خانه / اخبار / ژل های محافظ حرارت

ژل های محافظ حرارت

ژل محافظ حرارت محصولی در دسترس است که به عنوان اسپری ژل و یا به عنوان خمیر که موثرتر است مورد استفاده قرار می گیرد. این ژل به طور موقت می تواند هر ماده جامدی را تا حرارت ۷۵۰۰ درجه فارنهایت (۴،۱۰۰ درجه سانتی گراد) محافظت کند. این ماده هم به عنوان سپر گرما و هم به عنوان جذب کننده حرارت عمل می کند.
موارد استفاده:
۱-اغلب در هنگام جوشکاری در نزدیک پلاستیک در ساخت کشتی استفاده می شود. این ماده سطوح را در هنگام لحیم کاری، برش و یا جوش از آسیب محافظت می کند.
۲- در طول تعمیر خودرو و در زمان جوشکاری از انتقال گرمای ایجاد شده به قطعات مجاور جلوگیری میکند و آنها را ازتغییر رنگ و یا ذوب شدن محافظت می کند.
۳- در تاسیسات لوله کشی از مهر و موم­ها در حین تعمیر محافظت می کند.

جذب گرما از مواد: این ماده باعث می شود که فلزات داغ به اندازه کافی خنک شده و در چند ثانیه قابل لمس شوند و می تواند از آتش سوزی جلوگیری کند. ژل محافظ حرارت غیر سمی و برای محیط زیست امن است.

گرما باعث می شود که آب در ژل محافظ حرارت به سرعت تبخیر شود، و مواد سفید بلورین را به جا بگذارد، که منعکس کننده گرما هستند. خمیر محافظ حرارت حدود ۲ و نیم برابر بیشتر از این مواد بلورین از ژل را دارا است، که آن را برای کاربردهایی که در آن کاربران نیاز به حمایت بیشتر در برابر گرما دارند مناسب می سازد. هنگامی که ژل و یا خمیر مرطوب است، می توان آن را با یک پارچه و یا حتی دست پاک کرد. پس از حرارت دادن، ۲۴ تا ۳۶ ساعت طول می کشد تا به طور کامل خشک شده و سپس می توان آن را با یک پارچه مرطوب تمیز کرد.
ژل محافظ حرارت به منظور کاهش قرار گرفتن در معرض گرما و جلوگیری از خسارات می تواند در مجاورت مواد استفاده شود؛ این ژل عمدتا در طول جوشکاری یا لحیم کاری استفاده می شود. قطعه کار نیز به خودی خود می تواند با این ژل پوشش داده شود، ژل حرارت را جذب کرده و از ورود گرما در داخل ماده که باعث صدمه به اتصالات می شود، جلوگیری می کند. زمینه های اصلی استفاده از این ماده در صنایع لوله کشی، تهویه، خودرو، بدنه خودرو و طراحی جواهرات می باشد.
در تصویر حاضر یک بطری آب پلاستیکی که با ژل محافظ حرارت پوشانده شده به مدت ۶۰ ثانیه تحت گرمای مشعل به قرار گرفته – پس از پاک کردن ژل ، بدون صدمه به بطری ای که حتی با گرمای یک سشوار صدمه خواهد دید سالم مانده است. هیچ محصولی دیگری نمی­تواند این کار را انجام دهد.

منبع

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

کارگاه تخصصی مواد در دانشگاه هنر

متریال لب کارگاهی دو روزه برای شناخت مواد است که برای دانشجویان طراحی صنعتی،معماری،صنایع دستی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *