خانه / اخبار / بانوی معماری “Zaha Hadid” درگذشت.

بانوی معماری “Zaha Hadid” درگذشت.


معمار برجسته بریتانیایی ” زها حدید” براثر حمله قلبی در سن ۶۵ سالگی درگذشت.

بیانیه شرکت ایشان Zaha Hadid Architecs : “با ناراحتی فراوان اعلام می دارد که زها حدید ، در نخستین ساعات صبح روز ۱۲ فرودین (۳۱ March) در شهر میامی بطور ناگهانی از دنیا رفت”. زها حدید طراح ساختمان های مرکز ورزش های آبی (London Olympic Aquatic Centre) المپیک لندن و همچنین موزه MAXXI National Museum of XXI Century Arts ، هنگامی که درحال درمان برونشیت در بیمارستان میامی بود براثر حمله ناگهانی قلبی درگذشت.


این معمار متولد عراق، یکی از موفق ترین زنان معمار در تاریخ است و امسال نیز بعنوان اولین زن موفق به دریافت مدال طلای انجمن پادشاهی معماران بریتانیا گردید. رئیس موسسه RIBA در آن مراسم طی سخنانی درباره او گفت: ” این مقام دیر بهشون اعطاء گردید”.


حدید متولد شهر بغداد در سال ۱۹۵۰ بود. پس از فارغ التحصیلی در رشته معماری او به اساتید قبلی خود در سال ۱۹۷۷ پیوست (professors Rem Koolhaas and Elia Zenghelis). وی سپس در سال ۱۹۷۹ دفتر طراحی خود را با Patrik Shumacher تاسیس کرد.
از اولین پروژه های او می توان به Peak در هنگ کنگ ۱۹۸۳، Kurfurstendamm در برلین ۱۹۸۶ و اپرای Cardiff Bay در ولز ۱۹۹۴ اشاره کرد. البته شایان ذکر است که در ابتدا او بیشترین توجهات را برای طراحی Vitra Fire Station در Weil Am Rhein آلمان ۱۹۹۳ برای خود بدست آورد.


در دهه آخر فعالیتش، او سالن اپرای Guangzhou در چین ۲۰۱۰، مرکز طراحی Dongdaemun در کره جنوبی ۲۰۱۴، و موزه Messner Mountain Museum Corones در ایتالیا ۲۰۱۵ را به اتمام رساند.
بسیاری از افتخارات وی شامل :
Pritzker Prize – ۲۰۰۴
Republic of Frances Commandeur de lOrdre des Arts et des Lettres –
Japan`s Praemium Imperiale –
Dame Commander of the order of the British empire – ۲۰۱۲

وی همچنین توانست جایزه Stirling Prize که برجسته ترین جایزه معماری بریتانیا محسوب می گردد را در دو مقطع، اولی بخاطر طراحی موزه MAXXI Museum در شهر رم در سال ۲۰۱۰، و دومی بخاطر طراحی Evelyn Grace Academy در شهر لندن در سال ۲۰۱۱ بخود اختصاص دهد.


زها حدید در مدارس مختلفی همچون Harvard University، University of Illinois، Columbia University، Yale University و University of Applied Arts تدریس داشت.

Peter Cook موسس Archigram ، و کسی که حدید را بعنوان کاندید جایزه مدال طلا انتخاب کرده بود در مورد او این چنین بیان کرده : ” قهرمان ما” .


زها حدید در ایران نیز ناشناخته نیست، بخصوص از زمانی که طرح شرکت او برای فاز دوم پروژه برج میلاد انتخاب گردید. البته این پروژه اکنون به دلایل نامعلوم متوقف شده است.


همچنین وی (دفتر طراحی ایشان) در پروژه ای دیگر طرح یک هتل آپارتمان را در منطقه الهیه تهران طراحی کرده است. هتل فرشته پاسارگاد یک مجتمع چند منظوره بی نظیر می باشد که در منطقه الهیه در شمال شهر تهران پایتخت کشور ایران در دست اجراء قرار دارد.

منبع: + + +

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

رابطه طراحی و دموکراسی چیست؟

رابطه طراحی و دموکراسی چیست؟

رابطه طراحی و دموکراسی چیست؟ آیا طراحان می‌توانند نقشی در حفظ دموکراسی در جامعه ایفا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *