خانه / تازه ها / یافته های جدید در رابطه با خطرات پرینتر سه بعدی

یافته های جدید در رابطه با خطرات پرینتر سه بعدی

تحقیقات چهارسالِ حاکی از آن است که پرینترهای سه بعدی ذرات ریز خطرناکی را ساطع می‌کنند که می‌تواند تا ابد در ریه‌های شما باقی بماند.

اگر شما یک پرینتر سه بعدی دارید باید اطمینان حاصل کنید که در محیطی با تهویه مناسب و به دور از اتاق کودکان تعبیه شده باشد. زیرا پرینترهای سه بعدی ذرات ریزی از خود انتشار می‌دهند که ممکن است سمی باشد و تا ابد در ریه های شما باقی بمانند.

این عقیده دکتر رُدنی وِبر استاد جورجیا تک می‌باشد که اخیراً نظارت برروی تحقیقی در رابطه با پراکندگی ذرات پرینترهای سه بعدی داشته است. بخشی از این تحقیقات چهار ساله به دنبال استانداردسازی نحوه اندازه‌گیری این ذرات بوده تا بتوان یک روز شاهد پرینترهای سه بعدی سالم‌تر در بازار باشیم.

پیش از این تحقیقات بسیاری این مسئله را تایید نمودند که در حین ذوب و شکل دهی فیلامنت های پلاستیکی توسط پرینترهای سه بعدی، مواد نامطبوعی در هوا منتشر می شود که به کوچکی ۱۰۰ میکرون می‌باشد. ولی طبق گفته وِبر اندازه‌گیری میزان ذرات انتشار یافته سخت می‌باشد، زیرا هر کدام از تحقیقات انجام شده بر روی دستگاه ها و فیلامنت‌های مختلف می‌باشد. تیم تحقیقاتی وبر با استفاده از استانداردی که در حال حاضر برروی پرینترهای لیزری ایجاد شده، کار خود را آغاز نمودند؛ که شامل قرار دادن یک پرینتر لیزری یا چاپگر دو بعدی در اتاق خالی از هوا و اندازه گیری ذرات انتشار یافته در حالیکه ذرات هوا به صورت کنترل شده پمپاژ می‌شوند، می‌باشد.

تیم وبر دریافتند که این مساله که حتی با وجود تعبیه فن و فیلتر در فضا یا برروی دستگاه، ذرات در هوا انتشار نمی‌یابد، صحت ندارد. وبر می گوید که “تعبیه فن ممکن است اندکی کمک کند ولی کاملا ذرات را از بین نمی برد. به طور مشابه استفاده از ماسک هم کمکی نمی‌کند، زیرا این ذرات به قدری ریز می‌باشند که می توانند از هر شکافی عبور کنند”.

یافته های جدید در رابطه با خطرات پرینتر سه بعدی

یافته دیگر این بود که فیلامنت‌ها در واقع مخلوطی از مواد شیمیایی با برندها و در مدل های مختلف می باشند و حتی اگر یک ماده شیمیایی تنها جز کوچکی از فیلامنت باشد، هنوز هم می‌تواند در مقادیر قابل توجهی در هوا منتشر شود.

به گفته وبر: “توده ذرات تولید شده در هوا تقریبا کوچک‌تر از چیزی است که شما برای تولید شکل سه‌بعدی اکسترود می‌کنید، آنها با مواد مختلف ترکیب می‌شوند و بدون اغراق سنجش میزان تاثیر بالقوه این مواد شیمیایی برروی سلامت انسان دشوار می‌باشد”.

در نهایت دمایی که فیلامنت در آن ذوب می‌شود، برروی نوع ذرات شیمیایی که در هوا معلق می‌شوند تاثیر زیادی دارد. به عنوان یک قاعده کلی، هر چه دستگاه پرینتر سه بعدی خنک‌تر کار کند کیفیت هوای اطراف آن بهتر خواهد بود. امیدواریم  تولیدکنندگان در زمان طراحی پرینترهای سه بعدی آتی، این دیدگاه را در ذهن داشته باشند.

تا چه حد باید نگران این موضوع باشیم؟ کمی. وبر می گوید؛ “من نمی‌توانم بگویم این یک مسئله وحشتناک است، زیرا شما همیشه در معرض چنین ذراتی همانند آنچه از خودروهای دیزلی انتشار می‌یابد می‌باشید، و این تنها محدود به پرینتر سه بعدی نمی باشد. فقط به خاطر اینکه این ذرات غیرقابل کنترل می‌باشند، مردم زیاد در موردش فکر نمی‌کنند”.

” صادقانه بگویم تا زمانی که شما تهویه مناسبی برای این کار داشته باشید، من نگرانی ندارم، ولی اگر تعداد زیادی از این پرینترها را در یک اتاق همانند کلاس درس قرار دهید و  ذرات پلاستیک را استشمام کنید، آن وقت نگران می‌شوم”.

مترحم: نگین بزرگی‌نژاد

منبع: What an unprecedented study found about 3D printing’s dangers

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

ساخت Delft Blue با پرینترهای سه بعدی

برای سال‌ها کوزه‌های سفالی Delft، که با Delft Blue هم شناخته می‌شوند، شهرت جهانی دارند. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *