خانه / اخبار / اولین جشنواره ملی دایره خلاق افتتاح شد

اولین جشنواره ملی دایره خلاق افتتاح شد

اولین جشنواره ملی دایره خلاق چهارشنبه ۸ بهمن ماه در سالن سعدی برج میلاد با حضور دکتر کیهان محمدخانی، قائم مقام مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، مهندس محمدرضا نیلی، معاون فنی و طرحهای شهری سازمان، دکتر علیزاد، معاون برنامه ریزی و توسعه، هادی صادقی، معاون تبلیغات و درآمد سازمان هیات داوران و شورای سیاستگذاری نخستین جشنواره ملی دایره خلاق، هنرمندان و علاقه مندان افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، دکتر کیهان محمدخانی، قائم مقام مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در این مراسم با بیان اینکه برگزاری جشنواره مبلمان شهری با تاکید بر عنصر نشیمن شهری نشان دهنده حساسیت این موضوع است، گفت: تغییر در شهر با تغییر در لوازم شهر همراه است بنابراین متناسب با نگاهی که به شهر داریم باید تغییراتی در ابزارها و لوازم مورد نیاز زندگی شهری صورت گیرد.
او با تاکید بر اینکه سازمان زیباسازی شهر تهران حسب وظیفه خود اقدام به برگزاری این جشنواره کرده است، افزود: با برگزاری این جشنواره سازمان دست نیاز خود را به سوی هنرمندان دراز کرده است تا با کمک آنها برای خلق اثر مناسب برای شهر و در تغییر در فضاهای شهری اقدام کند.

در ادامه این مراسم مهدی فلاح، عضو هیات علمی و مدیر گروه طراحی صنعتی دانشگاه هنر و دبیر جشنواره دایره خلاق به ارائه گزارشی از فعالیت های صورت گرفته در روند برگزاری جشنواره پرداخت و گفت: از مجموع ۳۸۸ آثار رسیده به دبیرخانه در نهایت ۵۰ طرح به عنوان آثار نهایی انتخاب شدند.
او با تاکید بر اینکه برنامه ریزی برای برگزاری جشنواره از یک سال گذشته آغاز و از نیمه های آبان روند سریعتری در برگزاری پیش بینی شد، افزود: ۱۸۴ نفر در این جشنواره شرکت کردند که از این تعداد ۱۲۲ شرکت کننده خانم و ۱۶۲ شرکت کننده آقا است که برخی افراد با دو اثر یا بیشتر در این جشنواره حاضر شدند.
فلاح بیشترین آثار رسیده را از سوی متخصصان طراحی صنعتی اعلام کرد و افزود: علاوه بر این کارهایی از سوی متخصصان حوزه شهرسازی، معماری، گرافیک و مجسمه سازی دریافت کردیم که این سطح از حضور نشان دهنده توجه متخصصان به این بخش است.
دبیر جشنواره دایره خلاق با اشاره به اینکه تنوعی که در آثار وجود داشت بسیار قابل توجه و چشمگیر بود، گفت: آثار رسیده ایده هایی فرمی، معناگرایانه، تعاملانه، با نگاه های متفاوت، عملگرایانه، ساختارگرایانه است که در دو روز کاری متوالی از سوی هیات داوران و شورای سیاستگذاری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
به گفته او در مرحله اول داوری از میان آثار رسیده هیات داوران و اعضای شورای سیاستگذاری با حذف ۲۳۸ اثر، ۱۵۰ کار را واجد ورود به مرحله دوم دانستند و در مرحله دوم با بررسی کارها، ۸۰ اثر برای بررسی نهایی انتخاب شد.

دکتر مرتضایی، عضو شورای سیاستگذاری و داور نخستین جشنواره دایره خلاق با بیان اینکه کارهای ارائه شده بسیار متنوع و دلگرم کننده بود، گفت: طبق توافق اولیه ای که در کارگروه جشنواره صورت گرفته قرار بود خلاقیت در چند گروه مانند آثار فرمی با مواد اتفاق بیفتد که آثار ارائه شده از سوی شرکت کنندگان این خلاقیت را د اشت.

او با اشاره به اینکه طرح های ارائه شده در این جشنواره پروژه های روتین شهری نیستند که حداکثر تلاش را برای هماهنگی با زمینه و فضا داشته باشند، ادامه داد: در حقیقت در این جشنواره با این هدف که هر نیمکتی المان منحصر به فرد شهری است و می خواهد از فضای شهری جدا شود نگاه شده و اکثر کارها این هدف را دنبال کرده است.

در پایان این مراسم، بیانیه هیات داوران قرائت و با اهدای لوح یاد بود و جایزه نقدی از اثرات برگزیده، اثرات نهایی و بخش ویژه تقدیر و تشکر شد.

 

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

اطلاعیه شماره یک دبیرخانه جشنواره دایره خلاق

دبیرخانه جشنواره دایره خلاق اطلاعیه شماره یک سازمان زیباسازی شهر تهران، دومین جشنواره ملی طراحی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *