خانه / اخبار / ساخت Delft Blue با پرینترهای سه بعدی

ساخت Delft Blue با پرینترهای سه بعدی

برای سال‌ها کوزه‌های سفالی Delft، که با Delft Blue هم شناخته می‌شوند، شهرت جهانی دارند. این صنعت هلندی به واسطه‌ی ظرافت و کیفیت خود شناخته می‌شود. پس، وقتی که پرینت سه بعدی با این صنعت قرن هفدهمی تلفیق می‌شود، تنها می‌توان از این ترکیب لذت تام برد.

به تازگی یک طراح به نام الیور ون هرپت، مجموعه‌ای از آثارش را به نمایش گذاشته که متشکل از گلدان‌های سرامیکی ساخته شده با پرینترهای سه بعدی و به رنگ‌های آبی و سفید هستند. این مجموعه به خوبی نشان می‌دهد که پرینت سه بعدی چگونه می‌تواند بر همه‌ی بخش‌های صنایع اثر بگذارد؛ از هنر و معماری تا صنایع غذایی!

ناگفته نماند که پرینت سه بعدی سفال و سرامیک ابداع جدیدی نیست. چند سالی است که صنعتگران و حتی هنرمندان به استفاده از پرینترهای سه بعدی برای تولید آثار سفال و سرامیک می‌پردازند. کسانی همچون Libera Rutilo و همچنین بسیاری از هنرمندان در پروژه‌ی Google Arts & Culture از پرینترهای سه بعدی برای خلق آثار هنری استفاده کرده‌اند.

ساخت Delft Blue با پرینترهای سه بعدی

جالب اینجاست که این لیست بسیار طولانی‌تر از این است و دلیل آن هم روشن است: پرینت سه بعدی آزادی عمل بی‌سابقه‌ای را در تولید پیچیدگی‌ها و استفاده از مواد مختلف در اختیار هنرمندان قرار می‌دهد. همین مشخصه‌ی صنعت پرینت سه بعدی هم هست که باعث شد الیور ون هرپت آن را برای تلفیق تکنولوژی‌های نوین و صنعت سنتی هلندی انتخاب کند.

Delft Blue اولین‌بار با هدف تقلید از ظروف سرامیکی وارداتی از چین تولید شد. به خاطر عدم استفاده از کائولین (Kaolin، نوعی گل سفالگری)، طراحان هلندی به نتایجی نامنتظره‌ای رسیدند؛ ظروف سفالی لعابدار به شکل‌ عجیب و غریبی در آمده بودند، ولی در عین حال ظاهری جذاب و شرقی داشتند!

الیور ون هرپت می‌خواست که طرح‌هایش را از این آثار سنتی و جهانی شده استفاده کند و با مدرنیزه کردن آن به فرم‌های نوینی برسد. به همین خاطر هرپت پرینتر سه بعدی سرامیک را برای کار خود انتخاب کرد و توانست تا ۱۴ طرح مختلف را با آن تولید کند. پرینتر سه بعدی هرپت توانایی تولید قطعاتی با ارتفاع ۹۰ سانتی‌متر را دارد.

این طراح هلندی توضیح می‌دهد که قبل از وارد کردن مواد اولیه‌ی سرامیک به درون نازل پرینتر سه بعدی، کبالت آبی را به طور دستی با گل مخصوص سرامیک مخلوط می‌کند. همین روش است که باعث می‌شود خروجی، با ترکیب رنگ آبی و سفید و به طور گرادیان شعاعی در بیاید. او  نتیجه می‌گیرد که موتیف آبی (blue motif) در حقیقت “ترجمه‌ی تعامل انسان و ماشین” است.

اگر به هنر الیور ون هرپت اعتقاد داشته باشید به این نتیجه خواهید رسید که آثار سفالی ایشان هرپت چیزی بیشتر از دکور است.

ساخت Delft Blue با پرینترهای سه بعدی

ناگفته نماند که الیور ون هرپت مجموعه‌ آثار دیگری هم دارد که با پرینتر سه بعدی تولید شده‌اند. اگر تمایل به دیدن مجموعه‌ای کامل از آثار هرپت را دارید می‌توانید از وبسایت رسمی ایشان oliviervanherpt.com دیدن فرمایید.

درباره ی 3BOWDI

وبسایت تخصصی 3BOWDI.COM خود را به عنوان مرجع "Additive Manufacturing" در ایران معرفی می‌کند. اصطلاح "Additive Manufacturing" یا آن‌طور که در ایران به آن "ساخت افزایشی" اطلاق می‌شود، به مجموعه‌ای از فرآیندها گفته می‌شود که ایده‌ی یک محصول را به محصول نهایی تبدیل می‌کند. زنجیره‌ی تولید ارزش در ساخت افزایشی به کلی با پارادایم‌های سنتی تفاوت دارد. ساخت افزایشی در اغلب موارد از اسکن سه بعدی و طراحی شروع می‌شود و به پرینت سه بعدی و عملیات پساپرداخت ختم می‌شود. خدمات و فعالیت‌های تیم وبسایت تخصصی 3BOWDI.COM تنها به مرجعیت دانشی و خبری در حوزه‌ی ساخت افزایشی ختم نمی‌شود، بلکه این مجموعه به طور فعال به ارائه خدمات پرینت سه بعدی، اسکن سه بعدی و مهندسی معکوس، طراحی مهندسی و صنعتی، فروش پرینتر و اسکنر و همچنین برگزاری ورکشاپ‌ها و دوره‌های مرتبط مشغول است.

همچنین ببینید

خانه‌های چاپی با پرینتر سه بعدی، راه‌حل پایدار برای مشکل مسکن در جهان؟

TECLA نام شرکتی با هدف ساخت خانه‌های چاپی با پرینتر سه بعدی است که از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *