خانه / اخبار / طراحی نقشه های شهری ویژه برای کمک به عابرین در نیویورک

طراحی نقشه های شهری ویژه برای کمک به عابرین در نیویورک

۳۳% شهروندان نیویورک نمی توانند جهت شمال را تشخیص دهند. بنابرین یک پروژه جدید شرکت Pentagram سازه‌های دائمی را در اقصی نقاط شهر بر پا کرده است که از زاویه دید بیننده نقشه شهر را به نمایش می گذارند.


اگرچه اغلب ساکنان نیویورک دقیقاً با نقشه سیستم وسائل نقلیه عمومی‌ آشنا هستند، اکثر راه‌های میانبر را می‌شناسند و می داندند چطور مسیر خود را در خطوط مترو پیدا کنند ولی همچنان خیلی‌ از آنها وقتی‌ به یک محل جدید یا یک ایستگاه مترو ناآشنا می‌رسند جهت خود را گم می کنند.

به همین خاطر بخش حمل و نقل شهری نیویورک با شرکت Pentagram, CityID, Billings, Jackso Design, RBA Group و T-Kartor همراه شده که طرح WalkNYC را عملی‌ کند. این طرح شامل یک سری از نقشه‌های شهری است که به طور ویژه برای کمک به عابران پیاده طراحی شده اند.


مهمترین جنبه این نقشه‌ها نقطه پرسپکتیو آنها است. در حالیکه بیشتر نقشه‌ها طوری طراحی می شوند که در آنها شمال در قسمت بالای نقشه قرار دارد، نقشه‌های WalkNYC طوری طراحی شده اند که موقعیت آنها با موقعیت قرار گیری عابران هماهنگ است، درست همانند جهت یابی‌ سیستم‌های GPS. با توجه به اینکه این نقشه‌ها طوری نصب شده اند که از دو طرف قابل مشاهده هستند، هر یک از آنها کاملابرعکس شده تا با موقعیت قرارگیری عابر هماهنگ شود.


برای اینکه بتوان یک هویت مشخص برای این نقشه‌ها خلق کرد، فقط یک نقطه پرسپکتیو خاص کافی‌ نبود. بنابر این، Pentagram از یک پالت رنگی‌ ویژه خاکستری، سبز و زرد استفاده کرده که از فضای شهر نیویورک الهام گرفته شده است. (شیشه، استیل و بتن).


همچنین برای متن ها و حروف این نقشه ها، طراحی جدیدی برای قلم، NeueHelvetica صورت گرفت که در واقع نقطه حروف را از مربع به دایره تبدیل کرده است. همین روند در طراحی تمام سمبل‌های که بر روی این نقشه‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت نیز مدّ نظر قرار داده شد. در مجموع هدف همه طراحان این بود که در یک فضای بسیار کوچک بتوانند بیشترین میزان اطلاعات را جا بدهند بدون اینکه چشم کاربران را آزار دهد. و به همین دلیل هر گوشه تیزی که ضروری نبود از حروف و سمبل‌های گرافیکی حذف شد که به نتیجه بسیار منظم تر و دلپذیر تر سر انجامید.


در نهایت، خیلی‌‌ها ممکن است که این نقشه‌ها را بسیار پیش پا افتاده فرض کنند از آنجایی که آنها هیچ نوع تأملی با عابران ندارند، نمی درخشند، و به تماس حساس نیستند، اما این بدین معنی نیست که این نقشه‌ها کاربردی ندارند. از دید عابران پیاده، همین تغییرات بسیار جزئی باعث شده که آنها احساس بهتری در شهرشان داشته باشند و مسیر‌هایشان را راحت تر پیدا کنند.

منبع

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

بیلبوردهای هوشمند IBM

بیلبورد ها در بسیاری از شهر ها در واقع یک معماری (ساختار بصری) چشم نواز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *