خانه / اخبار / نوآوری در طراحی لاستیک ؛ لاستیک کامپوزیتی بدون باد

نوآوری در طراحی لاستیک ؛ لاستیک کامپوزیتی بدون باد

نوآوری در طراحی لاستیک – لاستیک کامپوزیتی بدون باد

ماشین‌هایی که پنج سال تحت حمایت میشلین و جنرال موتورز باشند، لاستیک‌های بدون باد به آنها تعلق می‌گیرد. این شرکت‌ها اخیراً از پروتوتایپ شان به نام اوپتیس رونمایی کردند.
لاستیک‌های معمولی برای جذب ضربه، باد می‌شوند ولی مشکل اصلی دیزاین آن پنچر شدن می‌باشد که صاف شدن لاستیک‌ها یا حتی ترکیدن آنها را هم در پی دارد. لاستیک‌های صاف شرایط خطرناک و افزایش ضایعات را در پی دارد.  تقریباً هر سال ۲۰۰ میلیون لاستیک در سراسر جهان به علت سوراخ شدن، آسیب‌های وارده در جاده‌ها یا فشار هوای نامناسب زودتر از موعد اوراق می‌شود.

کانسپت لاستیک بدون باد ریسک پنچر شدن و همچنین چک کردن فشار هوا طی سال را از بین می‌برد. پنچری کمتر دورریز کمتر مواد و مواد اولیه کمتر برای تولید لاستیک‌های جدید را در پی دارد. این لاستیک‌ها به گونه ای طراحی شده اند که می‌توانند ضربات را جذب کرده و به شکل اصلی خود بازگردند.
میشلین در سال ۲۰۱۷ تصویر ذهنی خود از لاستیک‌های بدون باد که کانسپت پرینت سه بعدی مواد تجزیه پذیر با قابلیت تنظیم بوده است را ارائه داد. آن تصویر ذهنی به نظر قابلیت ساخت نداشت، از اینرو میشلین کانسپت بعدی را معرفی کرد: لاستیک بدون بادی که از مواد کامپوزیتی ساخته شده است.
میشلین برای  اجرای این پروژه به جنرال موتورز پیوست تا لاستیک‌های بدون باد را تا سال ۲۰۲۴ برای اتومبیل‌های شخصی ارائه دهد و شروعش با خودرو شورلت مدل بولت EV باشد.

طبق گفته میشلین، “پروتوتایپ اوپتیس برای وسایل نقلیه امروزی دیزاین شده است و همچنین طوری دیزاین شده تا فرم حرکت را به خود بگیرد. وسایل نقلیه آینده (ماشینهای خودکار، تمام برقی، با خدمات مشارکتی یا سایر موارد) برای رسیدن به حداکثر کارایی خود نیاز به استفاده و نگهداری تقریبا صفر  لاستیک‌ها دارند”.

نوآوری در طراحی لاستیک - لاستیک کامپوزیتی بدون باد
در حال حاضر این لاستیک فقط یک کانسپت است. اواخر سال جاری شرکت‌های نامبرده تست واقعی از اوپتیس را در آزمایشگاه وسایل‌نقلیه بولت EV در میشیگان اجرا خواهند کرد.

منبع: COMPOSITE AIRLESS CAR TIRES IN FIVE YEARS

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

ساخت متریال جدیدی که انقلابی در امنیت خودرو ایجاد می‌کند!

ساخت متریال جدیدی که انقلابی در امنیت خودرو ایجاد می‌کند!

ساخت متریال جدیدی توسط دانشمندان دانشگاه واشینگتن که جاذب ضربه است. این فراماده (metamaterial) از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *