دست و پاگیر است. این گروه قصد دارد که با این پروژه نقش و معنای دیگری را به این سیم‌های نخواستنی ببخشد.
برای الهام گیری، این گروه به شلنگ‌های آبی‌ که در خانه‌ها استفاده می شوند نگاه کرده و متوجه شد که کاربران چگونه با فشردن شلنگ، گره زدن و یا جدا کردن آن از شیر، میزان و نحوه فشار آب را تنظیم و کنترل می‌نمایند. و به این فکر افتاد که چه می شد از همین حرکات برای کنترل سیم‌های برق وسایل الکتریکی‌ که در خانه یا اداره استفاده می شوند بهره جست.

۱. گره زدن:
یکی‌ از تجربی‌‌ترین بخش‌های این پروژه، گره زدن است. یک سری حسگر هایی داخل سیم تعبیه شده اند که قادرند تشخیص دهند که آیا سیم دارد گره می‌خورد یا نه و میزان فشردگی این گره چقدر است. به عنوان مثال با سفت کردن یک گره سیم می توانید از آن به عنوان تنظیم کننده برای میزان نور چراغ استفاده کنید. و یا اینکه سه گره جدا در سیم یک لامپ LED میتواند ارزش‌های RGB آن را تعین کرده و رنگ نور لامپ را تغییر دهد.


۲. فشردن:
فکر کنید که در هواپیما نشسته اید و دارید به موسیقی دلخواه خود گوش می‌کنید. ناگهان مهماندار از شما چیزی می پرسد. شما به آرامی سیم گوشی خود را فشار می‌دهید و صدا به سرعت قطع شده و شما صدای مهماندار را خواهید شنید. به محض اینکه سیم را رها می‌کنید و فشار از روی آن برداشته می شود دوباره موسیقی شروع به پخش می شود. به گفته این گروه، تولید کنندگان گوشی‌ها به راحتی‌ و ارزانی‌ می توانند این تکنولوژی را در گوشی‌های خود تعبیه کنند. فقط لازم است که یک حسگر ارزان را در داخل سیم گوشی تعبیه نموده و برای پوشش سیم از روکش رسانا استفاده کنند.

۳. احساس فشار:
همانند مثال بالا، تکنولوژی مشابهی‌ می تواند مورد استفاده قرار بگیرد، و وقتی‌ یک جسم سنگین بر روی یک سیم می‌افتد جریان برق قطع شود. فرض کنید که می‌توانستید لپ‌تاپ خود را با پرت کردن یک کتاب به روی سیم آن خاموش کنید.


۴. خم کردن:
بعضی‌ از سیم‌ها قادرند که جریان‌های الکتریکی‌ که از طریق فشار ایجاد می شوند را تشخیص دهند. برخی‌ شهر‌ها از این سیمها استفاده می کنند که تعداد خودروهایی که از یک خیابان عبور می کنند را بشمارند. این گروه از این سیم‌ها استفاده کردند که کل سیم را به کلیدی برای قطع و وصل جریان بدل نمایند. تنها کاری که کاربر لازم است انجام دهد این است که سیم را خم نماید. مثلا اگر می‌خواهید یک چراغ را خاموش کنید فقط سیم را خم کرده و اگر دوباره می‌خواهید آن را روشن کنید دوباره آن را خم کنید.


۵. کشیدن:
در حال حاضر حسگر هایی وجود دارند که قادرند کشیدگی را در سیم‌ها حس کنند. مثلا فرض کنید که اگر سیم کامپیوتر شما حس کند که دارد کشیده می شود قبل از اینکه کاملا ارتباط قطع شود کامپیوتر شما را به حالت غیر فعال در آورده و در صورت قطع سیم، صدمه به کامپیوتر شما وارد نخواهد آمد.

خیلی‌ از روش‌های پیشنهادی بسیار ارزان و با توجه به تکنولوژی‌های امروزی قابل اجرا هستند.

منبع

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

طراحی مبلمان خانه - با قابلیت حمل و نصب آسان

طراحی مبلمان خانه – با قابلیت حمل و نصب آسان

طراحی مبلمان خانه – به شیوه نوین که فقط با کشش ساخته و نصب می‌شود. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *