خانه / اخبار / در سال جاری اسباب‌بازی‌های هوشمند برای بچه‌ها نخرید!

در سال جاری اسباب‌بازی‌های هوشمند برای بچه‌ها نخرید!

باز هم یک رسوایی دیگر شرکتی که ساعت‌های هوشمند برای کودکان تولید می‌کند را مورد هدف قرار داده است. این فرصت خوبی برای یادآوری به بابانوئل است که او در هیچ شرایطی نباید اسباب‌بازی‌های هوشمند به بچه‌ها هدیه دهد تا زمانی که استانداردهای سختگیرانه امنیتی ایجاد شود.

طراحی اسباب‌بازی بخصوص اسباب‌بازی‌های هوشمند نگاه و توجه ویژه‌ای را می‌طلبد زیرا باید بدانیم کودکان نه اطلاعات و نه قدرت تشخیص انجام کار بهتر در زمان مواجهه با دستگاه‌های هوشمند را دارا می‌باشند.

بر اساس گزارش جدیدی از BBC، ساعت‌های هوشمند میسیف (MiSafe) به راحتی هک می‌شوند زیرا این وسیله نه تنها اطلاعات را رمزگذاری نمی‌کند، بلکه اکانت هر کودک هم در امان نمی‌باشد. این اکانت شامل عکس کودک، اسم، جنسیت، روز تولد، قد، وزن، شماره تلفن والدین و شماره تلفن مرتبط به ساعت می‌باشد. پژوهشگران امنیتی دریافته‌اند که هر شخص حتی با دانش فنی محدود قادر به ردیابی جابجایی کودک، شنود زندگی روزانه او و حتی تماس های جعلی که در ظاهر از جانب والدین شان بوده، می‌باشد.

طبق گزارش، این ساعت از GPS و اینترنت همراه استفاده کرده است تا در ظاهر امنیت کودکان را از سال ۲۰۱۵ تامین کند. به گفته پژوهشگران امنیتی، “این احتمالا راحت ترین راه هک می‌باشد که ما تا به حال دیده ایم”.

میسیف یک استثنا نیست، بلکه این مساله تبدیل به یک روش عادی شده است؛ نوامبر سال پیش همتای آلمانی FCC والدین را برانگیخت تا ساعت‌های هوشمند برای کودکان را از بین ببرند، مقامات نروژی به بازتاب این نگرانی‌ها پرداختند و پیش از آن در آلمان استفاده از عروسک های هوشمند که می‌توانست کودک را تحت نظر داشته باشد، ممنوع شده بود و حتی قبل تر در سال ۲۰۱۶، فیشر پرایس (Fisher-price) برای خرس‌های عروسکی هوشمند مورد انتقاد قرار گرفته بود.

از اینرو اتحادیه اروپا و برخی از کشورهای اروپایی با این محصولات ناچیز که دست روی اساسی‌ترین ترس‌های شما همانند ربودن فرزندانتان می گذارند، مقابله می‌کنند.

با این وجود ایالت متحده در راستای جلوگیری از آنها کاری انجام نداده است، در حالیکه ما هر ماه خبرهایی در رابطه با این سوء استفاده از اطلاعات می‌شنویم. این مشکلی بزرگ است که گریبانگیر همه محصولات مبتنی بر اینترنت اشیا و تعداد زیادی از اپلیکیشن‌هایی که مربوط به کودکان است، می‌باشد.

اینکه بزرگسالان اطلاعات خصوصی خود را بدون هیچگونه تردیدی در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهند، مسئله ای مربوط به خودشان است. به عنوان مثال اگر شما بدانید که محصولات فیس بوک برای استفاده از اطلاعات شخصی شما در راستای تبلیغات، طراحی شده و اجازه داده است که داده های کاربر برروی انتخابات تاثیر بگذارد، آیا باز هم انتخابتان استفاده از آن است؟ این می‌تواند انتخاب خودتان به عنوان یک بزرگسال باشد ولی نسبت به محفوظ ماندن اطلاعات کودکان بی اعتنا نباشید. آنها نه اطلاعات و نه قدرت تشخیص انجام کار بهتر در زمان مواجهه با دستگاه های هوشمند را دارا می‌باشند.

پس هنگامی که در جمعه سیاه یا دوشنبه سایبری قصد خرید هدیه دارید، همه این موارد را در ذهن داشته باشید. از خرید وسایل هوشمند برای کودکان اجتناب کنید. برای آنها خرس‌های عروسکی که دوربین ندارند، ساعتهایی که فقط زمان را اندازه گیری می کنند و بازی های کاغذی را خریداری نمایید. اینترنت اشیا برای کودکان آماده نمی باشد و تا زمانی که قوانینی برای تضمین ایمنی بچه‌های شما وضع نشود، آماده نخواهد بود.

 

مترجم: نگین بزرگی‌نژاد، گزارشگر طراحی صنعتی

 

منبع: Reminder: Don’t buy “smart” toys for kids this year

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

طراحی صنعتی چیست؟

اگر شما در این صفحه هستید بدون شک به دنبال دستیابی به تعریفی از طراحی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *