خانه / مقالات / اجازه دهید متریال شما را هدایت کند

اجازه دهید متریال شما را هدایت کند

این اولین نمونه از سری های آزمایشی(تحقیقی) طراح دانیل میکالیک( Daniel Michalik) می باشد. برای شروع این سری، میکالیک مجموعه عکس های زیبایی از محصولات چوب پنبه ای گرداوری کرد که از اینجا می توانید ببینید.

چند سال پیش ، زمانی که بر روی پروژه نهایی MFA خودم (کارشناسی ارشد در هنرهای زیبا) در RISD کار می کردم، به یک فروشنده مواد صنعتی در میلند شمالی برخوردم با یک انبار پر از ورقه های کهنه چوب پنبه که می خواست آنها را تخلیه کند. قیمت آنها به طور غیر قابل باوری ارزان بود، بنابراین سه ورقه از آنها را خریدم. تصمیم گرفتم از ورقه های چوب پنبه ۱.۵ اینچی برای یک صندلی که قبلا درباره آن فکر کرده بودم، استفاده نمایم.

بالاخره حجم چوب پنبه ها بر خواست قوی من برای به تعویق انداختن امور پیروز شد. من از مقاومت کردن در برابر ورود به چوب فروشی ها و آزمایش کردن با این ورقه های چوب پنبه عاجز بودم و از هر راهی که می توانستم تصور بکنم با آنها کار می کردم.

من تلاش کردم هر تکنیکی که درباره آن فکر کرده بودم را به کار برم – برش، چسباندن، خمکاری، ریخته گری، متراکم کردن، قالب بستن، کشش، لمینیت(ورقه ورقه کردن–روی هم قرار دادن) و شکاندن متریال بارها و بارها. شروع کردم به دیدن فرم های جدید یکی پس از دیگری. برای اولین بار در زندگی ام، نمایشی از یک متریال با روش های جدید می دیدم. احساس کردم در یک دنیای ناشناخته و نا معلوم تازه از خواب بیدار شده ام.

همان طور که درباره ماهیت، منابع و تاریخ چوب پنبه تحقیق می کردم در حالی که هیچ چیز نمی دانستم و پیدا کردن اطلاعاتی درباره چیستی این متریال و مکان پیدایش آن دشوار بود، قلمرو وسیعی از پتانسیل های این ماده را کشف کردم.

من فهمیدم که چوب پنبه در واقع پوست درخت بلوطی با مشخصات Oak, Quercus Suber L است که در نواحی اطراف دریای مدیترانه به صورت خودرو رشد می کند. فهمیدم که %۵۳ از ذخایر جهانی چوب پنبه از کشور پرتغال تامین می شود. درخت چوب پنبه تنها درختی در جهان است که می توان پوسته آن را بدون خرابی کند. در حقیقت برداشت منظم چوب پنبه می تواند جنگل های سالم تر و تنومند تر، زیستگاهی بهتر برای گونه های بومی و جذب بیشتر دی اکسید کربن از اتمسفر را در پی داشته باشد. دریافتم که چوب پنبه بی نهایت قابل بازیافت می باشد و فروشنده مواد من می خواست (و هنوز می خواهد) از دور ریز و بقایای متریال هایی که من استفاده کرده ام، بازیافت کند. من دریافتم که چوب پنبه ضد آب، شناور، نسوز، مقاوم در برابر رشد و نمود قارچ ها و باکتری ها و به طور فوق العاده ای، عایق است.

پس از این مرحله تم پایانامه ام را شکل دادم: طراحی و ساخت پروتوتایپ یک مجموعه مبلمان با در نظر داشتن طبیعت بی نظیر چوپ پنبه. مطمئن بودم که پتانسیل این متریال، گونه و فرم خاصی را دیکته خواهد کرد. اشیایی که من تولید کردم، اجرایی از متریال چوب پنبه را نشان می دهند که دیگر متریال ها (خواه طبیعی، خواه مصنوعی) نمی توانند چنین قابلیتی داشته باشند و با روش هایی که تا قبل از این به کار نرفته بودند.

زمانی که اولین نمونه یک به یک کامل شده در سالن عمومی دانشگاه RISD در معرض نمایش گذاشته شد، به عکس العمل رهگذران در برابر مدل اولیه توجه می کردم که به آن دست می زدند و با تعجب می گفتند:”این چوب پنبه است؟” فقط امتحان کردن این متریال دوست داشتنی و جذاب که دریک زمینه نو بکار گرفته شده بود توجه همه را به خود جلب کرد. سری محصولاتی که در این تحقیق طراحی و تولید شدند عبارتند از: چارپایه های منعطف و نرم، نیمکت های دراز و راحتی خم شده و مبلمان ریخته شده برای کودکان.


صندلی کودک CUB


چهارپایه تابدار Sway

اندکی پس از فارغ التحصیلی ام این سری از مبلمان چوب پنبه ای و تعدادی دیگر را در نمایشگاه مبلمان میلان به نمایش گذاشتم. در اواسط سال ۲۰۰۰ متریال های درخشان و پلاستیکی حکم فرمایی می کردند بنابراین مبلمانی از چوب پنبه طبیعی کاملا خودش را نشان می داد. در کل، در طول مدت نمایشگاه من عکس العمل های حیرت انگیزی را یکی پس از دیگری مشاهده کردم. کلماتی چون بی نظیر است و خارق العاده است شنیده می شد. طبیعتا من به وجد آمده بودم و مطمئن بودم که به محض بازگشت به ایالات متحده شهرت و آینده ای درخشان در انتظارم خواهد بود. هر قطعه از سری اول این مبلمان چوب پنبه ای برای تولید انبوه طراحی شده بود. صفحات و بلوک هایی که استفاده کرده بودم، با ابزار های استانداردی چون اره فلکی، روتر CNC و سیستم وکیوم با مهارت تولید شده بودند. در انتها در برخی جاها که لازم بود با دست کار شده بود اما چوب پنبه متریال بسیار نرمی است به طوری که کار کردن با آن از سایر متریال ها سریع تر است.


صندلی Tilter

چیزی که من به غلط می پنداشتم این بود که تولید انبوه فقط استفاده از ابزار ها و تکنیک های درست است. بسیاری از صنعت گران و تولید کنندگان عمده که به تولید برخی از اقلام چوب پنبه ای من اظهار علاقه کرده بودند، زمانی که نگاهی به هزینه و وزن بلوک های چوب پنبه می انداختند مردد می شدند و کارخانه ها به سبب نا آشنایی با این مسئله که چگونه این متریال خواهد توانست با ماشین آلات آنها کار کند مرا رد می کردند.

به هر حال سفارش ها می رسیدند و من با وجود دسترسی به بازار چوب تصمیم گرفتم از ابتدا ساختن همه چیز را خودم انجام دهم. بنابراین طرح هایم را ساماندهی کردم. برخی از این طراحی ها در تعداد بیشتری در کارخانه های اروپایی و آمریکایی تولید شده اند، اما بیشتر آنچه را که فروخته ام در استودیویی در بروکلین ساخته ام. من یادگرفتم که چگونه کارها را دسته بندی بنمایم و برای چرخش سریع کار موجودی کمی نگه دارم.

از همه مهم تر آموختم که نه تنها برای عملکرد مواد بلکه برای بهره وری آنها نیز طراحی کنم. چوب پنبه ماده گرانی است و سنگین برای حمل کردن. بنابر این من روی محصولاتی کار کردم نظیر صندلیTilter ، که کاملا از قطعات بازمانده از چهارپایه های Sway ساخته شده است، یا صندلی جدید ۳/۱، که با یک بلوک، دو صندلی با حداقل کار حاصل می شود.


صندلی ۳/۱

ساختن اشیایی پایدار از جنس چوب پنبه همواره مورد علاقه و کنجکاوی من است. من از تدریس در کارگاه های آموزشی و صحبت کردن درباره اینکه چوب پنبه چگونه متریالی هست و از کجا به دست می آید و اینکه ویژگی کاربردی آن چیست، لذت می برم. هفت سال مطالعه و کار با یک متریال دانسته های مرا از معنای مواد و متریال ها عمیق تر کرده است و اینکه کدام جنبه از آنها شناخته شده اند. ما می توانیم مواد ناشناخته را به عنوان فرصت های نو برای دوباره فکر کردن در روش ساختن اجسام و به عنوان فرصت هایی برای فهمیدن فرهنگ هایی که آنها را تولید می کنند ببینیم.

چوب پنبه فقط برای درپوش بطری های شراب، تابلوهای اعلانات و اتاقک های کالسکه ها استفاده نمی شود. یک هویت فرهنگی از یک کشور است. یک روش بی همتا و بهداشتی از کشاورزی و منابع مواد است. یک نمونه برای بهره وری، بازیافت و حتی در مقیاس های بزرگتر منبع تولید انرژی می باشد. چه متریال دیگری چنین فرصت هایی را در اختیار ما می گذارد؟ بیایید کنجکاوی مان را در طراحی، آزاد بگذاریم و آن را بیابیم.

درباره نویسنده:
Daniel Michalik، مبلمان و اشیایی با متریال های قابل بازیافت و روش های تولید مربوط به آنها طراحی می کند. پژوهش های اخیر او شامل چوب پنبه از مدیریت پایدار جنگل ها و الوار برای ساختارهای اطراف شهر نیویورک شده است. آثار او به صورت جهانی در نمایشگاه های مبلمان میلان، Martha Stewart Living Omnimedia and the VIA in Paris. به نمایش درآمده اند. کارهای او در مجلات معتبری چون Dwell, Taschen Books, Wallpaper*, Interior Design and American Craft, as well as the Sundance Channel and HGTV. The New Yok Times. منتشر شده اند.

او مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه ” The Rhode Island School of Design ” از گروه طراحی مبلمان، دریافت کرد و هم اکنون به تدریس طراحی محصول وطراحی داخلی در دانشگاه ” Parsons “، مدرسه جدید طراحی در نیویورک ، مشغول است.

نوشته: Carl Alviani
ترجمه شده توسط: سحر آبگرمیان

منبع

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

طراحی مبلمان خانه - با قابلیت حمل و نصب آسان

طراحی مبلمان خانه – با قابلیت حمل و نصب آسان

طراحی مبلمان خانه – به شیوه نوین که فقط با کشش ساخته و نصب می‌شود. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *