خانه / اخبار / معرفی برندگان جایزه‌ی “ایده‌هایی که دنیا را تغییر می‌دهند”

معرفی برندگان جایزه‌ی “ایده‌هایی که دنیا را تغییر می‌دهند”

از میان ۱۴۰۰ شرکت­‌کننده این مسابقه طراحی ایده، ۱۲ شرکت، کمپانی، ایده، کانسپت و پروژه انتخاب شدند. ایده­‌هایی که به جامعه کمک می‌کنند در آینده به پایداری و برابری بیشتر برسد. این ۱۲ شرکت را هیئت داوری متشکل از کارآفرینان، سرمایه‌­گذاران، اندیشمندان و طراحان در کنار Fast Company به عنوان متولی برگزاری این مسابقات، انتخاب کردند.

هرچند خلاقیت، جسارت و پتانسیل اجرایی شدن تمام ایده‌­ها قابل تحسین بود، ۲۴۰ شرکت و ایده به مرحله‌­ی پایانی راه یافتند و برندگان از میان این ۲۴۰ فینالیست انتخاب شدند.

لیست برخی فینالیست­ها به شرح زیر است:

برتری عمومی

مسابقه طراحی : دانش‌­آموزان می­توانند از طریق اینترنت با دیگر دانش­‌آموزان در مناطق دیگر ارتباط برقرار کرده، تبادل اطلاعات کنند.

Empatico، کاری از موسسه ی خیریه­ی Kind

دنیل لوبسکی، مؤسس و مدیرعامل شرکت Kind Healthy Snacks، یک مهاجر مکزیکی تبارست که از بازماندگان هولوکاست نیز به شمار می­‌رود. او یک پلتفرم آموزشی دیجیتال و ویدیو کنفرانس رایگان در زمینه­‌ی هویت محلی، موقعیت جغرافیایی و چگونگی تأثیر جغرافیا و فرهنگ بر یکدیگر ارائه داده است که در اکتبر ۲۰۱۷ راه اندازی شد. ایده تعامل کاربر با کل دنیا را مقدور کرده و فرهنگ­‌های مختلف را به هم نزدیک می­‌کند.

در این ایده آموزگاران به یک کامپیوتر مجهز به دوربین و اینترنت نیاز دارند و دانش‌­آموزان می­توانند از طریق اینترنت به کلاس مجازی وارد شده، همزمان که در فعالیت­‌های کلاس حاضر می­‌شوند؛ با دیگر دانش­‌آموزان در مناطق دیگر ارتباط برقرار کرده، تبادل اطلاعات کنند.

 

تبلیغات

مسابقه طراحی : در ایده از فلز اسلح­ه‌ها که کاربردی خشونت‌زا داشته‌­اند، اشیایی گران‌بها خلق میکنند.

ابتکار در فلزکاری، Humanium کاری از Great Work

استفاده از فلز اسلحه­‌هایی که توسط پلیس ضبط می­‌شوند رویایی­ست که در پروژه‌­ی ابتکاری Humanium جامه­‌ی عمل پوشیده است. این ایده که یک برنامه­‌ی تبلیغاتی از آژانس همکاری­‌های آثار هنری استکهلم و Akestam Holst است، قصد دارد از فلز اسلح­ه‌ها که کاربردی خشونت‌زا داشته‌­اند، اشیایی گران‌بها خلق کند. در این ایده، فلزی که حاصل ذوب اسلحه­‌های ضیط شده است را به هنرمندان می‌­فروشند تا با آن اشیایی گرانبها و هنرمندانه خلق کنند. همکاری تجاری­-فرهنگی بین هنرمندان و آژانس از فلزات ذوب شده­‌ی اسلحه‌­های توقیف شده با هدف ریشه­‌کن کردن فقر و خشونت از مناطق پرخشونت شکل گرفته و درآمد حاصل از آن صرف ارتقای فرهنگی و خشونت­‌زدایی از این مناطق خواهد شد.

 

اپلیکیشن ها

معرفی برندگان جایزه‌ی مسابقه طراحی "ایده‌هایی که دنیا را متحول می‌کند"

GrayMatters، بنیاد نگهداری GrayMatters

GrayMatters یک برنامه­ از شرکت اپل است که برای افراد مبتلا به آلزایمر پیش­بینی و طراحی شده است. یکی از نزدیکان فرد میتلا به دمانس عکس­ها، خاطرات قدیمی، فیلم‌­ها یا داستان­‌های قدیمی مورد علاقه شخص را در این برنامه دانلود یا آپلود کرده، آنها را در محیطی صمیمی و مناسب با روحیات او قرار می‌دهد. این برنامه به خانواده­‌هایی که بیمار مبتلا به آلزایمر یا زوال عقل دارند کمک می­‌کند با این بیمارها راحت­‌تر ارتباط برقرار کرده و از آنها مراقبت کنند.

 

محصولات مصرفی

معرفی برندگان جایزه‌ی مسابقه طراحی "ایده‌هایی که دنیا را متحول می‌کند"

HelpUsGreen، Kanpur Flowercycling

در مراسم مذهبی در هند سالانه میلیون­‌ها تن گل در معابد و مساجد گذاشته می­‌شود که زباله­‌های آنها به دلایل مذهبی نباید به محل دفن زباله برده شوند و لاجرم آنها را در رودخانه­‌ها می‌­ریزند. به نظر می­‌رسد این مشکل از طزیق ایده­‌ی Ankit Agarwal و Karan Rastogi قابل حل است. آنها با احترام به عقاید مذهبی زباله‌­های حاصل از گل­های اهدایی به مکان­های مقدس را به میله­‌های عود، صابون و بسته­‌بندی­‌های دوست­دار محیط­زیست تبدیل می­‌کنند. اینکار علاوه بر عدم آلودگی رود گنگ، شغلی برای زنان کم­‌درآمد نیز محسوب می­‌شود.

 

توسعه تکنولوژی جهانی

معرفی برندگان جایزه‌ی مسابقه طراحی "ایده‌هایی که دنیا را متحول می‌کند"

igiFarm، Vodafone

DigiFarm یک پلتفرم موبایل است که روی گوشی­‌های غیرهوشمند نصب می­‌شود و حاوی اطلاعات ارزشمندی درباره‌­ی باغبانی، کشاورزی و دامداری است. این پلتفرم مبتنی بر متن است و نیاز به تکنولوژی پیچیده‌­ی گوشی­‌های هوشمند ندارد. این پلتفرم کشاورزان را از وام­‌های کوچک و تخفیف­‌هایی مواد اولیه‌مورد نیاز­شان آگاه می‌کند. علاوه بر این پلتفرم Digifarm اطلاعات ارزشمندی در مورد نیاز و فعالیت کاربران خود به آنها می­‌دهد که باعث می‌­شود بازدهی کار خود را افزایش دهند. در ماه مارس و ظرف ۴۵ روز ۹۰۰۰۰ کشاورز در این پلتفرم ثبت­‌نام کردند و هم اکنون این اپ ۸۰۰۰۰۰ عضو دارد. این پلتفرم توسط Safaricom، شیکه تلفنی که پیشگام در سرویس پول موبایل M-Pesa بود راه‌­اندازی شد.

 

انرژی

معرفی برندگان جایزه‌ی مسابقه طراحی "ایده‌هایی که دنیا را متحول می‌کند"

ET-One، Thor Trucks

ET-One نسل جدیدی از کامیون­‌های شهری است که با برق کار می­‌کند و تا ۸۰۰۰۰ پوند بار حمل می‌­کند. این کامیون­‌های برقی در ۹۰ دقیقه شارژ کامل شده و تا ۳۰۰ مایل را طی می­‌کنند.

 

غذا

معرفی برندگان جایزه‌ی مسابقه طراحی "ایده‌هایی که دنیا را متحول می‌کند"

Joyn Bio، کاری مشترک از شرکت­‌های Gingko Bioworks و Bayer

بزرگترین معضل کشاورزی صنعتی، مصرف انرژی و تولید آلودگی است. وجود کودهای شیمیایی که از ترکیبات نیتروژن ساخته شده‌­اند میزان زیادی گازهای گلخانه­ای وارد طبیعت می­‌کنند که باعث آلودگی خاک، آب و هوا می‌­شود. شرکت­‌های Gingko Bioworks و Bayer با همکاری هم در پروژه­ای (Joyn Bio) به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار، قصد دارند نوعی میکروب ایجاد کنند که در ریشه‌­ی بعضی گیاهان از جمله حبوبات، سویا و نخودفرنگی زندگی کرده، کار کودشیمیایی را انجام می‌­دهد. این میکروب به گیاه کمک می‌­کند نیتروژن لازم برای گیاه توسط ریشه­‌ی آن گیاه تولید شود. هدف آتی این پروژه اضافه کردن محصولات غذایی اساسی مانند ذرت، گندم و برنج به این گیاهان است.

 

سلامتی

معرفی برندگان جایزه‌ی مسابقه طراحی "ایده‌هایی که دنیا را متحول می‌کند"

Lia, Lia Diagnostics

هرسال حدود ۲ میلیون پوند صرف تست­‌های حاملگی خانگی می­‌شود که برای تنها چند دقیقه استفاده شده‌­اند و غیرقابل تجزیه­‌اند. لیا یک تست تشخیص حاملگی است که برخلاف نمونه­‌های قبلی از مواد قابل­‌تجزیه و کمپوست تشکیل شده است. این وسیله که در سال ۲۰۱۵ توسط Bethany Edwards مدیرعامل شرکت Lia Diagnostics و دو همکلاسی او طراحی شد، همانند دستمال توالت از سه لایه الیاف مواد معدنی تجزیه‌­پذیر تشکیل شده که می­توان به همان روش امحای دستمال توالت، آن را دفع کرد. این وسیله به اندازه‌­ای کوچک و نازک است که می­‌توان آنرا در یک پاکت گذاشت.

 

سلامتی

 معرفی برندگان جایزه‌ی مسابقه طراحی "ایده‌هایی که دنیا را متحول می‌کند"

آگاه­سازی درباره­‌ی بی­رنگ شدن مرجان­‌ها

بیرنگ شدن مرجان­‌های کف اقیانوس، تنها یک تراژدی مربوط به اقیانوس نیست، بلکه نتیجه‌­ی مستقیم تغییرات اقلیمی است. قبلاً  روند بی­رنگ شدن مرجان­‌ها در یک دوره‌­ی ۲۵-۳۰ سال اتفاق می‌­افتاد، ولی حالا هر ۵-۶ سال شاهد این اتفاق هستیم. متأسفانه چون مرجان­‌ها برای درمان و ترمیم به ۱۰ سال زمان نیاز دارند، آنها فرصت درمان را از دست می­‌دهند.

در یکی از مستندهایی که درباره­‌ی زندگی مرجان­‌ها ساخته شده است، ابتدا یک غواص زیبایی­‌های زندگی مرجان­‌ها در کف اقیانوس را نشان می­‌دهد. کمی بعد، فیلم ریچارد وِوِرس Richard Vevers را به همراه یک محقق نشان می‌دهد که در ته اقیانوس شاهد اسکلت‌هایی از مرجان‌ها است. فیلم سعی دارد اثرات مخرب گرمایش زمین بر روی مرجان­‌ها و درنتیجه محیط زندگی ما را نشان دهد.

فیلم برنده‌­ی بخش عکاسی این مسابقات است.

 

 دانش‌آموز

معرفی برندگان جایزه‌ی مسابقه طراحی "ایده‌هایی که دنیا را متحول می‌کند"

دیوارهای گرم، Lauren E. Lee

Warm Wall یک کابین با دیوارهای گرم است که در روستاها نصب می‌­شود تا زنان در زمان پریود با حضور در این حمام­‌های گرم و تکیه به دیوارهای آن درد پریود خود را کاهش دهند (گرما دردهای عضلانی را کاهش می­‌دهد). طراح این پروژه Loren Lee قصد دارد با این گرمخانه­‌های عمومی، این امکان را به زنان بدهد با حضور در یک اجتماع در مورد تجربه‌­ای مشترک صحبت کنند و بدین ترتیب علاوه بر کسب اطلاعات از یکدیگر، تابوی موجود در این زمینه که ۵۰% از اعضای هر جامعه آن را تجربه می‌کنند را بشکنند.

 

 حمل و نقل

 معرفی برندگان جایزه‌ی مسابقه طراحی "ایده‌هایی که دنیا را متحول می‌کند"

پرواز با Alice Commuter

در یک پروژه­‌ی ۵ ساله، قرارست هواپیمای تمام الکتریکی بنام آلیس کامیوتر که قدرت حمل ۹ سرنشین را دارد تولید شود. راه­‌اندازی این پروژه به عهده‌­ی سازمان هواپیمایی اسراییل بوده و قرار است در سال ۲۰۲۱ اولین مسیر خود، سانفرانسیسکو- سن­دیگو را در عرض ۵ دقیقه و با هزینه­‌ای کمتر از بلیط قطار و اتوبوس انجام دهد. امید است این هواپیما در سال­‌های آتی صدها مسیر در سراسر پروازهای تجاری خود را انجام دهد.

 

 طراحی شهری

معرفی برندگان جایزه‌ی مسابقه طراحی "ایده‌هایی که دنیا را متحول می‌کند"

پروژه ADU لس آنجلس، تیم نوآوری لس آنجلس

در لس‌­آنجلس اجاره‌­ها در حال افزایش است بطوریکه از سال ۲۰۱۱ تا کنون هزینه‌­ی کرایه‌­ی خانه ۶۰% افزایش یافته است. این امر سبب شده که افراد بی­خانمان رو به فزونی باشد. تیم نوآوری ADU با طراحی یک خانه و فرایند ساخت جدیدی سعی کرده است به مردم ساکن در هایلند پارک لس­‌آنجلس کمک کرده که لایحه­‌ی MayorEric Garcetti حذف و این افراد به امکانات شهری از قبیل آب و برق در خانه­‌های خود دسترسی پیدا کنند. آنها مکانیسم‌های مالی جدیدی نیز برای دریافت وام مسکن توسط افراد ساکن در هایلند ایجاد کردند. علاقه به مسکن­‌های ADU در حال رشد است، بطوریکه ۱۲۰ مجوز در سال ۲۰۱۶ برای این واحدها صادر شده است؛ که در سال ۲۰۱۷ این رقم به ۳۳۴۲ افزایش یافته و انتظار می‌زود تا سال ۲۰۲۱ به ۱۰۰۰۰ واحد برسد.

 

منبع

درباره ی قمر حسومی

قمر حسومی، دانش آموخته ی تخصصی طراحی محصول (Product Design) از دانشگاه سلفورد انگلستان است. از سال ۹۲ به صورت متمرکز در حوزه طراحی محصول فعالیت کرده، طرح های متعددی از قمر حسومی در زمینه محصولات خانگی و آشپزخانه تولید شده و به بازار راه یافته است.

همچنین ببینید

فراخوان مسابقه طراحی جوایز جهانی زیستگاه سال 2020

فراخوان مسابقه طراحی جوایز جهانی زیستگاه ۲۰۲۰

فراخوان مسابقه طراحی جوایز جهانی زیستگاه سال ۲۰۲۰ | World Habitat Awards  نهاد زیستگاه جهانی[۱]، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *