خانه / دانلود / آنالیز ارزش و جایگاه آن در طراحی صنعتی

آنالیز ارزش و جایگاه آن در طراحی صنعتی

در پی آشنایی با آنالیز ارزش در یکی از سمینارهای دانشگاهی، نویسنده بر آن شد تا به تحقیق بیشتر برای شناخت این روش بپردازد. حاصل مطالعات نتیجه جالبی به همراه داشت که می تواند در یک عبارت، ارتباط و پیوند تنگاتنگ میان مباحث مطرح شده هم در آنالیز ارزش و هم در طراحی صنعتی عنوان گردد. توضیح این که نویسنده معتقد است که طراحی صنعتی اگر چه به عنوان یک رشته آکادمیک مطرح می شود ولی ( همانگونه که در تعاریف انجمن های معتبر نیز به کرات آمده است) طراحی صنعتی را روندی می داند که در طی آن محصولات صنعتی مورد مطالعه و بازنگری قرار می گیرند. اصولا بر اساس همین طرز تفکر است که طراحی صنعتی پا را فراتر از محیط آموزشی قرار می دهد و در هر جا (محیط های صنعتی، اداری یا حتی خانوادگی) مورد استفاده قرار می گیرد. مهندسان طراحی صنعتی آموزش دیده اند تا به مشکلات به درستی بنگرند، آن ها را تحلیل کنند، عوامل مداخله کننده را جستجو کنند و در نهایت، به راه حل های شایسته دست پیدا کنند. برای همین است که محیط کاری یک طراح صنعتی تنها در یکی از شاخه های صنعت تعریف نمی شود بلکه در تمام زمینه ها می تواند گسترش یابد.

بنابراین در این مقاله، طراحی صنعتی تنها به عنوان یک رشته دانشگاهی تلقی نشده است بلکه متدی کارآ و موثر جهت حل مشکلات دانسته می شود. با این دیدگاه، در طی مراحل مختلف انجام مطالعات تحقیقاتی بر روی طراحی یک محصول جدید یا حل مشکلات یک محصول در حال تولید، طراحان پیوسته در این فکرند تا با استفاده از برنامه کاری مناسبی،نتیجه کارشان حتی المقدور به مرز تکامل نزدیک شده و حاصل تحقیقاتشان از تمامی جوانب (چون فاکتور های زیبایی، انسانی، فنی، اقتصادی) تا آنجا که مقدور است بی عیب باشد. بدین وسیله هم سازنده ترغیب به سرمایه گذاری خواهد شد و هم استفاده کننده به خرید تمایل نشان می دهد.

نتیجه این که شناخت و مطالعه متدولوژی های مختلف می تواند برای رسیدن به این مهم مورد توجه قرار گیرد و آنالیز ارزش به عنوان یکی از شیوه های سازمان یافته و پر اهمیت که در صنایع بسیاری از کشور های جهان مانند هند، استرالیا، هلند، لهستان، ژاپن، آلمان، فرانسه، آمریکا، انگلیس مورد بهره برداری قرار گرفته است مورد بررسی قرار می گیرد.

 

نویسنده: دکتر سید هاشم مسدد

نشریه هنرهای زیبا، شماره ۲۰، زمستان۱۳۸۳

درباره ی محمد علی عابدی

محمد کارشناس ارشد طراحی صنعتی و چند سالی در حوزه لایتینگ مشغول طراحی است. او به مقالات مرتبط با تکنولوژی و هوش مصنوعی علاقه داشته و مایکروسافت را موفق ترین شرکت در حوزه تکنولوژی می داند. او هر سه شنبه، مقاله ای مرتبط با حوزه های دیزاین، کسب و کار، کارآفرینی و ... برای دانلود معرفی می کند.

همچنین ببینید

جشن روز جهانی طراحی صنعتی سال ۱۳۹۸

بخش اول) گزارش جشن روز جهانی طراحی صنعتی در شهر تهران جشن روز جهانی طراحی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *