خانه / گزارش اختصاصی / گزارش اختصاصی چهارمین کنفرانس ملی مهندسی و مدیریت نوآوری

گزارش اختصاصی چهارمین کنفرانس ملی مهندسی و مدیریت نوآوری

چهارمین کنفرانس ملی مهندسی و مدیریت نوآوری در روزهای هفتم و هشتم خرداد ماه به همت بنیاد پژوهشی علوم خلاقیت شناسی، تریز و مهندسی و مدیریت نوآوری و با همکاری و مساعدت مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، دانشگاه شهید بهشتی، وزارت صنایع و معادن و دیگر سازمان ها و نهادها در هتل المپیک تهران، برگزار شد.

این کنفرانس در روز یکشنبه هفتم خرداد ساعت ۸.۴۵ دقیقه در هتل المپیک، رسما آغاز به کار کرد. دکتر حاجی کریمی استاد و معاون پژوهشی دانشکده مدیریت دانشگاه شهید بهشتی و دبیر کنفرانس ضمن خیر مقدم به کلیه شرکت کنندگان در ابتدای صحبت های خود گفت: “پژوهش های مختلف حاکی از آن است که نوآوری نقش کلیدی در خلق ارزش – جلب و رضایت مشتری – توسعه ظرفیت ها – مزیت رقابتی و ایجاد قابلیتهای پویا ایفا می کند.”
وی سپس مروری بر رویکردهای مدیریت نوآوری داشت و با اشاره به دوره های مختلف به بررسی این دوره ها از جمله دوره نوآوری فردی – دوره پیشرفت سازمانی و … پرداخت. وی سپس به ضرورت ها و پیامدهای توجه به نوآوری در دوره اقتصادی جدید پرداخت و با اشاره به نتایج یک بررسی گفت: شرکت ها، نوآوری را به عنوان اولویت راهبردی خود برای سال ۲۰۱۰ در نظر گرفته اند و آن را عامل اصلی پیشرفت و مزیت خود به شمار می آورند.”

در ادامه برنامه صبح روز اول کنفرانس، مهندس توکلی دبیر کل انجمن مراکز تحقیق و توسعه صنایع مبحثی با عنوان ” طراحی، توسعه و نوآوری مدل کسب و کار” ارائه کردند. وی در بخشی از صحبت های خود گفت: امروزه نوآوری در محصول جایگاه خود را از دست داده و بیشتر بحث نوآوری در کسب و کار و خدمات مطرح می باشد. وی همچنین گفت: در صورتی که یک مدیر به دلیل اشتباه کارمندان و سازمان مطبوع خود اجازه بروز خلاقیت و روش های نوآورانه را ندهد خود دچار اشتباه بزرگتری شده است.

در بخشی دیگر از پنل صبح روز اول این کنفرانس، دکتر گلستان هاشمی رئیس بنیاد پژوهشی علوم خلاقیت شناسی ،تریز و مهندسی ومدیریت نوآوری ایران و دبیر راهبردی کنفرانس مطلبی را تحت عنوان ” عصر مدیریت نوآوری جامع” ارائه کرد. وی در بخشی از صحبت های خود با اشاره به اینکه امروز نیاز تاسیس رشته ای به نام مدیریت نوآوری در دانشگاه های کشور احساس می شود گفت در دوره جدیدی از اقتصاد دانش محور قرار گرفته ایم و نیاز است که به گونه ای دیگر به مسایل نگاه کنیم. همچنین وی با اشاره به این نکته که “کایزن” امروزه در ژاپن هم در حال تغییر است گفت امروزه شعار این است که : بهبود کدام شمع باعث اختراع لامپ شد؟ به گفته وی در دوره جدید باید به نوآوری و مدیریت سازمان یافته بهایی دوچندان داده شود.

از جمله سخنرانان پنل صبح این کنفرانس آقایان: مهندس مصطفی شمس معاون فنی شرکت بیمه دانا، دکتر حمیدی زاده استاد دانشگاه شهید بهشتی، دکتر جمشید اقبال پور عضو هئیت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران بودند.

در ادامه کنفرانس و در بعداز ظهر روز اول پس از پذیرایی پنلی که به شرکت ایران خودرو اختصاص داشت برگزار گردید. در این پنل مباحثی از جمله : فرهنگ و نوآوری سازمانی، به کارگیری تریز برای شناسایی عوامل انتخاب، بررسی تاثیر طراحی شغل بر خلاقیت کارکنان و … به صورت تخصصی و با رویکرد صنعت خوردو ارائه گردید.
روز دوم این کنفرانس با تشکیل کارگاه آموزشی مهندسی نوآوری تریز و ارائه مقالات ادامه یافت.

کارگاه که مورد استقبال علاقه مندان قرار گفته بود در ساعت ۱۰.۳۰ دقیقه توسط دکتر گلستان هاشمی برگزار گردید. وی ابتدا با معرفی و ارائه تاریخچه ای از تریز، روشهای مهندسی نوآوری در دنیا را به دو بخش کلی روشهای کلاسیک خلاقیت و روشهای پیشرفته خلاقیت تقسیم بندی کرد. وی در ادامه صحبت های خود روشهای پیشرفته خلاقیت را به دو بخش روشهای خانواده تریز و روشهای خانواده الگوگیری از طبیعت(مهندسی بیونیک) تقسیم نمود و گفت : مهندسی بیونیک به مراتب از تریز قوی تر و کارامدتر است اما این رشته در ایران مظلوم واقع شده است و نیاز است که بهای بیشتری به آن داده شود. وی به این نکته اشاره کرد که در جایی که تریز دیگر پاسخگوی حل مساله نیست می توان به سراغ مهندسی بیونیک رفت و از آن بهره برد.
وی سپس به دو اصل مهم شکل گیری تریز اشاره کرد و آن را به این شکل عنوان نمود:
۱- فرآیند خلاقیت فقط شانسی و تصادفی نیست، بلکه می تواند قاعده مند باشد.
۲- ما می توانیم برای حل یک مساله پیچیده، از الگوهای مسائل حل شده قبلی استفاده نماییم.

در ادامه کارگاه دکتر گلستان هاشمی به بررسی اصول و روشهای تریز پرداخت و با توضیحی درباره ماتریس تناقضات و اصول کلی نرم افزارهای تولید ایده، کارگاه را خاتمه داد و در نهایت پرسش و پاسخی صورت گرفت.

این کنفرانس در بعدازظهر دوشنبه هشتم خرداد به کار خود خاتمه داد.

تعدادی از مقالات ارائه شده در این کنفرانس که ارتباط بیشتری با رشته طراحی صنعتی داشتند را در زیر می توانید دانلود نمایید.
۱- حقوق مالکیت فکری و تجاری سازی نوآوری ها
۲- کاربرد مهندسی خلاقیت تریز در فرآیند طراحی محصول
۳- تفکر طراحی؛ شیوه ای موثر در حل خلاقانه مسئله
۴- تریز در هنر

درخاتمه از جناب آقای مهندس بیک دبیر اجرایی کنفراس، جهت همکاری در تهیه گزارش و حضور تیم گزارشگر طراحی صنعتی در کنفرانس قدردانی می نماییم.

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

نوآوری در طراحی لاستیک - لاستیک کامپوزیتی بدون باد

نوآوری در طراحی لاستیک ؛ لاستیک کامپوزیتی بدون باد

نوآوری در طراحی لاستیک – لاستیک کامپوزیتی بدون باد ماشین‌هایی که پنج سال تحت حمایت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *