خانه / گزارش اختصاصی / گزارش مختصر فعالیت های انجام شده در حوزه دیزاین صنعتی در سال ۱۳۹۱

گزارش مختصر فعالیت های انجام شده در حوزه دیزاین صنعتی در سال ۱۳۹۱

نوروز را چه نو روز و چه همان نوروز بدانیم، برای ما ایرانی ها فرخنده، زیبا و مبارک است. در این روزهای ابتدای سال نو، بهترین فرصت است که روزهای سپری شده را با نگاهی گذرا به بوته نقد گذاریم و از این گذار نتیجه ای مطلوب برای اوقات در پیش سال آینده، برای خود و جامعه خود بدست آوریم. در سال گذشته اتفاقات و رویدادهای بسیار زیادی در جامعه طراحی صنعتی رخداد که هر کدام به نوبه ی خود (با تمام حواشی) باعث پیشرفت و ارتقاء سطح علمی و اجتماعی این جامعه گردید. بوقوع پیوستن تمامی این رویداد ها، مانند تاریخ یک ملت، در شکل گیری هویت جامعه طراحی صنعتی نقش داشته و دارد، و همچنین باعث پویایی این جامعه، که متأسفانه بنظر می رسد علیرغم پتانسیل زیاد، خیلی در جایگاه مناسب قرار ندارد، می گردد. بنظر می رسد که از یک طرف استقبال و ذهنیت مثبت در راستای وقوع فعالیت ها و رویدادها، و همچنین انتقال انرژی سازنده می تواند در شکل گیری جامعه مستقل و پویای نهایی موثر واقع گردد و از طرف دیگر حضور و ایفای نقش در وقایع مختلف می تواند مانع از شکل گیری اشتباهات و هدر رفتن انرژی های داوطلبانه و صادقانه ی موجود گردد.
امید است در سال آتی، شاهد حرکت پر سرعت تر و با محتوا تر در زمینه های مختلف دیزاین در کشور و حضور مؤثر در صنعت و عزت بیشتر طراحان صنعتی در جامعه باشیم.

گزارشگر طراحی صنعتی وارد سومین سال فعالیت خود شد. در سالی که گذشت سعی گردید تا آنجا که در توان بود در همه حال کنار طراحان و جامعه طراحان صنعتی باشیم. سعی گردید با حضور و اطلاع رسانی بدون جهت گیری، اتفاقاتی که در حوزه دیزاین صنعتی رخ داده بود، اطلاع رسانی گردد که در انتهای این مطلب گزارش های آماری آن برای اطلاع شما همراهان همیشگی منتشر خواهد شد.
هدف از نوشتن این مطلب بیان کوتاهی از برخی فعالیت های شاخص سال گذشته جامعه طراحی صنعتی و یادآوری آنها به این جامعه و همچنین ارائه گزارش مختصری از فعالیت های گروه گزارشگر طراحی صنعتی در سال ۱۳۹۱، می باشد تا در ابتدای سال بتوان دید بهتری برای جهت گیری در فعالیت های سال آتی برای مخاطبان ایجاد نماید.
خوشبختانه در سال گذشته شاهد اتفاقات بسیار خوبی در این حوزه بودیم که ما نیز سعی کردیم در حد توان خود به این تلاش دوستان ارج نهیم و از آن حمایت کنیم. همه ما می دانیم که این حرکت ها هیچکدام کامل نبوده اند و ایراداتی نیز داشته اند، اما نباید فراموش کنیم که این جامعه کوچک هرچند ۳۰ سالی از تاسیس آن گذشته، اما تازه شروع به حرکت کرده و در حال تجربه اندوزی و یادگیری است. البته این نکته نیز نباید باعث شود تا این برنامه ها بدون هماهنگی و مشورت اساتید و دلسوزان آن باعث دل زدگی بخشی از این جامعه کوچک شود و به بهانه های اولین بودن برنامه ها مجبور به اختراع دوباره چرخ شویم.
برای یادآوری خودمان و شما تعدادی از رویداد هایی که در سال گذشته به همت گروه های مختلف رخ داد، را در زیر ذکر می نماییم:

  1. جشن طراحی صنعتی
  2. سمینارها و کارگاه های برگزار شده در دانشگاه های تبریز، الزهرا، علم و صنعت، هنر، تهران و اصفهان
  3. شکل گیری بحث های آزاد خط و ربط
  4. رونمایی از خودرو پیتون
  5. برگزاری مسابقه و سمینار اسباب بازی
  6. چاپ کتب مختلف طراحی صنعتی
  7. جشن کتاب سال طراحی صنعتی
  8. دیزاین ویک تهران
  9. دریافت جوایز متعدد دیزاین توسط دانشجویان و فارغ التحصیلان طراحی صنعتی (از نکات جالب این بخش می توان به دریافت جایزه رد دات – Red Dot برای یک محصول تولید شده در ایران برای اولین بار اشاره کردکه بسیار افتخارآمیز است.)
  10. ارتقاء گروه طراحی صنعتی دانشگاه تهران به دانشکده

در کنار تمامی گروه هایی که برای این رشته درطول سال ۹۱ تلاش کرند، گزارشگر طراحی صنعتی نیز تلاش کرد تا با برگزاری برنامه هایی در جهت رشد آگاهی عمومی این رشته گامی کوچک بردارد. البته همانطور که قبلا هم ذکر شد ما نیز در اول راهیم و مسلما در برنامه های خود کم و کاستی هایی داشته ایم که با کمک شما و نظرسنجی هایی که از شرکت کنندگان برنامه ها داشته ایم در تلاشیم در سال جاری این برنامه ها را با کیفیت بالاتری اجرا نماییم. از جمله برنامه هایی که در سال ۹۱ توسط گزارشگر طراحی صنعتی برگزار شد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فعالیت های پایگاه گزارشگر طراحی صنعتی در سال ۹۱

  1. دومین کارگاه آنلاین زمین ما
  2. کارگاه طراحی برای تغییر الگوهای رفتاری
  3. نشست تخصصی هنر و محیط زیست
  4. برنامه جهانی دورهم برای طراحی پایدار
  5. برنامه جهانی دورهم برای طراحی خدمات
  6. همکاری در برگزاری مسابقه طراحی نشان (سازمان هواپیمایی کشوری)
  7. راه اندازی کتابخانه تخصصی طراحی صنعتی در دفتر این پایگاه
  8. دریافت شماره استاندارد بین المللی پیایندها از سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، مرکز ملی شاپا
  9. همکاری در برگزاری نمایشگاه طراحان ایرانی در میلان دیزاین ویک ۲۰۱۳ – Milan Design Week

گزارشگر طراحی صنعتی در همین جا از تمامی دوستان دعوت به عمل می آورد با اهدای کتاب به کتابخانه تخصصی این پایگاه در جهت پربارتر کردن این کتابخانه مارا یاری نمایند. عضویت در این کتابخانه برای تمامی علاقه مندان آزاد می باشد و شرایط آن به زودی اعلام می گردد.
لازم به ذکر است یکی از برنامه هایی که توسط گزارشگر طراحی صنعتی اطلاع رسانی و جمع آوری آثار آن صورت گرفت و متاسفانه به دلیل عمل نکردن برگزار کننده این مسابقه به تعهدات خود موجب دلگیری مخاطبان سایت گردید، مسابقه دانشجویی طراحی نشان سازمان هوایی کشور بود که علیرغم تلاش ما برای احقاق حق شرکت کنندگان این تلاش نتیجه ای نداشت و در همینجا مجددا از تمامی شرکت کنندگان در این برنامه عذرخواهی می نماییم و با توجه به مشکلاتی که در اکثر مسابقاتی که توسط ارگان های مختلف در داخل کشور، برگزار گردید، این وب سایت قوانین و شرایطی را تدوین کرد تا دیگر خارج از چهارچوب این قوانین هیچگونه مسابقه داخلی برگزار ننماید.
در ذیل آمارهایی از فعالیت بخش های مختلف سایت به حضورتان ارائه می گردد:
آمار بازدید سایت با استقبال شما عزیزان در سال گذشته رشد چشمگیری نسبت به سال ۹۰ داشت که در زیر به تعدادی از این آمار اشاره می نماییم:

  • روزانه متوسط ۹۶۹ آی پی بازدیدکننده
  • روزانه متوسط ۷۸۵۰ صفحه بازدید
  • نحوه ورود بازدیدکنندگان ۵۷ درصد از طریق موتورهای جستجو، ۲۶ درصد کلیک روی لینک ها و ۱۷ درصد به صورت مستقیم بوده است.
  • تعداد لینک های داده شده به سایت ۱۳۷
  • تعداد ۲۸۱۱ عضو فیسبوک

آمار مطالب ارائه شده در سال ۱۳۹۱ توسط گزارشگر طراحی صنعتی به شرح زیر می باشد:

  • گزارش اختصاصی: ۳۷ مطلب
  • اخبار داخلی: ۴۱ مطلب
  • اخبار خارجی: ۹۹ مطلب
  • رویداد: ۴۲ مطلب
  • مصاحبه: ۲ مطلب
  • مقاله: ۸ مطلب
  • بانک اطلاعاتی: ۱۵ مطلب

لازم به ذکر است در طول ۲ سال فعالیت این سایت در مجموع ۱۲۲۸ مطلب منتشر شده است و ۹۷۷ کامنت در سایت ثبت شده است.

امیدواریم که در سال جاری با کمک تمامی شما عزیزان بتوانیم سالی پربارتر از گذشته داشته باشیم و بتوانیم نقشی حتی کوچک در رشد جامعه طراحی صنعتی ایفا کنیم، لذا در همین جا از تمامی علاقه مندان به این رشته دعوت می کنیم تا با ارسال مقالات، مطالب و … خود، ما را در پربارتر کردن این وب سایت یاری نمایند.

با تشکر            
گزارشگر طراحی صنعتی
بهار ۱۳۹۲       

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

جشن روز جهانی طراحی صنعتی سال ۱۳۹۸

بخش اول) گزارش جشن روز جهانی طراحی صنعتی در شهر تهران جشن روز جهانی طراحی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *