خانه / اخبار / گزارش اختصاصی همایش طراحی تعامل دانشگاه علم و صنعت

گزارش اختصاصی همایش طراحی تعامل دانشگاه علم و صنعت

تهیه گزارش: رضا مسعودی فر
عکس ها از: عاطفه ناصری نژاد
نگرش ارزیابی در فرایند تولید
باحضور سرکار خانم مرشد زاده و جناب آقای دکتر کلینی ممقانی

این برنامه توسط گروه طراحی صنعتی دانشگاه علم و صنعت ایران با همکاری انجمن علمی طراحی صنعتی در تاریخ ۲۵ فروردین ماه سال ۱۳۹۳ در دانشکده معماری و شهرسازی برگزار شد. در این همایش اساتید هیئت علمی گروه طراحی صنعتی دانشگاه علم و صنعت، مهندس گلستانه و مهندس معطریان حضور داشتـند.
مراسم در ساعت ۱۰ صبح با سخنرانی آقای دکتر کلینی آغاز شد. ایشان در ابتدا توضیخ مختصری در رابطه با پیشینه کاری و تحصیلی خانم مرشد زاده دادند و سپس به زمان بندی همایش اشاره کردند. هدف از این مراسم آشنایی شرکت کنندگان با نحوه بورس دانشگاه چیبا ژاپن و آشنایی با طراحی تعامل در فرایند تولید بود.


سخنرانی سرکار خانم مرشدزاده با توضیحات اولیه در مورد پایان نامه دکترا شروع شد. از نکاتی که در سخنرانی سرکار خانم مرشدزاده بود می توان به برداشت شخصی افراد در طراحی، تاثیر روانشناختی طراحی روی افراد متفاوت و اهمیت علم روانشناسی و علوم انسانی در طراحی اشاره کرد. نکته ی قابل توجه در اسلاید ها و شالوده سخنرانی، طراحی صنعتی در تعامل فراگیر بود که رشته ی دانشگاهی ما را زیر شاخه ای از این تعامل چندگانه معرفی کردند. از دیگر گفته های ایشان اشاره به معنا و کاربرد موضوع تعامل در عمل بود که از قبل به صورت کاملا بنیانی و پایه در طراحی صنعتی نیز بکار گرفته می شد، اما مطالعات گسترده روی آن هم اکنون مورد بررسی، طبقه بندی و آمارگیری قرار گرفته است.
در انتهای سخنرانی خانم مرشدزاده توضیح گسترده ی طراحی تعامل را در غالب مبحث ارزیابی و آنالیز که موضوع تحقیقاتی خودشان بود، خلاصه کردند.
پس از اتمام سخنرانی، دانشجویان سوالاتی را که بیشتر پیرامون تجارب شخصی و مقایسه ی سطح طراحی صنعتی در ایران و ژاپن بود مطرح کردند. قابل ذکر است طبق گفته های خانم مرشد زاده تفاوت طراحی صنعتی در ایران در تکنولوژی مورد استفاده و نه در سطح علمی دانشجویان است. وی خاطر نشان کرد از جمله ضعف های دانشجویان رشته طراحی صنعتی در ایران عدم وجود همکاری و کار گروهی(team working) در انجام پروژه هاست.

در جریان این پرسش و پاسخ اساتید هم سوالاتی تخصصی در مورد پایان نامه از خانم مرشدزاده پرسیدند و ایشان هم به سوالات اساتید پاسخ دادند.


در پایان صحبت های خانم مرشدزاده و پرسش و پاسخ، سخنرانی دکتر کلینی در مورد خصوصیات و ویژگیهای دانشگاه چیبا شروع شد. توضیحات استاد بصورت تصویری روی اسلاید ها برای حضار به نمایش در آمد که بطور کلی به موضوعاتی چون سطح علمی دانشگاه چیبا ،سیستم آموزشی در ژاپن، تشکیل پرونده های تحصیلی و امکانات دانشگاهی در توکیو پرداخته شد.
از جمله نکاتی که دکتر کلینی به آن اشاره داشت حضور فعال دانشجویان تمامی مقاطع طراحی صنعتی در لابراتوار تخصصی دانشگاه و تعامل آنها با صنعت بود.
در پایان مراسم به نشانه ی سپاس و یادبود، لوحی از جانب دانشکده معماری و شهرسازی به خانم مرشدزاده اهداء شد.

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

تدکس دانشگاه علم و صنعت (TEDxIUST)

تدکس دانشگاه علم و صنعت (TEDxIUST)

تد و تدکس چیست ؟ تد که با حروف لاتین TED نوشته می شود، سازمانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *