خانه / گزارش اختصاصی / گزارش کارگاه خلاقیت – دانشگاه آزاد دانشکده هنر و معماری

گزارش کارگاه خلاقیت – دانشگاه آزاد دانشکده هنر و معماری

کارگاه خلاقیت انجمن علمی طراحی صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی (هنر و معماری)، در روز پنجشنبه مورخ اول دی ماه سال ۹۰ در ساختمان اصلی این دانشکده (هنر و معماری) ، از صبح تا بعد از ظهر با حضور آقای ضیایی و خانم سحر راغبی هر دو از اساتید این دانشگاه، برگزار گردید.


این کارگاه در دو بخش برنامه ریزی شده بود: بخش اول بصورت تئوری (همایشی) و بخش دوم عملی و کارگاهی. از ابتدای صبح دانشجویان برای حضور در این ورک شاپ حضور بهم رساندند و در نهایت پس از پذیرش نهایی ۸۰ نفر، که در ۲۰ گروه ۴ نفری (بصورت رندوم) تقسیم شدند، کارگاه آغاز گردید.


بخش اول ورک شاپ در سالن همایش دانشکده (سالن ۱۰۷) در ساعت ۱۰:۴۵ با سخنرانی مجری انجمن علمی آغاز گردید. پس از توضیحات مجری برنامه درباره نحوه برگزاری ورک شاپ، سخنرانی خانم مهندس راغبی در ساعت ۱۱ آغاز گردید و پس از ایشان نیز آقای مهندس ضیایی تا پایان بخش اول به ایراد سخنرانی، پرداختند.

در سخنرانی های بخش اول موضوعاتی چون مباحث پایه ای دیزاین، تحقیقات و رویکردهای دیزاین در حوزه پژوهش و همچنین خلاقیت بعنوان موضوع اصلی این برنامه مطرح گردید. شایان ذکر است که در حین سخنرانی مهندس ضیایی، بصورتی پویا از وسایل و ابزار محیطی استفاده کردند و سخنرانی ایشان بسیار پر شور و پرتحرک بود. پس از پایان این بخش به شرکت کنندگان فرصت استراحت داده شد و از آنها درخواست گردید تا برای پذیرایی و صرف نهار به سالن اصلی گارگاه در طبقه زیر همکف دانشکده مراجعه نمایند.


در بخش دوم برنامه – بخش کارگاهی – که پس از استراحت یکساعت و نیمه آغاز گردید، روال بدین صورت مشخص شد که در ابتدا مدرسین توضیحاتی ارائه می دهند و سپس یک موضوع مشخص می گردد تا گروه ها در مورد آن ایده پردازی کنند و درنهایت طرح های خود را ارائه و از میان آنها طرحی برگزیده خواهد گردید.


در بخش کارگاهی برنامه نیز، آقای مهندس ضیایی توضیحاتی را در مورد تفکر سیستماتیک به شرکت کنندگان دادند و دیزاین را نوعی تفکر سیستماتیک دانستند. ایشان فضای ذهنی و عملی یک دیزاینر را وابسته به sketching معرفی کردند که هر طراح در پروژه های مختلف به نوعی از این ابزار استفاده می کند.


آقای مهندس ضیایی در ادامه تذکر دادند که در فضای کار طراحان قابلیت و قدرت ارائه سه بعدی ۳D Sketching ، ماکت سازی، مدلسازی و همانا درک زیبایی شناسی سه بعدی عوامل مؤثری در پروسه طراحی خواهند بود. از نظر ایشان کار طراحی در بسیاری از پروژه بصورت تیمی صورت می گیرد، بر همین اساس طراحان باید بتوانند تفکر تیمی داشته باشند یعنی بتوانند یک طراح گروهی باشند. وی برای کسب اطلاعات بیشتر شرکت کنندگان را به مطالعه کتاب “۱۷ اصل برای کار تیمی” دعوت کردند.


در بخش دیگری از آموزش های کارگاه خلاقیت، مدرس این ورک شاپ تکنیک های Sketching را توضیح دادند و نکات مهم در این ابزار را کدگزاری، استفاده از علائم، مختصر بودن معرفی کردند و درک بهتر از Infographics را در این موضوع برای طراحان الزامی دانستند.


قبل از آغاز فاز طراحی عملی، مهندس ضیایی فرآیند طراحی را بصورت خلاصه برای این ورک شاپ، به دو بخش جمع آوری اطلاعات و ایده پردازی تقسیم کردند و توضیح دادند که گروه ها می بایستی در مورد موضوع بتوانند به یک استراتژی برسند تا براساس آن طراحی کنند.


پس از یک پذیرایی مختصر عصرانه، خانم مهندس راغبی موضوع عملی این ورک شاپ را اعلام کردند:

” طراحی کتابخانه ای برای هنرمند”


پس از اعلام موضوع شرکت کنندگان در گروه های خود بر اساس مطالب آموزش دیده شده از ابتدای کارگاه شروع به فعالیت کردند و در این میان نیز مدرسین به سئوالات گروه های شرکت کننده پاسخ می دادند و در مواقع لازم توضیحات کامل تری بصورت کلی به آنها ارائه می کردند.


پس از پایان بخش طراحی در ساعت ۱۷:۳۰، شرکت کنندگان کار بر روی آثار خود را پایان دادند و آثار خود را بر روی دیوار نصب کردند. سپس حضار مکان کارگاه را ترک کردند و به لابی طبقه همکف منتقل شدند تا داوران بتوانند با بررسی آثار، طرح برگزیده را انتخاب کنند. گروه داوری در این ورک شاپ شامل آقایان ضیایی(مدرس طراحی صنعتی)، ابراهیم ساکتی (انیماتور)، خانم ها سحر راغبی (مدرس طراحی صنعتی) و سانای نوربخش (مدرس طراحی داخلی) بودند.


در آخرین بخش این ورک شاپ، دبیر انجمن طراحی صنعتی دانشکده هنر و معماری، طرح گروه ۱۳ (ساناز رئیسی-محمد نوروزیان-نیاز واحدی-سیما کربلایی-گشتاسب محمدی) را بعنوان طرح برگزیده معرفی کردند و به اعضای این گروه لوح تقدیر اهداء کردند. شایان ذکر است که ۳ گروه دیگر (گروه های ۱۷-۱۹-۵) نیز بعنوان گروهایی که آثار آنها قابل تقدیر بوده است معرفی گردیدند.


در حاشیه
– استقبال دانشجویان از این کارگاه بسیار چشمگیر بود.
– گواهینامه شرکت در کارگاه، به تمامی شرکت کنندگان این ورک شاپ از طرف هیأت اجرایی اهدا گردید.


– کارگاه در بخش اول، با بیش از یکساعت تأخیر آغاز گردید.
– در مراحل مختلف برنامه پذیرایی مناسبی از شرکت کنندگان، بعمل آمد.
– در کنار برگزاری این کارگاه، محصولاتی چون آخرین شماره نشریه چهارباغ و همینطور یک CD شامل فایل صوتی ۵۵ دقیقه ای از صحبت های آقای مهندس کریمی درباره خلاقیت (Triz) ضبط شده از برنامه طلوع شبکه ۴ ، برای داوطلبان قابل خرید بود.


– فعالیت هیأت اجرایی این برنامه نیز بسیار قابل تقدیر بود.

با تشکر فراوان از انجمن علمی طراحی صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی (هنر – معماری).
همچنین تشکر ویژه از گزارشگر محترم سایت آقای آرمان فرهمند برای همکاری در ضبط گزارش.

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

طراحی مبلمان خانه - با قابلیت حمل و نصب آسان

طراحی مبلمان خانه – با قابلیت حمل و نصب آسان

طراحی مبلمان خانه – به شیوه نوین که فقط با کشش ساخته و نصب می‌شود. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *