خانه / گزارش اختصاصی / گزارش اختصصاصی از کارگاه طراحی اسباب بازی – اولین هفته دیزاین تهران

گزارش اختصصاصی از کارگاه طراحی اسباب بازی – اولین هفته دیزاین تهران

گزارش از صبا سعیدی گزارشگر طراحی صنعتی
دوشنبه هفتم اسفند ۱۳۹۱، کارگاه آموزشی طراحی اسباب­ بازی دراولین روز هفته دیزاین تهران، برگزار شد.


مدرسان این کارگاه، آقای مهندس محمد شمالی (فارغ­ التحصیل مهندسی مکانیک از دانشگاه امیرکبیر) و خانم­ها آزاده رحیمیان (فارغ­ التحصیل طراحی صنعتی از دانشگاه هنر تهران) و الهام رحیمیان (فارغ­ التحصیل رشته نقاشی از دانشگاه هنر تهران و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته روانشناسی) بودند.


برگزار کنندگان، پس از معرفی خویش، از سابقه­ حرفه­ ای خود در زمینه­ ی طراحی اسباب­ بازی گفتند و کار خود را با نمایش فیلمی از یک آزمایش روی کودکان آغاز نمودند تا روحیات کودکان را به شرکت­ کنندگان یادآوری کنند و پس از آن تصاویری از چند نمونه از طراحی­ های تیم خود را نمایش دادند، پیست رانندگی، یک روبات و …

ساعت ۱۰:۱۵ خانم رحیمیان یک نمای کلی از برنامه­ های کارگاه ارائه نمودند، و آقای شمالی تعاریفی از تیم و معیارهای انتخاب هم­ گروه مطرح کردند، پس از آن فرصتی داده شد تا شرکت کنندگان گروه­ های خود را مشخص کنند.

بعد از تثبیت گروه­ ها آزاده رحیمیان از مینی­ پروژه­ هایی گفتند که باید روی آن­ها کار می­ شد و از سرگروه­ ها خواسته­ شد تا بسته­ هایی را برای گروهشان تحویل بگیرند. چند کاغذ رنگی و یک جعبه با تعدادی وسیله­ ی کوچک، شرکت­ کنندگان باید با این وسایل در ۸ دقیقه یک سفینه­ ی فضایی بسازند و این، موضوع مینی­ پروژه­ی اول بود.

در انتهای زمان مینی­ پروژه­ ی اول، تیم ها کارهای خود را به سایر شرکت کنندگان معرفی کردند.

در ادامه خانم آزاده رحیمیان به بیان یکسری از اصول و ارکان طراحی اسباب­ بازی پرداختند و خانم الهام رحیمیان از روانشناسی کودکان گفتند و پس از طبقه­ بندی سنی کودکان و ذکر ویژگی­ های ذهنی آنان چند کتاب مفید نیز معرفی شد.

در ادامه تعریفی از بازی ارائه شد و سعی بر این بود تا تفاوت­ها و شباهت­های بازی و اسباب­ب ازی بیان شود و ارزش­های بازی مطرح گردد.
مهندس شمالی از آمارهای مرتبط با اسباب­ بازی­ها گفتند، برخی آمارها بسیار تأمل برانگیز بود.

آزاده رحیمیان با تفکیک مفاهیم Toy و Toy Product اسباب­ بازی را بیشتر تعریف نموده و طبقه­ بندی کردند. و از Brain Storming گفتند.
ساعت ۱۲:۳۰ زمان یک ساعته­ ی استراحت و نهار آغاز شد و شرکت کنندگان باید ساعت ۱۳:۳۰ در محل برگزاری حاضر می شدند.


همزمان با آغاز بخش دوم، از مینی­ پروژه­ ی دوم صحبت شد، یک سری لگو در اختیار گروه­ ها قرار گرفت تا بدنبال پیدا کردن راه­ حلی برای جمع آوری و ساماندهی اسباب­ بازی­ها توسط کودکان ایده­ پردازی کنند، گروه ها ۲۰ دقیقه زمان داشتند و در انتها هرگروه ۳۰-۶۰ ثانیه زمان داشت تا نتیجه­ ی مینی­ پروژه­ ی خود را ارائه دهد.

ساعت ۱۴:۲۰ دقیقه زمان برای ایده­ پردازی پروژه­ی اصلی آغاز شد، به شرکت­ کنندگان ۱ ساعت زمان داده شد تا ایده­ های برتر خود را انتخاب کنند.
در این فاصله شرکت­ کنندگان توسط اعضای انجمن­ علمی دانشگاه هنر پذیرایی شدند.

در انتهای ایده­ پردازی شرکت­ کنندگان دقایقی را به ارزیابی ایده­ها گذراندند، پس از پایان زمان، مهندس شمالی از اصول طراحی و توسعه­ ی ایده­ ها گفتند. سپس یک سری ابزار و متریال در اختیار شرکت­ کنندگان قرار گرفت تا بتوانند ماکت و پوستر طرح­ هایشان را ارئه دهند.

زمان کارگاه ساعت ۱۸ به پایان رسید و گروه­ها یک به یک، طرح هایشان را برای سایرین ارائه نمودند و به نقدها و سوالات آن­ها پاسخ گفتند.

از میان اساتید، خانم­ها دکتر شادمهری، مهندس یوسفی و مهندس قطبی از این کارگاه بازدید کردند.

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

طراحی اسباب بازی

آگهی شناسایی شرکت‌های طراحی اسباب بازی، تولید کننده و مجری لوازم بازی

به گزارش وب‌سایت سازمان زیباسازی شهر تهران این سازمان در نظر دارد نسبت به خرید تعدادی مجموعه بازی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *