خانه / اخبار / گزارش اختصاصی همایش تجربه کاربری تهران

گزارش اختصاصی همایش تجربه کاربری تهران

گزارش از : فاطمه مصباح
عکس ها از : نسیم نقیب زاده

همایش تجربه کاربری تهران روز یازدهم مهرماه در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی تهران با حضور اساتید، دانشجویان و علاقمندان به حوزه تجربه کاربری برگزار شد.

همایش در ساعت ۸:۲۰ دقیقه با ارائه میلاد اسلامی زاده تحت عنوان “تجربه کاربری چه چیزهایی نیست” آغاز گردید. اسلامی زاده با تشریح دامنه تجربه کاربری به بیان این مساله پرداخت که تجربه کاربری مساله ای فراتر از طراحی رابط کاربری، کاربرد پذیری، شیوه های مدیریت و طراحی محصول بوده و محدود به محصولات تکنولوژیک نیست.


زهرا اصفهانی سخنران بعدی همایش بود که به مقوله “رنگ ها و تجربه کاربری” پرداخت. وی با بیان اینکه قضاوت کاربر در ۹۰ ثانیه نخست بازدید از وب سایت اتفاق می افتد بر لزوم شناخت محصول و کاربران تاکید کرده و با ذکر مثال هایی از تجارب موفق و شکست خوده در این حوزه، اهمیت انتخاب رنگ با توجه به تفاوت های میان فرهنگی، کنتراست، تعداد رنگ، درجه اشباع رنگ و… را مورد بررسی قرار دارد.


پس از آن علی نعمتی شهاب ارائه ی خود با عنوان “تجربه کاربری در دنیای واقعی” را با بحث پیرامون معنای لغوی تجربه کاربری آغاز نمود و با بیان نمونه هایی همچون تجربه کاربری در کافه نشینی، خرید، غذا خوردن و سایر امور روزمره به تشریح نقش احساس، لذت، هیجان و نوستالژی در تجربه کاربری پرداخت. وی از تجربه کاربری به عنوان عامل تمایز شرکت های موفق یاد کرد. در انتها به پرسش و پاسخ با حضار پرداخت.


دکتر علیرضا اژدری درآمدی بر چهارچوب های نظری در طراحی تعاملی را با پرسش بر سر واژه تجربه و از دست رفتن تجربه های انسانی به واسطه فناوری آغاز کرد. دکتر اژدری بازگرداندن مفاهیم از دست رفته انسانی را انتظاری دانست که از دیزاین میرود و وظیفه طراح و معمار را مدلسازی روابط انسانی خواند. آفت جامعه دانشگاهی را جداشدن از ذات خلاقه دانست و معنادار کردن، ملموس کردن، خوشایند کردن و قابل استفاده کردن فناوری را از خود فناوری مهمتر شمرد. وی در پاسخ به سوالی در رابطه با ترجمه پذیر بودن فرهنگ به تشریح این مساله پرداخت که با توجه به آنکه فرهنگ یکی از زیرساخت های فناوریست؛ ترجمه فرهنگ به زبان جهانی برقرار کردن حلقه مفقوده میان فلسفه، روانشناسی و فناوری ست. که متوقف مانده است. وی در پاسخ به پرسشی در رابطه با حاکمیت بازار توسعه پایدار را مورد توجه قرار داد و تغییر نحوه مصرف و تعاملاتی که در بازار مطرح است را از اقتصاد محصول محور به افتصاد خدمات محور به عنوان قدم نخست و در گام های بعدی از معنادار کردن، ملموس کردن و قابل پذیرش و خوشایند کردن چرخه پایداری برای مصرف کننده نام برد.



پس از پذیرایی دکتر مرضیه احمدزاده تعریف مشترک صنایع مختلف از تجربه کاربری را اینگونه بیان کرد که تجربه کاربر باید تجربه باکیفیتی باشد. وی با بیان مثال هایی به بیان این نکته پرداخت که تجربه کاربری لزوما تجربه مثبت و یا لذت بخشی نیست و میتواند هم مثبت باشد و هم منفی. احمدزاده به بیان نتایجی از تحقیقات انجام شده بر نحوه طراحی موفق سایت های تجارت الکترونیک پرداخت که نشان دهنده تفاوت های رفتاری متفاوت میان خانم ها و آقایان است.



محمد صالح عامری تجربه کاربری را کلید جدید در فرهنگ کسب و کار خواند. وی با نقل جمله ای از دریفیوس اصطکاک بین محصول و مشتری را منجر به شکست طراحی خواند و شادی، لذت و رضایت مندی را موفقیت طراح دانست. وی کلید پیروزی در رقابت بازار را خلق ارزش دانست و ارزش را در طراحی تجربه بیان کرد. عامری به علت کمبود وقت موفق به اتمام ارائه خود نشد و پرسش و پاسخ در زمان استراحت صورت گرفت.


تورج صابری وند طراحی فلت و تجربه کاربری را مورد بررسی قرار داد. وی فلسفه وجودی فلت دیزاین را سرآغاز ارائه خود قرار داد و با بیان این که ارزشهای زیباشناسانه در دوره های مخلتف و مکان های مختلف متفاوت است و هر نشانه ای دلالت های زمانی و مکانی خاص خود را دارند و فرم ها در ذات خود معنایی ندارند بلکه در فرهنگ و ارزشهای جامعه معنا پیدا میکنند؛ مکان ما را در حال حاضر یک دهکده جهانی برشمرد که ارزشهای زیباشناسانه در آن فاصله گذشته را ندارند. با ذکر شعار مینیمالیست ها less is more که امروزه به ارزش تبدیل شده، محتوای زندگی امروزی ما؛ سرعت سهولت و کوچک بودن خواند و فلت دیزاین را بر اساس جمله فرم همیشه با محتوا در ارتباط است نشئت گرفته از سبک زندگی امروزی دانست.


پس از استراحتی کوتاه؛ داوود تراب زاده مبحث ساده سازی را مورد بررسی قرار داد. وی در ابتدا به تفاوت های ساده سازی و مینی مالیسم اشاره کرد و سادگی را سهولت کنترل و استفاده و همچینین گویایی دانست. و محصولی که نیاز به یادگیری نداشته باشد را به عنوان ابزاری معرفی کرد که احساس حرفه ای بودن به کاربر خود که به دنبال فناوریست میدهد. وی با بیان تکنیک های ساده کردن صحبت های خود را به پایان رساند.


Rian van der merwe متخصص یوزر اکسپرینس با بیان گره خوردن زندگی امروز با انواع گوشی های تلفن همراه و تبلت ها به تشریح نحوه طراحی وبسایت هایی پرداخت که با توجه به نیازهای کاربران بر روی انواع مرورگرها به سهولت قابل استفاده باشند و از سوی دیگر طراحان سایت را از طراحی وب سایت هایی که از حجم بالایی برخوردار بوده برحذر داشت. در ادامه ی صحبت های وی زمانی به پرسخ و پاسخ اختصاص داده شد.


در ادامه همایش و پس از صرف نهار یاسمن متین به عنوان کاربر به بیان مشکلات تجربه کاربری در ایران پرداخت.

فاطمه کروبی لزوم توجه به کسب و کارهای نوپا را مورد بحث و بررسی قرار داد و ترسیم شخصیت افراد کاربر به صورت واقعی را برای طراح مورد تاکید قرار داد.

دکتر نیک پیام بحث گیمیفیکیشن و طراحی تجربه کاربری را اینگونه تعریف کرد؛ استفاده از تکنیک های تفکر بازی برای بهبود هرآنچه که بازی نیست گیمیفیکیشن نامیده می شود. استفاده از ترفندهایی همچون امتیاز دهی به کاربران، ایجاد انگیزه و هدف، ایجاد حس رقابت و غافلگیری و جایزه دادن را از جمله مواردی داسنت که در گیمیفیکیشن مورد استفاده قرار می گیرند.

آرش میلانی، امیر وحید رودسری و شاهین کاتبی از دیگر سخنرانان همایش بودند که به بیان موضوعات خود تحت عناوین “عشق به یک فرد به عنوان الگویی برای طراحی تجربه کاربری”، “اصول طراحی محصول براساس توجه به تجربه کاربری” و “طراحی لمسی” پرداختند.

دکتر بازرگان به بررسی کاربرپژوهی برای بهبود مستمر کاربردپذیری و تجربه کاربری پرداخت.

در خاتمه همایش با نیم ساعت تاخیر نسبت به برنامه زمانبندی با اهدای هدایایی به سخنرانان همایش خاتمه یافت.

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *