خانه / جعبه دانش / طراحی فراگیر – inclusive design

طراحی فراگیر – inclusive design

طراحی فراگیر (inclusive design)، طراحی هست که طیف گسترده‌ای از تنوع انسانی‌ با توانایی‌های گوناگون، زبان ها، فرهنگ ها، جنسیت ها، سن و سال متفاوت و سایر عواملی که هر شخص را از دیگری متمایز می نماید در نظر گرفته و با توجه به این تفاوت‌ها راه حل‌های طراحی را ارائه می دهد و در نهایت منجر به تجربه بهتری برای همگان می شود.

رشد سریع تکنولوژی در عصر امروز، برای بسیاری از افراد چالش برانگیز شده و به جای آنکه مشارکت و حضور آنها را تسهیل نماید به مانعی برای حضور و فعالیت آنها بدل شده است. طراحی فراگیر این معضل جهانی‌ را که هر روز با پیشرفت تکنولوژی مشکل ساز تر هم می شود در مرکز توجه خود قرار داده و سعی‌ دارد که این موانع را به فرصت هایی مفید بدل کرده و بستری را فراهم نماید که همه علی‌‌رغم توانایی‌ها و شرایط خود بتوانند از امکانات و رفاهی که تکنولوژی امروز برای آنها فراهم می آورد بهره مند شوند.

فلسفه ی طراحی فراگیر جلوگیری از تبعیض در فضای شهری است که کاملا کاربرمحور و انسان محور می باشد و شامل طراحی محصولات و فضاهای مختلف به گونه ای که قابلیت استفاده ی حداکثری با بیشترین پوشش اجتماعی را ممکن سازد، می باشد. این رویکرد به طور خاص به پنج گروه تاکید دارد:

  1. معلولین و نابینایان
  2. سالمندان
  3. کودکان
  4. افراد دارای ناتوانی موقت
  5. افراد دارای ناتوانی ادراکی

اصول طراحی فراگیر:

  • استفاده ی برابر و بدون تبعیض برای گروه های مختلف
  • انعطاف پذیری هنگام استفاده (طرح باید با طیف وسیعی از نیازها و توانایی های فردی مطابقت داشته باشد.)
  • ساده و قابل درک بودن محصول (درک طریقه مصرف شیء باید ساده و در رابطه با تجربیات قبلی استفاده کننده، آموخته ها و میزان تمرکزش باشد.)
  • انتقال راحت و قابل درک بودن اطلاعات (شیء یا محیط باید اطلاعات مورد نیاز و اساسی را با توجه به شرایط محیط و توانایی حسی استفاده کننده به همه استفاده کنندگان ارائه دهد.)
  • کاهش خطاپذیری یا تلورانس (خطرات و نتایج منفی اعمال تصادفی و غیر عمدی باید به حداقل برسد.)
  • نیاز به استفاده از نیروی فیزیکی حداقل (شی باید به سادگی و با کمترین تلاش و به صورت کارآمد مورد استفاده قرار گیرد.)
  • اندازه و فضای مناسب برای استفاده و گذر (طراح باید ابعاد و فضای مناسب برای مشاهده، نزدیک شدن و استفاده از شی را با در نظر گرفتن شرایط فیزیکی، قامت یا شیوه ی حرکت استفاده کننده فراهم آورد.)

دانلود فایل های معرفی و تولکیت طراحی فراگیر – inclusive design

لطفا صبر کنید

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

کارگاه آموزشی یکروزه طراحی فراگیر (inclusive design)

فراخوان صوتی کارگاه طراحی فراگیر(inclusive design)، طراحی هست که طیف گسترده‌ای از تنوع انسانی‌ با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *