خانه / گزارش اختصاصی / گزارش اختصاصی از کنفرانس “طراحی برای همه” (Design for All)

گزارش اختصاصی از کنفرانس “طراحی برای همه” (Design for All)

 


در تاریخ ١٨ شهریور ١٣٩١، کنفرانس “طراحی برای همه” (Design for All) در شهر استانبول و توسط اتحادیه صادر کنندگان آهن آلات و معدن استانبول (immib) برگزار شد. در این کنفرانس خانم Lena Lorentzen, دیزاینر فعال و متخصص در این زمینه و مدرس دانشگاه و موسس برنامه بین المللی کارشناسی ارشد طراحی برای همه در دانشگاه Mid Sweden سخنرانی خود را در زمینه طراحی برای همه ارائه کردند. از طرف دیگر اتحادیه برگزارکننده این کنفرانس سالانه مسابقه طراحی صنعتی برگزار می کند که در ابتدای این برنامه نیز به معرفی مسابقه امسال و یادآوری تاریخ های مهم آن نمودند.

سخنرانی در ساعت ٢:٣٠ با نمایش تصویر یک اتومبیل ولوو که فاقد در بود شروع شد. سئوال این بود که آیا حاضرید این اتومبیل را بخرید؟ با نمایش چند نمونه دیگر از دیزاین بد سخنران چنین نتیجه گیری نمود که طراحی عادی برای عده ای از کاربران با محدودیت های فیزیکی طراحی بد محسوب می شود و بایستی چنین کاربرانی را در طراحی خود همیشه در نظر گرفت. در ادامه سخنران با نمایش فیلمی کوتاه از دو کاربر سالمندی که مبتلا به بیماری روماتیسم بودند و سعی داشتند بسته دارو و گوشت را باز کنند سعی کرد نشان دهد که چنین کاربرانی در استفاده از اشیای روزمره چگونه دچاردشواری می شوند.


خانم Lorentzen در شرکت خود با نام unicum، با همکاری سازمانهای حمایت از این گونه بیمارها به پژوهش در مورد طراحی برای همه می پردازد. وی در طی صحبت های خود خاطر نشان شد که در طراحی برای چنین کاربرانی بایستی بجای نشستن در دفتر طراحی و کار به تنهایی، با خود کاربران کار کرد. او تاکید می کند که ” ما طراحان به طراحی کورئوگرافی می پردازیم، یعنی در طراحی خود به کاربر می گوییم که دقیقا چه کار کند و چگونه استفاده کند، در حالی که باید مانند آهنگسازها عمل کنیم تا هرکسی بتواند به سبک خودش با آهنگ برقصد.”

در ادامه با معرفی یکی از پروژه های انجام شده در شرکت Unicum، به معرفی روند طراحی شان پرداخته شد که در زیر به خلاصه آن اشاره می شود:
١. آنالیز دست اندرکاران:
ارزیابی مصرف کننده
ارزیابی فروشنده
٢. طراحی رابط (interface) مصرف کننده
٣. طراحی رابط فروشنده
۴. طراحی نهایی
۵. مدلسازی
۶. طراحی سه بعدی و مدلسازی دوباره
٧. ساخت پروتوتایپ
٨. ارزیابی؛ مدل قدیمی در کنار مدل جدید، با سئوال از مردم
٩. ارزیابی مصرف کننده
١٠. ارزیابی فروشنده

در این پروژه در ابتدای کار به کارفرما پیشنهاد شده است که در طراحی آن از اصول طراحی برای همه استفاده شود ولی با پاسخشان مبنی بر اینکه ” نه ما می خواهیم به گروه وسیعتری از مشتریان خطاب کنیم و مایل نیستیم که گروه خاصی را مخاطب قرار دهیم.” مواجه می شوند. با این حال خانم Lorentzen موارد مربوط را در کار خود لحاظ می کند و به هنگام تحویل این پروژه این نکته را یادآور می شود. کارفرما با مشاهده مزایای کار با افتخار از این نکته در تبلیغات خود استفاده می کند!

سخنرانی با نمایش فیلمی از نحوه پژوهش در شرکت Unicum به پایان رسید. در قسمت پرسش و پاسخ در مورد تفاوت بین تعاریف طراحی برای همه، طراحی universal و طراحی inclusive سوال شد که در پاسخ به مشابهت تعاریف طراحی برای همه و طراحی inclusive اشاره می شود و یادآوری می نماید که طراحی universal بیشتر به مانند چک لیستی است که برای این نوع طراحی استفاده می شود و چنانچه می دانیم دارای ٧ اصل است.
در انتها لازم به ذکر است که بنا بر عقیده خانم Lorentzen، طراحی برای همه بایستی روش متداول و عادی دیزاین باشد و نه روشی خاص برای آن و چنین رویکردی جزو یکی از آرزوهای او می باشد.

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *