خانه / گزارش اختصاصی / گزارش مراسم اختتامیه کارگاه آنلاین “زمین ما”

گزارش مراسم اختتامیه کارگاه آنلاین “زمین ما”


مراسم اختتامیه دومین کارگاه آنلاین “زمین ما” همزمان با ۲۸ مین نشست تخصصی گروه طراحی صنعتی دانشگاه هنر، شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ با حضور اساتید محترم آقایان دکتر مجیدی (معاون دانشجویی دانشگاه هنر)، دکتر رزاقی (مدیر گروه طراحی صنعتی دانشگاه هنر)، مهندس میرفندرسکی، دکتر اژدری، مهندس اصل فلاح، دانشجویان و علاقه مندان به حوزه طراحی سبز و پایدار برگزار گردید.

این مراسم از ساعت ۱۳:۳۰ با پخش فیلم ” Story of Stuff ” آغاز گردید. این فیلم که به بیان زندگی مدرن و صنعتی و ماهیت اصلی اشیاء و وسایل مورد استفاده انسان ها، می پردازد، به مدت ۲۵ دقیقه پخش گردید. این فیلم زوایای پنهان اشیاء تولیدی و مورد استفاده را با نگاه پایداری، به نمایش در می آورد. پس از پایان نمایش این فیلم، مجری برنامه، سخنران اول، جناب آقای مهندس میرفندرسکی را برای ارائه سخنرانی به روی سن دعوت کردند.

مهندس میرفندرسکی، طی مدت حدود یکساعت به بیان موضوعاتی چون، سیر تحول طراحی از ابتدای آن یعنی انقلاب صنعتی و ارتباط آن با طراحی پایدار پرداختند. همچنین ایشان درباره شرایط طراحی و صنعت در ایران گذشته و حال و بیان مشکلات موجود در تولید و صنعت پرداختند که مستقیما به طراحان صنعتی نیز مربوط می گردد. وی در پایان نیز ذکر این نکته را بسیار مهم دانستند که متاسفانه بخش R&D در ایران بسیار نادرست معنا و تعریف گردیده است به نحوی که در بسیاری از کارخانه ها و مراکز تولیدی این بخش را بعنوان مرکز بررسی های مهندسی، تعیین استاندارد ها و بخش آزمایشگاهی می دانند و کلمه Develope را بمعنی درست آن که در این ترکیب به معنی خلق و طراحی است، برداشت نمی کنند. به همین دلیل در این بخش ها خبری از دیزاین، خلاقیت و خلق ایده و طراحی نیست. در نتیجه از طراحان صنعتی نیز بدرستی در این مراکز استفاده نمی گردد.

پس از پایان سخنرانی اول، حضار به دیدن بخشی از فیلم در The Genius of Design دعوت شدند، و بمدت ۱۵ دقیقه بخش آخری این مجموعه فیلم را که مرتبط با موضوع کارگاه آنلاین و نشست تخصصی بود را تماشا کردند. این فیلم با بیان اهمیت موضوع طراحی پایدار نمونه های بارز و جدید محصولاتی که با این ساختار و بنیان طراحی شده اند را به نمایش کشیده بود.

سخنران دوم برنامه جناب آقای دکتر علیرضا اژدری، فارغ التحصیل دانشگاه Polytechnic Milan بودند که حدود ساعت ۱۵ توسط مجری برنامه برای ایراد سخنرانی دعوت گردیدند. جناب آقای اژدری درباره چگونگی بهره ور کردن و عملی تر کردن مبانی طراحی سبز صحبت کردند و تعاریف و چالش های پیش روی توسعه پایدار را در بخش اول صحبت های خود مطرح کردند. وی در ادامه به اهمیت و توجه به مبحث طراحی پایدار از طرف همه ی گروه های مرتبط پرداختند و به این نکته اشاره کردند که دیدگاه فعلی ایت است که با طراحی پایدار نمی توان به سود دهی رسید بلکه باید در شرایط فعلی برای آن هزینه کرد، برای آن ردیف یارانه تعریف کرد و این به این دلیل است که به گفته کارشناسان اگر ما بخواهیم تا ۵۰ سال آینده بقاء داشته باشیم می بایستی ۹۰ درصد از میزان کنونی مصرف خود را کاهش دهیم. وی در بخشی دیگری از سخنان خود گفت ما بعنوان طراح باید نشان دهیم که طراحی پایدار می تواندسودآور باشد، و محصول باید در کنار خدمات آن ارائه گردد. علیرضا اژدری در بخش پایانی صحبت های خود با نمایش تصاویر محصولات و نمونه های مختلف، پروژه هایی از طراحی های پایدار را که در کشور ها و شرکت های مختلف به اجرا در آمده بود را برای حضار نمایش دادند.

پس از پایان سخنرانی آقای دکتر اژدری، نماینده پایگاه اطلاع رسانی گزارشگر، آقای مهندس اسماعیلی مکرم، به روی سن حضور یافتند و برای مدت کوتاهی به ارائه گزارش مختصری از چگونگی ایجاد ایده برگزاری این کارگاه و آمار و اهداف آن پرداختند. ایشان در صحبت های خود با اشاره به اینکه در طول برگزاری دو دوره کارگاه آنلاین “زمین ما” ۳۷ مقاله روز دنیا و ۵۴ پروژه به فارسی ترجمه و در اختیار شرکت کنندگان در این کارگاه قرار گرفته است از دانشجویان و علاقه مندان طراحی صنعتی خواستند که با ایجاد ارتباط بیشتر و بهتر برای برگزاری این برنامه در سالهای آتی همکاری بیشتری داشته باشند.


این برنامه پس از سخنان نماینده سایت گزارشگر طراحی صنعتی، در ساعت ۱۶:۳۰ به کار خود پایان داد.

گزارشگر طراحی صنعتی ضمن تشکر از تمامی کسانی که در برگزاری این کارگاه ما را یاری نمودند از تمامی دوستان صمیمانه دعوت می کند تا با ارائه نظرات پیشنهادات و مطالب خود ما را در برگزاری هرچه بهتر چنین برنامه هایی یاری نمایید.

در حاشیه
– در حاشیه این نشست، شرکت کنندگان می توانستند فیلم Human Footprint را که قرار بود در این برنامه پخش گردد و به دلایلی پخش نشد، را تهیه نمایند.
-در کارگاه امسال ۱۰۳ نفر ثبت نام کرده بودند که از این تعداد، ۵ نفر دکتری و ۳۱ نفر کارشناسی ارشد و مابقی کارشناسی بودند که این خود نشان از سطح کیفی این کارگاه دارد.
– بخشی از فیلم The Legend of Design که در این برنامه پخش گردید، توسط گروه گزارشگر طراحی صنعتی ترجمه و به صورت زیر نویس فارسی نمایش داده شد.
-جناب آقای مهندس میرفندرسکی نیز مانند سخنران دیگر (آقای دکتر اژدری) نسخه ای تصویری (Power Point) برای صحبت های خود آماده کرده بودند که متأسفانه به دلایل فنی نتوانستند آن را پخش کنند.
-امسال همزمان با برگزاری دومین کارگاه آنلاین زمین ما در انجمن گزارشگر طراحی صنعتی بخشی با عنوان زمین ما راه اندازی شد که در این بخش علاقه مندان به مباحث طراحی پایدار به بحث و تبادل نظر پرداختند. علاقه مندان می توانند از طریق این لینک در این مباحث شرکت نمایند.

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

آسیب شناسی سیستم مخازن جمع‌آوری ضایعات جامد در منطقۀ پنج شهر تهران

پدیده ضایعات به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از زندگی شهری مورد توجه بوده است. در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *