خانه / اخبار / اولین دانشکده طراحی صنعتی در دانشگاه تهران

اولین دانشکده طراحی صنعتی در دانشگاه تهران

مدت زیادی است که شاهد تلاش های مسئولان گروه های طراحی صنعتی در مراکز مختلف دانشگاهی هستیم و این بار اخبار خوشی از گروه طراحی صنعتی دانشگاه تهران به گوش رسیده است. پیرو فعالیت های مثبت و رو به جلوی مسئولان گروه طراحی صنعتی دانشگاه تهران، در چند سال اخیر و همچنین پیگیری های مدیریت محترم این گروه، اخیراً اعلام گردید که گروه طراحی صنعتی دانشگاه تهران به دانشکده طراحی صنعتی ارتقاء یافته است. پیرو این خبر، طی مذاکرات صورت گرفته با جناب آقای دکتر چوپانکاره مدیر محترم گروه طراحی صنعتی دانشگاه تهران، متن زیر بعنوان تأیید این خبر از طرف آن گروه محترم ارسال شده است:


“در عمر نه چندان کوتاه طراحی صنعتی مستقل در کشورمان وقایع مختلفی به وقوع پیوسته که قطعا بعضی از این وقایع نقاط عطف در تاریخ طراحی صنعتی ایران محسوب می شوند. این بار در آستانه سی سالگی طراحی صنعتی، این جوان رعنا گویا قصد تشکیل خانواده دارد و چه زیباست که با هم شاهد رشد و نمو نوزادی که در بهمن ماه ۱۳۶۲ پای به عرصه گیتی نهاد و به عنوان رشته مستقل صاحب شناسنامه شد و در طول سه دهه سرد و گرم روزگار را تجربه کرد و از کوران حوادث به نیکی عبور کرد را اینک در لباسی سپید و گلی در دست ببینیم.
بیستم آذرماه ۱۳۹۱ نقطه عطفی در تاریخ طراحی صنعتی ایران شد. روزی که در شورای هیات رئیسه دانشگاه تهران تصمیم تبدیل گروه طراحی صنعتی به دانشکده طراحی صنعتی گرفته و ابلاغ شد. رویایی که بی شک در اذهان بسیاری از ما دیری است شکل گرفته بود، اکنون به واقعیت پیوسته است. آری دانشگاه تهران، این مادر خردمند علم، فرزندش را به خانه بخت راهی می کند! و این بخت جامعه طراحی صنعتی ایران است که اینک باز شده است.
گروه طراحی صنعتی دانشگاه تهران ماموریت یافته است تا در مدت یک سال برنامه مدون خود را برای ایجاد یک دانشکده با حداقل سه گروه آموزشی در گرایش های تحت طراحی صنعتی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به دانشگاه تهران ارایه نماید.
بی شک چنین تصمیمی در هیات رئیسه دانشگاه تهران بدون مقدمه نبوده و تحولات و ویژگی های رشته طراحی صنعتی خصوصا در سالهای اخیر که به همت همگی گروه های آموزشی طراحی صنعتی سراسر کشور با برگزاری مسابقات، همایشها، نمایشگاه ها و …، توفیقات فارغ التحصیلان فعال این رشته در صنایع مختلف و تلاش های دانشجویان شاغل به تحصیل و کسب افتخارات ملی و بین المللی همتی مضاعف را رقم زدند، جایگاهی رفیع در اذهان سیاست گزاران، صاحب نظران و اهالی صنعت را به خود اختصاص داده است.
البته راه، بسی دشوار است و گاه سنگلاخ، اما لولی وشان را چه باک! حال فرصتی است که بایستی آن را غنیمت شمرد و نتایج زحمات همه اساتید و پیشکسوتانی را که قریب سه دهه در خط مقدم طراحی صنعتی ایران به دفاع از کیان این تخصص همت گماردند را به ثمر رساند.
امید است در آتیه ای نه چندان دور دانشکده های مستقل طراحی صنعتی در جای جای دانشگاهی سراسر ایران در شاخه ها و گرایش های متعدد و جذاب طراحی صنعتی شکل گیرند و فرصتهای بیشتری جهت عمق بخشیدن به میان رشته هایی از جمله طراحی داخلی و مبلمان، طراحی محیطی و مبلمان شهری، طراحی بسته بندی، طراحی مد و زیورآلات، طراحی وسایل حمل و نقل و … در زمینه طراحی محصول و همچنین در زمینه های مدیریت طراحی، طراحی خدمات، طراحی استراتژیک، طراحی فرهنگی، طراحی اجتماعی و … در مقاطع مختلف به وجود آیند تا پاسخگوی نسل جوان و تنوع طلب امروزین باشد.
گروه طراحی صنعتی دانشگاه تهران از همین جا دست یاری بسوی همه اعضای خانواده طراحی صنعتی در داخل و خارج از کشور دراز کرده تا این گروه را با ارایه پیشنهادات، نظرات و راه کارها همراهی نمایند. به امید حق تعالی و به کمک یکدیگر و مصمم تر از همیشه به سوی نور گام بر خواهیم داشت. “

پایگاه گزارشگر طراحی صنعتی نیز این ارتقاء را به جامعه طراحی صنعتی و به خصوص دانشجویان، اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه تهران تبریک می گوید و امیدوار است که این اتفاق به همت مسئولین امر در مراکز دیگر نیز هرچه زودتر وقوع بپیوندد.

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

جشن روز جهانی طراحی صنعتی سال ۱۳۹۸

بخش اول) گزارش جشن روز جهانی طراحی صنعتی در شهر تهران جشن روز جهانی طراحی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *