خانه / گزارش اختصاصی / گزارش اختصاصی نشست تخصصی هنر و محیط زیست

گزارش اختصاصی نشست تخصصی هنر و محیط زیست

بیست سومین نشست پاتوق سبز، با موضوع نقش هنر در آموزش محیط زیست در روز سه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۱ ماه در سالن همایش نظامی گنجوی واقع در پارک نظامی گنجوی در منطقه ۶ شهرداری، برگزار گردید.
این نشست از برنامه های سازمان محیط زیست شهرداری تهران است که با همکاری انجمن های محیط زیستی برگزار می گردد. این برنامه که اولین نشست پس از سال ۸۸ تاکنون بود، به همت انجمن حامیان زمین و همکاری پایگاه اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در آبان ماه امسال برگزار گردید. این سلسله برنامه در راستای ارتقاء توسعه پایدار از وجوه مختلف برگزار می گردد.

برنامه این دروه با محوریت نقش هنر در آموزش محیط زیست با حضور مسئولین سازمان محیط زیست و همچنین اساتید و هنرمندان فعال در این حوزه در تاریخ ۲۳ آبان ۱۳۹۱، برگزار گردید. این برنامه از ساعت ۱۵.۳۰ با پخش قرآن، سرود ملی آغاز بکار کرد. در ادامه برنامه فیلم پیام اختصاصی John Thackara (مدیر سازمان بین‌المللی دروازه‌های ادراک) که توسط گزارشگر طراحی صنعتی ضبط شده بود، مبنی بر تمرکز بر Cooperation بجای New Creation به نمایش درآمد.

پس از پخش پیام آقای جان تاکارا، سرکار خانم دکتر حقیقی دکترای برنامه ریزی آموزش از دور به عنوان مدیر پنل گفت هدف هر نشست علمی را می توان، کاهش فاصله بین عملکرد واقعی وعملکرد مورد انتظار، دانست. وی در ادامه صحبت های خود به مراحل آموزش و نحوه تاثیر گزاری روش های آموزشی اشاره کرد.

در ادامه آقای مهندس قیومی مدیرکل آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، به ایرادی سخنانی پیرامون عملکرد سازمان محیط زیست در راستای آموزش محیط زیست پرداختند و بطور مثال به اضافه شدن مباحث محیط زیستی دروس مقطع متوسطه اشاره کردند و در پایان خاطر نشان کردند که تمرکز بخش پژوهشی این سازمان بطور عمده ای به سمت مباحث آموزشی جهت دهی شده است.

پس از ایشان سرکار خانم الهه مقدمی – عضو هیئت علمی دانشگاه آزاداسلامی – کارشناس ارشد نقاشی، درباره سبک های هنری محیط زیستی سخنانی بیان کردند و نمونه هایی از فعالیت های هنرمندان داخلی و خارجی این حوزه را بویژه از سبک های هنر حاضر آماده (Readymade)، هنر زمینی (Land art) و هنر بازیافت (Recycle art , Found Art) ارائه کردند.


پس از ایشان نیز خانم شاهد شعاعی به نمایندگی از طرف شرکت موسسه مهرگان پرتوپژوه، سخنرانی خود با عنوان نقش هنر در آموزش محیط زیست با رویکرد سلامت، را ارائه کردند. ایشان با اشاره به نقش هنر در آموزش گفتند: امروزه امکانات و برنامه ها ی آموزشی بدون توجه به مبانی طراحی هنری عملا ارزشمند نیستند.

در بخش بعدی سرکار خانم سونای آردی و آقای امید اسماعیلی مکرم (از گروه گزارشگر طراحی صنعتی) به ارائه مطلبی پیرامون دیزاین و نقش آن در آموزش محیط زیست پرداختند و طراحی خدمات را یکی از گرایشات مثبت در این مسیر معرفی کرده و در این رابطه نمونه های اجرا شده از گرایش Service Design را به حضار معرفی کرده و در پایان مطلب خود نیز برنامه دورهم برای طراحی پایدار تهران ۲۰۱۲ را بحضار معرفی کرده و یک پروژه از کارهای ارائه شده را نمایش دادند.

پس از گروه گزارش طراحی صنعتی، آقای مجتبی رمزی از هنرمندان مجسمه ساز و فعال در زمینه محیط زیست دعوت به صحبت شد. این هنرمند سه نمونه از کارهای خود را که در مناطق مختلف کشور (از شمال تا جنوب) برای تشویق مردم بومی هر منطقه در راستای حفظ میراث طبیعی خود، انجام داده بودند را بصورت تصویری به نمایش گذاردند.

سخنران بعدی جناب آقای دکتر علیرضا اژدری عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بودند که بعنوان یک نماینده دیگر از حوزه دیزاین، پیرامون طراحی پایدار و محصول سبز به ارائه سخنرانی پرداختند. ایشان در ابتدا تعاریف پایداری را مطرح کرده و به نقش طراحان در راستای توسعه ی این هدف اشاره کردند و به این مطلب اذعان داشتند که محصول سبز تنها محصولی که از مواد بازیافتی ساخته شده باشد، نیست. بلکه هر محصولی که باعث پیشبرد اهداف پایداری باشد حتی از پلاستیک ها نیز می تواند محصولی سبز بحساب آید.

آخرین سخنران آقای فتح الله امیری یکی از مستندسازان برتر در حوزه محیط زیست و کارگردان فلیم مستند در جستجوی پلنگ ایرانی، بودند. صحبت های ایشان درباره تأثیر گذاری نمایش فیلم های محیط زیستی در جلب حمایت مردم در قبال حفاظت از محیط زیست بود که در میان صحبت هایشان نیز بخش های از فیلم های مستند ساخته ی خود را نیز پخش می کردند.

این نشست در ساعت ۱۹ به پایان رسید و وعده برگزاری نشست های تخصصی نیز در این حوزه به حضار داده شد. پس از پایان نشست شرکت کنندگان از پذیرایی آماده شده نیز در خارج سالن همایش، بهره مند شدند.

در حاشیه:
– پیغام آقای جان تاکارا برای این برنامه، مورد استقبال علاقه مندان و شرکت کنندگان قرار گرفت.
– حضور متخصصین رشته های مختلف و مسئولان محیط زیست مناطق مختلف شهرداری، در این همایش و تبادل نظر آنها از نقاط قوت این برنامه بود.
– علیرغم بارش شدید باران، از این برنامه استقبال خوبی شده بود.

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

ساخت و طراحی خودرو الکتریکی با پلاستیک بازیافتی!

طراحی خودرو الکتریکی با پلاستیک بازیافتی!

روزانه اخبار و مطالب زیادی در مورد وضعیت بحرانی کره زمین منتشر می‌شود. از گرم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *