خانه / تازه ها / راهنمای کارآفرینان اپلیکیشن برای طراحی تجربه کاربری و طراحی تعاملی

راهنمای کارآفرینان اپلیکیشن برای طراحی تجربه کاربری و طراحی تعاملی

رابط کاربری (User Interface) مثل یک جوک می‌ماند، اگر مجبور شدید آن را توضیح دهید، پس خوب بیان نشده است!

در پی ایجاد یک برنامه (اَپ) موبایل موفق هستید؟ برای ایجاد تجربه‌­ی موفق کاربری در یک برنامه­‌ی موبایل، کار با شماره­‌های تلفن در اولویت است؛ اما صورت و ظاهر برنامه و نحوه‌­ی تعامل آن با استفاده‌­کننده نیز نباید فراموش شود. درک و ایجاد تفاوت بین “تجربه کاربر” و تعامل با کاربر” در روند طراحی کار دشواری است؛ زیرا از آنجا که این دو روند نقاط مشترک و همپوشانی­‌های زیادی دارند، اغلب در حال تبدیل شدن به یکدیگرند. اما در حوزه­‌ی طراحی برنامه و اپ­‌های موبایل این روندها نتایجی کاملا متفاوت ایجاد می­کنند.

در این مقاله به اهمیت و تفاوت­‌های روند طراحی تجربه کاربری با طراحی تعاملی در حوزه طراحی برنامه های موبایل پرداخته­‌ایم.

تفاوت طراحی تعاملی و طراحی تجربه کاربری
تفاوت طراحی تعاملی و طراحی تجربه کاربری

طراحی تجربه کاربری (User Experience Design) چیست؟

طراحان تجربه کاربری در Laubchpad تجربه دوطرفه‌­ای (کاربر-محصول) ایجاد می‌کند که هنگام استفاده کاربران از برنامه موبایل یا وبسایت میزان مشارکت آنها را نمایش می­‌دهد. از علم طراحی تجربه کاربری در پروژه‌­های برنامه‌­های تلفن همراه استفاده می­‌شود. بدین صورت که اطلاعات و داده­‌ها در صفحات متعدد نمایش داده می­‌شود و از این طریق طراح نوع ارتباط برقرار کردن کاربر با برنامه را متوجه می­شود. یافته‌ها به طراحان کمک می­‌کند برنامه‌­ای با ویژگی­‌های خاص و متناسب خواسته­‌ها و نیازهای کاربران طرحی کنند و در نتیجه کارآفرینان و شرکت­ها در ایجاد و برنامه‌­ریزی اهداف تجاری­شان موفق باشند.

یک طراح تجربه کاربری برای تحقیق، قالب‌­بندی، نمونه‌­سازی اولیه و تست ایده و طرح خود کاربری را بررسی می‌­کند که توانایی انجام ۰-۱۰۰ برنامه را داشته باشد. طراحی تجربه کاربری از طریق روش­‌های مختلف بصری و دیگر روش‌های یکپارچه­‌ی تعریف شده کاربران را قادر می‌­سازد کارهای خاصی را با اهداف تجاری معین انجام دهند. اما برای رسیدن به این هدف کاربر چه تجربیاتی به دست می­‌آورد؟

بی شک فرایند طراحی تجربه کاربری اعم از تعریف اهداف تجاری، نمونه‌­سازی، نصب روی موبایل و هماهنگی آن با سیستم عامل دستگاه وقت زیادی می‌برد. برای مثال عملکرد دستگاه­های آیفون و آی­پد این تجربه را به نمایش می‌­گذارد. طراحان تجربه کاربری سعی می‌­کنند بهترین مسیر کار با برنامه، مناسب­‌ترین چیدمان کلی صفحه و جزییات را ارائه ­دهند تا کاربر تجربه­‌ای هماهنگ از عملکرد محصول داشته باشد. در بیشتر مواقع کاربر ترجیح می­‌دهد از یک کادر کرکره‌­ای به جای تایپ متن استفاده کند؛ همچنین گروه‌­بندی و تقسیم‌­بندی کلیدهای اولیه، ثانویه و ثالث، در نظرگیری برنامه در حال اجرا و بسیاری موارد دیگر برای کاربران خوشایندتر است.

یک طراح تجربه کاربری چه کاری باید انجام دهد؟

یک طراح تجربه کاربری باید مطمئن شود برنامه بر مبنای نیازهای بصری و دیگر ابزارهای تعاملی کاربر طراحی شده و درست و منطقی کار می‌کند. این بدین معناست که برنامه بدون اینکه کاربر نیاز به صرف وقت زیادی برای درک مسیرهای تعامل داشته باشد، داده‌­ها و اطلاعات را از طریق یک صفحه‌­ی نمایش به کاربر انتقال می­‌دهد. برای رسیدن به این منظور، تمام قواعد و قوانین اولیه و مشترک طراحی تجربه کاربری در نظر گرفته شده، با سعی­‌وخطا از بهترین قوانین تا به دست آمدن نتیجه­‌ی دلخواه استفاده می‌­شود. در واقع در طراحی تجربه کاربری برای مشکلات احتمالی راه­‌حل­های مختلف پیش­بینی شده است که نتیجه‌­ای یکسان دارند؛ و طراح این امکان را دارد که با تکیه بر دانش خود مناسب­‌ترین روش را انتخاب کرده، در اسرع وقت مشکل پیش‌­آمده را مرتفع کند.

طراحی تعاملی (User Interface Design) چیست؟

طراحی تعاملی، یک خروجی از طراحی تجربه کاربری است که نتایج آن را به هنرِ نعامل کاربر-محصول تبدیل می­کند. طراح در زوند طراحی تجربه کاربری چگونگی عملکرد کاربر در استفاده از یک برنامه را بررسی و تعریف می­‌کند. اما در طراحی تعاملی صفحات مختلف و مسیر استفاده از برنامه برای کاربر قابل درک و صمیمی می­شود.

طراحی تعاملی قطعاً قالب هنری دارد. این علم سعی می‌­کند یک برنامه­‌ی موبایل برای کاربر، زیبا و سرگرم‌­کننده باشد. در این نوع طراحی؛ گرافیک، رنگ، انیمیشن و دیگر اجزای ارتباطی-نمایشی باید در عین زیبایی، عملکرد آسانی را ارائه دهند و با یکدیگر ترکیب مناسب و چشم­‌نوازی داشته باشند.

راهنمای کارآفرینان اپلیکیشن برای طراحی تجربه کاربری و طراحی تعاملی
ابزارهای تعاملی در نرم­‌افزار سیستم عامل اپل.

یک طراح تعاملی چه کاری باید انجام دهد؟

وظیفه ی یک طراح تعامی اینست که نمونه­‌های اولیه­‌ی طراحی شده را ارتقا بخشیده، اطمینان حاصل کند که کاربر با تمام آیکن­‌ها و عناصر تشکیل­‌دهنده‌­ی برنامه ارتباط برقرار می­‌کند. در واقع وظیفه‌­ی او تنها استفاده از شکل‌­ها و محتوای زیبا نیست، بلکه شکل­‌دهی و هدایت ذهن کاربر برای استفاده­‌ی هرچه راحت­تر و مطمئن‌­تر برنامه توسط کاربر است.

برای مثال، یک برنامه­‌ی موبایل به گونه‌­ای طراحی شده است که فشردن یک کلید خاص شما را به صفحه­‌ی دیگر هدایت کند. در هنگام عوض شدن صفحه، ممکن است رنگ کلید تغییر کند که این تغییر رنگ نشان می‌­دهد صفحه‌­ی جدید در حال بارگزاری است. بدین ترتیب طراح تعاملی از اطلاعات تصویری استفاده کرده، به کاربر مسیر ارتباط با نرم‌­افزار را نشان می­‌دهد.

تفاوت طراحی تعاملی و طراحی تجربه کاربری

تفاوت طراحی تعاملی و طراحی تجربه کاربری

تصویر زیر مهم‌ترین تفاوت‌های طراحی تعاملی و تجربه کاربری را نشان می‌­دهد. سمت چپ قسمتی از قالب بندی طراحی تجربه کاربری است که در چارت Lucid انجام شده است. همانطور که می­‌بینید قالب ساده­‌ی سیاه و سفیدی است که در نهایت سادگی چیده شده است. اما در سمت راست رنگ و لعابی به برنامه‌­ی اندرویدی اضافه شده است.

تفاوت طراحی تعاملی و طراحی تجربه کاربری

اینجاست که هنر در طراحی تعاملی عرض اندام می‌­کند. تلفیق هنر و طراحیِ تعاملی، تنها در رنگ و لعاب و کلیت برنامه‌­های موبایل هویدا نیست؛ بلکه طراحان تعاملی همه­‌ی بازخوردهای بین کاربر و محصول را در نظر می‌­گیرند تا با استفاده از اِلِمان­‌های بصری اطلاعات و مسیر را به کاربر نشان دهند. مثلاً به کاربر بفهمانند که در مسیر درستی است و ادامه دهد.

یکی از تفاوت­‌های بین این دو روند طراحی، قالب­‌بندیست. ایجاد یک قالب­‌بندی شامل شرایطی متفاوت است که حا­صل وجود و قرارگیری عناصر مختلف برنامه است و اغلب لیستی از حالت‌­های مختلفی که توسعه­‌دهنده یا طراح دنبال می­‌کند را نشان می‌­دهد. مثلاً فشردن دکمه­‌ی X، کاربر را به صفحه­‌ی Y می­‌برد. وظیفه‌ی طراح تجربه کاربری اینست که تمامی جزئیات را در قالب­‌بندی عنوان کند.

منبع

درباره ی قمر حسومی

قمر حسومی، دانش آموخته ی تخصصی طراحی محصول (Product Design) از دانشگاه سلفورد انگلستان است. از سال ۹۲ به صورت متمرکز در حوزه طراحی محصول فعالیت کرده، طرح های متعددی از قمر حسومی در زمینه محصولات خانگی و آشپزخانه تولید شده و به بازار راه یافته است.

همچنین ببینید

آموزش طراحی خدمات : چگونه طراحی خدمات را با طراحی تجربه کاربری ادغام کنیم؟

آموزش ادغام طراحی خدمات با طراحی تجربه کاربری

بوم استراتژی نقطه تماس (Touchpoint Strategy Canvas)؛ ابزاری کاربردی برای تلفیق طراحی خدمات با طراحی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *