خانه / اخبار / گزارش اختصاصی افتتاحیه هفته دیزاین تهران – Tehran Design Week

گزارش اختصاصی افتتاحیه هفته دیزاین تهران – Tehran Design Week

هفته دیزاین تهران روز یکشنبه مورخ ۶ اسفند ۱۳۹۱ طی مراسمی در تالار فارابی دانشگاه هنر افتتاح شد.


طبق اعلام های قبلی مراسم افتتاحیه هفته دیزاین تهران در تالار فارابی دانشگاه هنر در ساعت ۱۸:۳۰ با مدتی تأخیر آغاز گردید. در این مراسم اساتیدی از دانشگاه هنر چون آقای دکتر رزاقی، آقای مهندس علیزاده، آقای مهندس فاتحی، خانم دکتر شادمهری، آقای مهندس اصل فلاح و … حضور داشتند. عدم حضور اساتید سایر دانشگاه ها در این مراسم کاملا مشهود بود.


این مراسم با اجرای بخش ابتدایی از نمایش (performance) برنامه ریزی شده، آغاز گردید. سپس در بخش های مختلف میان اجرای نمایش کلیپ های ویدئویی تهیه شده از برگزار کننده گان کارگاه های مختلف هفته دیزاین پخش گردید.

کلیپ های چون(برای مشاهده کلیپ های نمایش داده شده در این مراسم می توانید به شبکه ویدئویی گزارشگر طراحی صنعتی مراجعه نمایید.):

Transportation Design که از کیوان نادری و ایمان مقصودی تهیه شده بود و آنها در مورد کارگاه خود و حضور فعالان خودرویی در آن توضیح دادند و از برگزاری این برنامه ابراز خرسندی کردند.


Pecha Kucha در این کلیپ آقای هوانسیان در مورد این برنامه توضیحاتی دادند و بیان کردند که این نوع از ارائه ابتدا از گرایش معماری وارد شاخه های دیگر شده است و روش مناسبی برای آنایی با ایده های جدید در مدت زمان کوتاه می باشد.

Service Jam این کلیپ که به توضیح مختصری از برنامه Tehran service jam پرداخت با توضیحات خانم آردی بصورت کوتاه هدف و نحوه فعالیت آن را بیان کرد، و در ادامه نیز آقایان حمید رضا نکویی و امید اسماعیلی با ذکر هدف گزارشگر طراحی صنعتی از برگزاری این برنامه، برای برگزاری هفته طراحی تهران آرزوی موفقیت کردند.


Digital Rendering در این ویدئو نیز آقای احسان مقدم پور برگزار کننده این کارگاه توضیحاتی راجع به اهمیت برگزاری این هفته طراحی دادند و این فعالیت را نقطه موثر و پویایی در تمامی گرایشات و شاخه های مختلف دیزاین دانستند.


Design Competition در این کارگاه همانطور که از کلیپ آن برمی آمد بیانگر چرایی؟ و چگونگی شرکت علاقه مندان مختلف در مسابقات معتبر دیزاین است. در این کلیپ آقایان ایمان مقصودی، کیوان نادری، سیاوش جعفری جوزائی، محسن جعفری ملک و خانم مینا کثیری فر حضور داشتند و بنوعی شرکت در این مسابقات را زمینه ساز ایجاد اعتماد به نفس در طراحان دانستند و اعتیاد به آن را نقطه ضعف این فعالیت ذکر کردند زیرا ممکن است طراحان را از اصل فعالیت طراحی دور کند.


Car Tuning این کلیپ با توضیحات آلن پطروسیان درباره تیونیگ خودرو آغاز شد، و در ادامه آقای نادر جعفری (مرد شماره یک Drift ایران) توضیحاتی در مورد تیونیگ خودرو در مسابقات اتومبیلرانی و اهمیت حضور طراحان صنعتی در این بخش بیان کردند.


Design Thinking در آخرین بخش از ارائه کلیپ ها، آقای نژده هوانسیان به این موارد اشاره کردند که این کارگاه اولین بار است که به این صورت در حوزه دانشگاهی برگزار می گردد و مخاطبان آن فقط دیزاینر ها نیستند بلکه دانشجویان رشته های مدیریت، بازرگانی و غیره و تمام گرایشات هنری می توانند از آن استفاده کنند. در این برنامه تعریف جدید دیزاین و همچنین تفکر طراحی ارائه می گردد. وی در پایان نیز اظهار خوشحالی از برگزاری برنامه هفته طراحی در تهران کردند بدلیل اینکه تهران نیز همانند بسیاری از پایتخت ها مانند استانبول (ترکیه) وارد جریان دیزاین می گردد.


پس از پایان پخش کلیپ های ویدئویی و همچنین اجرای نمایش ها، مجریان برنامه (بازیگران نمایش) به روی صحنه آمدند و به معرفی خود و نوازنده موسیقی زنده این برنامه خانم زویا افضلی (نوازنده هارمونیکا) پرداختند و از آقای محمدرضا معصومی برای ایراد سخنرانی دعوت کردند.


آقای محمدرضا معصومی (دبیر انجمن علمی) دانشگاه هنر، طی سخنان کوتاه و مختصری درباره تلاش ها و سختی های گروه برگزاری برای اجرای این برنامه صحبت کردند و از همه کسانی که به این گروه در مسیر برگزاری کمک و یا نکردند، سپاسگزاری کردند.


پس از سخنان آقای معصومی حضار به شنیدن اجرای چند قطعه موسیقی از دو هنرمند جوان آقای آبتین یغمائیان و مارتین شمعون پور دعوت شدند، اجرای قطعاتی با سازهای فلوت و کاخن که با تشویق بسیار حضار همراه بود.

پس از اجرای موسیقی با دعوت مجریان آقای محمد فاتحی از اساتید دانشگاه هنر به روی سن آمدند.
آقای محمد فاتحی به نمایندگی از گروه علمی مشورتی برگزارکنندگان هفته دیزاین تهران در ابتدا راجع به چرایی شکل گیری این برنامه پرداختند و مقایسه این برنامه را با برنامه های مشابه جهانی آن درست ندانستند زیرا از نظر ایشان جامعه ما سمت و سوی خودش را دارد و از خیلی جنبه های مختلف قابل مقایسه با جهان نیست. در ادامه صحبت ایشان محور های اصلی این برنامه را ۱- معرفی رشته و رویکردهای آن ۲- حضور در مردم و جامعه ۳- معرفی آن به صنعتگران ذکر کردند که با توجه به شرایط موجود پرداختن به همه ی این موارد را میسر نداسته و حرکت قدم به قدم را شروع مناسبی برای این حرکت ذکر کردند.


آقای فاتحی در بخش دیگری از سخنان خود روح غالب این برنامه را “پل طراحی” ذکر کردند با این مضمون که این حرکت با هدف برقراری ارتباط بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب دیزاین و آموزش دیزاین صورت گرفته است. ایشان حرکت های گذشته را تاحدی تکراری و کم دامنه دانستند و حرکت عملگرا به سمت آموزش مطلوب را نیاز امروز بیان کردند. وی حضور افرادی را که بنوعی در بوجود آمدن وضعیت نامطلوب نقش داشته اند را در قامت دلسوزان فعلی یک تراژدی عنوان کرد و ابراز امیدواری کردند که در آینده تعداد طراحان از نقد کنندگان پیشی بگیرد.

مهندس فاتحی اتفاقی نبودن شکل گیری این جریان را با توجه به فاکتور هایی چون موفقیت روزافزون طراحان ایرانی در مجامع مختلف، شکل گیری وب سایت های تخصصی این رشته که وصل کننده قطعه های نامتصل طراحی صنعتی هستند، همچنین تألیف و ترجمه کتب تخصصی این رشته و … را نتیجه درک نیاز مشترک توسط طراحان امروزی دانستند و در پایان با دعوت از اساتید و همه ی دست اندرکاران در جهت اعتلای هرچه بهتر چنین برنامه هایی، صحبت های خود را به پایان رساندند.

پس از سخنرانی آقای مهندس فاتحی، مراسم افتتاحیه در ساعت ۲۰ به پایان رسید و حضار آرام آرام سالن فارابی را ترک کرده و تعدادی نیز در بیرون از سالن به صحبت پرداختند.


گزارشگر طراحی صنعتی برای برگزرا کنندگان این برنامه آرزوی موفقیت داشته و از تمامی اساتید و دانشجویان دعوت به عمل می آورد تا فارغ از مشکلات بین دانشگاهی، با حضور خود در برنامه های این هفته در جهت هرچه پربار تر برگزار شدن این برنامه همکاری نمایند.

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

نشست تخصصی اوریگامی و دیزاین

چهلمین نشست تخصصی طراحی صنعتی دانشگاه هنر با موضوع اوریگامی و دیزاین در روز دوشنبه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *